اعلام آمار و تصمیم برای قرنطینه در ایران به استان ها محول شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 6:14

اعلام آمار و تصمیم برای قرنطینه در ایران به استان ها محول شد

شماره: 10371
Aa Aa

علیرضا افشار گفته هزینه سی تی اسکن و یا PCR متناسب با نظام سلامت نیست و ما بر اساس فاکتورهای مورد نظر برنامه‌ریزی می‌کنیم.

نماینده وزیر بهداشت ایران در امور اجرایی کرونا؛
اعلام آمار و تصمیم برای قرنطینه در ایران به استان ها محول شد

علیرضا افشار، نماینده وزیر بهداشت ایران در امور اجرایی کرونا در خصوص اعلام نشدن آمار مبتلایان به کرونا در استان‌ها گفت: هفته گذشته تصمیم ستاد ملی کرونا این بود که آمار مبتلایان در استان‌ها تجمیع شود و تصمیمات برای قرنطینه و موارد دیگر در استان گرفته شود. در پی جلسه روز ‌شنبه هفته گذشته، پروتکلی تدوین شد که بر مبنای آن، از شنبه هفته آینده، اعلام آمار و تصمیم برای قرنطینه و موارد دیگر در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود: در ستاد ملی کرونا مصوب شده است که تصمیم‌گیری به استان‌ها داده شود و از شنبه هفته آینده تصمیم‌گیری برای اعمال محدودیت‌ها به استان‌ها محول می‌شود.

افشار در خصوص صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه تست PCR (مخاطی) تنها برای افراد بالای ۶۰ سال و بیماران بستری به صورت رایگان انجام می‌شود تصریح کرد: ما با یک بیماری مواجه هستیم که روز به روز میزان شیوع و وضعیت آن تغییر می‌کند؛ طبیعتاً سیاست‌ها بر اساس نیروی انسانی، منابع مالی، تجهیزات و زمان خواهد بود.

وی گفت: در برهه‌ای از زمان که تعداد شیوع در یک استان کم است، اولویت اول بیماریابی است اما زمانی که اپیدمی می‌شود سیاست بیشتر بر درمان متمرکز می‌شود. نظر وزیر بهداشت این نبود که هر کسی که آزمایش می‌دهد باید پول بدهد اما برای اینکه آزمایش مخاطی برای بیمار انجام شود باید این بیمار، یک سری علائم داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت افزود: با توجه به هزینه‌های سنگین آزمایش مخاطی، این تست باید با تشخیص پزشک و ارجاع بیمار به مراکز مربوطه انجام شود که در این صورت بدون هزینه خواهد بود اما اگر فردی مایل باشد این آزمایش را انجام دهد و این مراحل را طی نکند، باید خودش هزینه را پرداخت کند.

وی در خصوص کاهش تعداد تست‌ها بیان کرد: یک سری پروتکل‌ها هزینه‌زا است و در روند درمان بیماری تاثیر زیادی ندارد؛ به طور مثال هزینه سی تی اسکن و یا PCR متناسب با نظام سلامت نیست و ما بر اساس فاکتورهای مورد نظر، برنامه‌ریزی می‌کنیم. کرونا مدت طولانی با ما خواهد بود و ما باید سبک زندگیمان را با این بیماری تغییر دهیم.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان