امکان دستیابی به توافق کمتر شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 0:17

امکان دستیابی به توافق کمتر شد

شماره: 19393
Aa Aa

او درمورد آخرین پاسخی که دریافت کرده گفته اگر هدف به نتیجه رساندن سریع توافق باشد کمکی به آن نخواهد کرد. مواضع طرفین نزدیک‌تر نشده بلکه فاصله گرفته‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛
امکان دستیابی به توافق کمتر شد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری درمورد آخرین پاسخ ایران درمورد پیش نویس توافق احیای برجام اظهار نظر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او با اشاره به دیدگاه های ایران که اخیرا برای او و امریکا ارسال شده است گفت:
باید درمورد آخرین پاسخی که گرفتم بگویم که اگر هدف به نتیجه رساندن سریع توافق باشد کمکی به آن نخواهد کرد بنابراین کاری که من انجام می‌دهم ادامه مشورت با سایر اعضای برجام به‌ویژه ایالات متحده است.

بورل اضافه کرد:

این درخواستی است که باید توسط ایالات متحده به طور خاص انجام شود... در مورد چگونگی اقدام. متاسفم که می گویم امروز نسبت به قبل در مورد دستیابی به توافق اطمینان کمتری دارم.

او گفت که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به جای نزدیک شدن نظرات درحال فاصله گرفتن آرا است و مواضع نزدیک‌تر نشده بلکه فاصله گرفته‌اند.

بورل عنوان کرد که این "بسیار مایه نگرانی" است چراکه توافق ممکن است به کل به خطر بیافتد.

  •  

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در وین نیز در توییتر نوشت:

غرب از تحریم‌های بی‌رحمانه به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند در حالی که ایران به دنبال روابط عادی با تمامی دولت‌های قانونی و غیرمتخاصم است. ایران هیچ‌گاه از نفت یا گاز به عنوان یک اهرم فشار استفاده نکرده است. آمریکا با طفره رفتن با کلماتی مبهم(اما مهم) موجب بالا رفتن قیمت‌ انرژی در جهان می‌شود.

او همچنین در واکنش به سخنان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:

آمریکا دارد هزینه‌ها را به اتحادیه اروپا تحمیل می‌کند. بورل متحد آمریکاست و یادش رفته که دلیل مذاکرات این است که غرب برجام را نقض کرد. ایران ابهامات یا خلأهای قانونی را نمی‌پذیرد.

  •  

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در پاسخ به توئیت محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نوشت:

«واضح است که ایران خلأها و ابهامات را نخواهد پذیرفت. من مطمئن نیستم که اتحادیه اروپا فراموش کرده باشد که چه‌کسی مسئول وضعیت فعلی است. با وجود ماهیت پیچیده روابط بین‌الملل، شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین تاکنون توانایی عمل‌گرا بودن را نشان داده‌اند.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان