انقلاب به امنیت غذایی و آبادانی مرزها توجه ویژه داشته است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 17:12

انقلاب به امنیت غذایی و آبادانی مرزها توجه ویژه داشته است

شماره: 10927
Aa Aa

حسن روحانی گفته از ۴۷ طرح آبی ایران، قبل از انقلاب، تنها یک سد مرزی ساخته شده و بقیه بعد از انقلاب ساخته و آماده شده است.

بهره برداری از توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی؛
انقلاب به امنیت غذایی و آبادانی مرزها توجه ویژه داشته است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در آیین بهره برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اظهار داشت:

آرزوی ما این بود که یک روزی جنگ با پیروزی رزمندگان اسلام تمام و این دشت‌ها آباد شود و مردم ما بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه استفاده و بهره برداری کنند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مهر، رئیس‌جمهور افزود:

در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس که از این مسیر به کرات عبور و مرور داشتیم یکی از آرزوها این بود که روزی فرا برسد تا بتوانیم این مناطق را آباد کنیم و مرحوم هاشمی رفسنجانی بارها در سفری که به این مناطق داشتیم جزء آرزوهایش بود و همیشه آن را تکرار می‌کرد.

وی افزود: باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم که وقتی در سال ۹۳ این طرح را توضیح دادم و خدمتشان گفتم برای تکمیل این طرح به کمک صندوق توسعه ملی نیاز داریم و باید از تسهیلات صندوق استفاده کنیم و ۸ میلیارد دلار از طرف دولت برای این طرح درخواست کردم، ایشان همانجا بلافاصله موافقت کردند و پس از اینکه نامه را برایشان ارسال کردم ایشان کتبا موافقت کردند. این کار عظیم و بزرگ در سال ۹۳ تحرک اصلی خود را پیدا کرد و امروز شاهد افتتاح بخش بزرگ از این طرح هستیم. البته سدها، شبکه ها، تونل ها و بخش زیادی از این ها در سفرها و برنامه های قبلی افتتاح شده منتهی امروز به محصول رسیده است.

روحانی تاکید کرد: آنچه بسیار برای ما مهم است اول مسأله امنیت غذایی است. روی پای خودمان بایستیم، موادغذایی را خودمان تامین کنیم و به دیگران نیازمند نباشیم. در سال گذشته و امسال در مواجهه با کرونا دیدیم کشورهای مختلف در مسأله مواد غذایی چطور حساسیت به خرجمی دهند و این از افتخارات ملی ما است که در بحث آب و خاک و کشاورزی تحول بسیار بزرگی را در این ۷ سال و در طول بعد از انقلاب شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: این نکته مهم بود که از ۴۷ طرح آبی در کشور و رودخانه های مرزی که داریم قبل از انقلاب، تنها یک سد مرزی ساخته شده و آن سد خدا آفرین، سد ارس بوده و بقیه طرح ها یعنی ۲۸ سد در دولت های پیشین و ۲۴ سد در این دولت بعد از انقلاب ساخته و آماده شده است. این به آن معنا است که انقلاب اسلامی همواره برای امنیت غذایی از یک طرف و آبادانی مرزها از سوی دیگر توجه خاص و ویژه داشته است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان