انگلیس از فرستادن جاسوس به ایران خودداری کند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 23:03

انگلیس از فرستادن جاسوس به ایران خودداری کند

شماره: 17788
Aa Aa

او می گوید ایران ابتکارات خاصی در خصوص مذاکرات هسته ای ارائه کرده و اگر طرف آمریکایی تصمیم سیاسی خود را اعلام کند همه طرف‌ها به وین باز می گردند. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
انگلیس از فرستادن جاسوس به ایران خودداری کند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود گفت:

هر موقعی که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود رژیم جعلی اشغالگر قدس تحرکات خود را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:

در ادامه تماس‌ها بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین، امیرعبداللهیان و بورل توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود. مورا به تهران آمد و مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و چند دور گفت‌وگوهای طولانی با باقری داشت. طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم. آقای مورا در سفرش به تهران با دستور کار مشخص وارد شدند. بعضا هم صحبتهایی از واشینگتن شنیده میشود که جملات نخ نمای خودشان را مطرح می‌کنند. ایران همواره خواستار حقوق قانونی خود است و باید تمامی بخش‌ها و فشارهای حداکثری که دولت ترامپ گذاشته و این پیچ و مهره ها باز شود. 

وی افزود:

نقش روسیه در مذاکرات وین نقشی سازنده بوده است و صدایی که ما می‌شنویم صدای مذاکره میان آقای امیرعبداللهیان و آقای لاوروف در روسیه است. در خصوص روسیه طبیعی است که جنگ اوکراین و اختلافات عمیق روسیه با اروپا نقش روسیه را در مذاکرات وین کمرنگ کرده است. 

او در خصوص وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در بلژیک گفت: 

متأسفانه دیپلمات ایران با نقض معاهده وین با نقض آشکار مصونیت ها توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده است. ایشان در شرایط نامناسبی نگهداری شده است و نادیده گرفتن بدیهیات حقوق بشری زشت است البته اینکه مصونیت دیپلماتیک هم توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا رعایت نشده جای تاسف دارد. ایران از مجاری بین المللی این موضوع را پیگیری کرده است. متأسفانه به‌طور آشکار شاهد نقض حقوق آقای اسدی هستیم. باعث تاسف است دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و دمارش بدهند و این نمایش‌ها را برقرار کنند در حالی که ناقض حقوق اولیه دیپلمات‌های ایران هستند. کل موضوع دادگاه و ... و مخدوش است و ما کل فرآیند را غیرقانونی می‌دانیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص سفر گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‌ها به ایران گفت: 

خانم آلنا دوهان تا پس فردا ایران هستند و کارها در حال انجام است. این گزارشگر در سال ۲۰۱۴ با حمایت قاطع ایران انتخاب شد. ایشان با درخواست خودشان در ایران است و روز چهارشنبه جمع‌بندی خود را از این سفر به رسانه‌ها اعلام خواهند کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص هشدارهای برخی دولت‌های اروپایی برای سفر به ایران در واکنش به دستگیری دو تبعه فرانسوی و یک سوئدی در ایران و اینکه گفته شده ایران به دنبال تبادل احمدرضا جلالی با حمید نوری است گفت: 

جلالی سه سال قبل دستگیر شده و حکم امنیتی دارد و از طریق یکی از کشورهای اروپایی بر ضد امنیت ملی ایران کار کرده و باعث خسارات جانی علیه دانشمندان ما شده است. برخی گروکشی‌ها قابل قبول نیست. حکم جلالی صادر شده است. درخواست داده‌اند اجرای حکم در زمان دیگری انجام شود که در حال بررسی است. قوه قضاییه این کار را پیگیری می‌کند. بهتر است به جای اینکه بگوییم کدام کشورها بگوییم انگلیس و سوئد. این یک سیاست شناخته شده است و به جای اینکه مواضع خود را پشت تریبون‌ها اعلام کنند در هشدارهای سفر بیان می‌کنند. دعوت می‌کنم پشت تریبون بیایند و به جای هشدارهای تکراری سفر، پشت تریبون‌ها بگویند. ایرانی‌های مقیم انگلیس به ایران می‌آیند. سعی کنند جاسوس نفرستند و ایرانی‌ها هم مواظب باشند سرویس‌های امنیتی برخی کشورها از آنها سوءاستفاده نکنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان