اگر مردم زیاد زجر بکشند مشروعیت نظام زیر سؤال می رود | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 10:29

اگر مردم زیاد زجر بکشند مشروعیت نظام زیر سؤال می رود

شماره: 13978
Aa Aa

حسن روحانی شعار نهادینه کردن حقوق شهروندی را داد و رها کرد| وای از آن روز که امیدها به پایان برسد. امیدوارم که این امیدها به پایان نرسد.

هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری؛
اگر مردم زیاد زجر بکشند مشروعیت نظام زیر سؤال می رود

هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:

کشور و نظام ما در داخل کشور و روابط بین المللی مشکلات فراوانی دارد که از قبل بوده و انباشت هم شده است. مشکلات عمیق و وسیع هست و نمی توانیم خودمان را گول بزنیم و بگوییم هیچ مشکلی نیست. اگر بگوییم هیچ مشکلی نیست، یعنی بی خیال هستیم و در فکر اصلاح نیستیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از جماران، او اظهار کرد:

مشکلات طوری است که برای مردم واقعا فشار وارد می شود مخصوصا دسته ای از مردم که هیچ توان ندارند ستون فقراتشان شکسته و نمی توانند حرکت کنند و خانواده خود را بچرخانند. این چنین افراد کم هم نیستند و زیاد است و تاب و تحمل هم ندارند که حل مشکلات آنها طولانی شود و باید سرعت باشد. خلاصه مشکلات کشور باید حل شود و هرچه زودتر حل شود بهتر است. چون مردم کمتر زجر بکشند. اگر مردم زیاد زجر بکشند «عدالت» از بین می رود و اگر عدالت مخدوش شود آن وقت مشروعیت نظام زیر سؤال می رود و «اعتماد» مردم کمتر می شود. باید اعتماد مردم بیشتر شود تا هیچ وقت مردم نگویند ما پشیمان شده ایم. اگر مردم ببینند گشایش حاصل شده صبر هم می کنند اما اگر ببینند یک چیزی شروع شده و فردا و پس فردا اتفاقی نیفتاد زود مأیوس می شوند. اگر چالش های درونی داشته باشیم نه دنیا روی ما حساب باز می کنند و نه مشکلات بین المللی ما حل می شود و بدتر هم می شود. باید آنها را به فرصت های دیگر محول کنیم. مسائل درونی خودمان اولویت دارد. آدم نمی تواند جبهه های مختلف باز کند، در همه بجنگد و در همه هم پیروز شود. اگر مردم ببینند که کار و مجاهدت می شود به تدریج امید آنها بالا می آید. مخصوصا «گرانی» مسأله خیلی مهمی است. در روایات هم آمده که اگر گرانی حاکم باشد مردم را عصبانی می کند، دعوا در جامعه بیشتر می شود و حوصله ها پایین می آید لذا حل کردن مشکلات معیشت مردم اولویت اول است چون این مسأله با «عدالت» و عدالت با مشروعیت نظام در ارتباط است. چه طور می شود در کشوری گرانی، سختی و فقر باشد، عده ای نتوانند خانه ای برای سکونت پیدا کنند، عده ای نتوانند دارو و درمان پیدا کنند، جوانان در خانه بیکار باشند و از پدر و مادر خجالت بکشند و پدر و مادر و بچه ها به روی هم نگاه کنند و آه بکشند و آن وقت ما از عدالت حرف بزنیم؟

او گفت:

آقای روحانی دوره اول از «اعتدال» حرف می زد و رأی بالایی هم آورد اما متأسفانه روی «اعتدال» کارهای اساسی فرهنگی انجام نداد و نتوانست آن را نهادینه کند. اصلا نخواست و دنبالش نرفت. نه تنها نتوانست تندروی ها را کنترل کند بلکه کمی شدیدتر هم شد. من از آقای روحانی رنجیده ام .پیشنهاد کردم که مسائل حقوقی مثل حقوق شهروندی را نهادینه کند که شعارش را داد و رها کرد.

هاشم هاشم‌زاده هریسی گفت:

کسانی که تازه بر سر کار آمده اند و چنین ادعا و شعاری هم که دارند باید از همین حالا قیام به عدالت کنند و اگر این عدالت اجرا و فرهنگ شود، به خدا قسم همه مشکلات دیگر برطرف می شود. اینها مانند حلقه های زنجیر به هم وصل است. همه مشکلات دیگر حل می شود و خدا هم کمک و رحمتش را نازل می کند و با کمک خدا کار تمام می شود اما اگر شعار بدهیم و تکرار کنیم و بعد از مدتی مردم ببینند که چیزی تغییر نکرده و همان وضعیت ادامه پیدا می کند، یأس مردم به نهایت یأس تبدیل می شود. در انتخابات اتفاق هایی بوده و مردم به امید آمده اند ولی اگر این وضع ادامه پیدا کند، امید مردم به پایان می رسد و هیچ وقت امیدوار نمی شوند. وای از آن روز که امیدها به پایان برسد. امیدوارم که این امیدها به پایان نرسد و از این تاریخ روز به روز بیشتر شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان