ایران: بیانیه رهبران اروپا آتش جنگ یمن را فراگیرتر می کند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 15:22

ایران: بیانیه رهبران اروپا آتش جنگ یمن را فراگیرتر می کند

شماره: 8563
Aa Aa

در این بیانیه آمده آزمایش های موشکی بالستیک ایران غیر قابل مذاکره بوده و مسئولیت صلح و ثبات منطقه برعهده سه کشور صادرکننده بیانیه است.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران اعلام شد؛
ایران: بیانیه رهبران اروپا آتش جنگ یمن را فراگیرتر می کند

وزارت امور خارجه ایران در رد و محکومیت بیانیه سران سه کشور اروپایی بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، در این بیانیه آمده است:

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید و رد ادعای غیرمسئولانه روسای سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در ارتباط با حمله نیروهای مسلح دولت یمن به تاسیسات سعودی، تاکید می نماید وارد آوردن اتهام مسئولیت به یک دولت ثالث در خصوص حمله ای که در جریان یک جنگ تمام عیار میان طرف سعودی و یمنی انجام شده و طرف یمنی رسما انجام آن را بر عهده گرفته است، به خودی خود یک اقدام تحریک آمیز و شدیدا مخرب است؛ چه رسد به اینکه این اقدام پیش از هرگونه تحقیقات و بدون ارائه هرگونه دلیل و مدرک و صرفا بر اساس این استدلال مضحک صورت گرفته باشد که « توضیح محتمل دیگری وجود ندارد.»

این گونه اظهارات و اقدامات مخرب تنها به تشدید آتش ویرانگر جنگ یمن و احتمال فراگیرتر شدن آن منجر خواهد شد. متهم سازی سفارشی دولتها با اهداف سیاسی و به دور از واقعیات میدانی در کنار سایر سیاست های حمایت گرانه نسبت به رژیم کودک کش عربستان سعودی به ویژه از طریق صادرات انبوه تسلیحات به این کشور، یک روند خطرناک است و مسئولیت تبعات آن بر صلح و ثبات منطقه ای، برعهده سه کشور صادرکننده این بیانیه خواهد بود.

همچنین موارد قید شده در این بیانیه در خصوص برجام و لزوم مذاکره مجدد پیرامون برنامه هسته ای ایران که به شکلی صریح تر و خطرناک تر در اظهارات آقای بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس مطرح شده است، نقض صریح متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. توافق هسته ای ایران و ۱+۵ همانگونه که در عنوان آن نیز قید شده است، توافقی «جامع» است که به عنوان راه حلی نهایی برای بحران ساختگی در مورد برنامه هسته ای ایران مذاکره و نهایی شده است. زمانبندی‌های صریح و دقیق موجود در برجام شاهد دیگری برای این امر است. کشورهای طرف برجام در این سند که تایید اجماعی شورای امنیت را نیز دارد، تصریح کرده اند که پس از دوره پیش بینی شده در برجام، با برنامه هسته ای ایران همانند هر کشور دیگر عضو ان.پی.تی رفتار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز فراتر از این را نخواهد پذیرفت.

جمهوری اسلامی ایران مجددا تصریح می‌کند که برنامه موشکی و دفاعی ایران، براساس توان بومی، مبتنی بر سیاست بازدارندگی و متوازن با تهدیدات موجود بوده و اقدامات در خصوص توسعه آن کاملاً مسئولانه و منطبق با قوانین و مقررات بین المللی است. موضوع آزمایشهای موشکی ایران در قالب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حل و فصل شده و این امر نیز به کرات مورد تصریح مقامات طرف های مذاکراتی قرار گرفته است؛ از جمله در اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا که –البته در انتقاد از برجام- صراحتا اذعان داشت آزمایش های موشکی بالستیک ایران «مجاز» می‌باشد. ایران هرگونه ورود به مذاکرات در خصوص این موضوعات را قویاً رد می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران مکرراً بر لزوم مشارکت کشورهای منطقه در گفتگو و تعاملات برای ایجاد سازوکارهایی جهت ارتقا صلح و امنیت در منطقه و پایان بخشیدن به بحران یمن تاکید کرده و با حداکثر نگرانی نسبت به فجایع انسانی که این جنگ برای مردم یمن به همراه داشته، مجدداً آمادگی خود را برای این امر اعلام می دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان