ایران در امور داخلی دیگر دولت‌ها دخالت نکند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 19:09

ایران در امور داخلی دیگر دولت‌ها دخالت نکند

شماره: 20433
Aa Aa

دو طرف از ایران خواسته اند که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری، نظام عدم اشاعه را رعایت کند و به اصول حسن همجواری احترام بگذارد.

بیانیه مشترک نشست سران عربستان و چین در عربستان؛
ایران در امور داخلی دیگر دولت‌ها دخالت نکند

در پایان نشست سران عربستان و چین بیانیه مشترکی صادر شد. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از اعتماد، در بخشی از بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی که در پی سفر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی منتشر شده آمده است:

در خصوص ایران دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های برای تضمین صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران توافق کردند.

دو طرف در عین حال از ایران خواستند که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، نظام عدم اشاعه را رعایت کند و بر احترام به اصول حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی دیگر دولت‌ها تاکید کردند.

جمهوری خلق چین همچنین از نقش عربستان در حمایت از تعادل و ثبات بازارهای جهانی نفت به عنوان صادرکننده قابل اعتماد عمده نفت خام به چین استقبال کرد و دو طرف بر سر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بخش پتروشیمی، توسعه پروژه‌های مربوط به فناوری‌های تبدیل نفت به پتروشیمی و افزایش همکاری‌های مشترک در تعدادی از زمینه‌ها و پروژه‌ها از جمله برق، انرژی خورشیدی، انرژی بادی و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر توافق کردند.

همچنین عربستان و چین خواستار ارتقای همکاری در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و همکاری در توسعه فناوری‌های مدرن مانند مصنوعی هوش و نوآوری در بخش انرژی شدند.

  •  

موضع بی‌سابقه چین در موضوع جزایر سه‌گانه

در بخشی از بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس آمده است:

رهبران تصریح کردند که از تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها و پیشنهادهای امارات متحده عربی برای رسیدن به راهکار صلح‌آمیز برای مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی و برای حل مسئله بر اساس حقوق بین‌الملل حمایت می‌کنند.

  •  

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور اسلامی ایران به اظهارات رییس جمهور چین در جریان سفر به عربستان پاسخ داد.

او در توییتر نوشت:

همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند این ایران بود که با تروریست ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتر نوشت:

جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

  •  

حضور سفير چين در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره دیدار سفیر چین با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت:

در این ملاقات نسبت به ورود بیانیه مذکور  به موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز ناخرسندی شدید شد و تاکید گردید جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس جزء لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است که مانند هر بخش دیگر از سرزمین ایران هرگز موضوع مذاکره با هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود. سفیر چین نیز با تاکید بر احترام کشورش به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران در توضیحات اهداف سفر رئيس جمهور کشورش به ریاض این سفر را در راستای کمک به صلح و ثبات در منطقه و بهره‌گیری از گفتگو به عنوان ابزاری برای حل مشکلات دانست.  سفیر چین سیاست خارجی کشورش در منطقه را مبتنی بر توازن دانسته و مبادلات پیش بینی شده دیپلماتیک از جمله سفر معاون نخست وزیر چین به ایران در روزهای آینده را مؤید این رویکرد اعلام کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان