ایران لغو کامل تحریم ها را ضروری خواند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 10:24

ایران لغو کامل تحریم ها را ضروری خواند

شماره: 15611
Aa Aa

آمریکا مقصر اصلی وضع موجود است|بدعهدی اروپایی ها بی اعتمادی را به شکل فزاینده افزایش داده است| اروپا از صدور بیانیه  و اظهارات تنش آفرین اجتناب کند.

در تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و آلمان؛
ایران لغو کامل تحریم ها را ضروری خواند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در یک تماس تلفنی درخصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه، گفتگوهای وین و تحولات منطقه گفتگو کردند. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات وین گفت:

آمریکا مقصر اصلی وضع موجود است. همچنین خروج آمریکا و بدعهدی سه کشور اروپایی بی اعتمادی را به شکل فزاینده ای افزایش داده است لذا لغو کامل تحریم ها یک ضرورت است.

وی همچنین ضرورت اجتناب طرف های اروپایی از صدور بیانیه ها و اظهارات تنش آفرین را یادآور شد.

امیرعبداللهیان گفت:

در مسیر مذاکرات و رسانه ای استفاده از زبان زور و تهدید کمک کننده نیست و جمهوری اسلامی ایران خود را تسلیم فضاسازی های واهی نخواهد کرد. هرگونه اظهار نظر غیردقیق و مغایر با واقعیات می تواند تلاش های در حال انجام را به خطر اندازد.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه آلمان بی اعتمادی ایران را درک می کند گفت:

آلمان برای بازگرداندن آمریکا به برجام و همچنین به نتیجه رسیدن گفتگوها تلاش خود را انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین با اشاره به موضع مشترک آلمان و ایران در محکومیت این اقدام بر ضرورت تداوم حمایت از صلح و ثبات در عراق تاکید نمود.

  •  

حسین امیرعبداللهیان و ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه نیز در یک تماس تلفنی به بحث و رایزنی پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران با یادآوری مسئولیت آمریکا در بروز وضعیت کنونی برجام و نقش سکوت سه کشور اروپایی در زیاده‌خواهی آمریکا تأکید کرد که ایران خواستار دستیابی به یک توافق خوب است اما این امر لازمه‌هایی دارد از جمله بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود و لغو مؤثر تحریم‌ها.

او با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران این اقدام را تأییدی بر تداوم بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی به آمریکا خواند و بر لزوم ارائه تضمین و انجام راستی‌آزمایی مؤثر تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران برنامه دفاعی ایران را حق حاکمیتی هر کشوری دانست و افزود:

بی‌اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا بر افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم.

او با یادآوری جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات و آمادگی در رسیدن فوری به توافق خوب با تذکر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از سیاسی‌کاری اجتناب نماید بر ادامه همکاری فنی ایران با این نهاد تأکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز در این تماس با بیان اینکه پاریس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام حمایت می‌کند و هرآنچه در توان داشته باشد در این راستا انجام می‌دهد ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای پیشِ‌رو در وین با پیشرفتی سریع همراه شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان