ایران ممکن است 150هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 12:42

ایران ممکن است 150هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد

شماره: 10133
Aa Aa

قالیباف گفته منکر زحمات دولت نیستیم اما با ساختار فعلی امکان ادامه راه به شکل درست وجود ندارد؛ دولت باید مسیر اصلاح ساختار بودجه را شروع کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد؛
ایران ممکن است 150هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پارلمان گفت: نقد دوستان ما شاید این باشد که چرا یک برنامه مشخص و مدون با راهکار مشخص برای عبور از مشکلات نداریم.

وی افزود: مثلا در بودجه سال 99 بحث این است که ممکن است بیش از 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم. چه‌طور از این رهایی پیدا کنیم؟

رئیس مجلس ادامه داد: بنده معتقدم روش‌هایی وجود دارد. متأسفانه صحبت از کاهش هزینه‌ها نشد در حالی که یک مسیر کاهش هزینه است و بخش دیگر اصلاح سیاست‌های مالیاتی است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، قالیباف با تأکید بر اینکه ما در شرایطی که کرونا هم برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده از چند میلیون نفر کمتر از پنج، شش هزار میلیارد تومان مالیات می‌گیریم اظهارداشت: اما آنهایی که باید مالیات اساسی بدهند به خاطر نداشتن سیستم منظم یا نخواستن، به هر دلیل مالیات نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: ما ظرفیت ارز 4200 تومانی را داریم و کالا وارد شد. در نوع تخصیص اولویت‌بندی، توزیع و کنترل آن دچار مشکل و نقصان بودیم که امیدوارم با رویکرد جدید و دست به دست هم بپذیریم که اداره کشور بدون نفت اولویت اصلی ماست و بهترین و بهینه‌ترین راه را انتخاب کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور اضافه کرد:

مجلس و دولت باید دست به دست هم دهند و باید باورمان شود که کشور را در درآمد و هزینه بدون نفت اداره کنیم.

قالیباف افزود: این خواسته همه ملت و دولت قبل از تحریم نفت بوده و توقع ما از دولت این است که راهکارها را ارائه کند. اگر هم مانعی سر راه است ما برای برداشتن آن در خدمت دولت هستیم.

وی با تأکید بر اینکه ما منکر زحمات دولت نیستیم گفت: ما بلکه قدردان زحمات دولت نیز هستیم اما واقعیت‌هایی وجود دارد که از خواسته‌های اساسی مردم، نظام و رهبری از ابتدای انقلاب بوده و باید به آن توجه کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما باید از امکان نفت که ابزار فشار علیه ما است رهایی پیدا کنیم گفت: اگر دشمن ما چنین تصمیمی گرفته این برای ما فرصت و نه تهدید است.

وی تصریح کرد: ساختار بودجه بحث مهمی است. با این ساختار امکان ادامه راه به شکل درست وجود ندارد. دولت باید مسیر اصلاح ساختار بودجه را شروع کند و به این سمت پیش برویم.

رئیس مجلس ادامه داد: اینکه یک لیست پروژه بگذاریم و ببینیم کدام یک رو به انتهاست و آن را تکمیل کنیم و بگوییم این اقتصاد مقاومتی است به نظر اشکال دارد. ما در بحث هدایت نقدینگی، جلوگیری از رشد نقدینگی و انگیزه دادن به بخش خصوصی باید سیاست جبرانی بگذاریم که به سمت تکمیل پروژه‌های دولت توسط نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان برویم.

قالیباف خاطرنشان کرد: بانک مرکزی و شبکه‌های بانکی شروع به رصد تراکنش‌ها کردند که باید با سرعت در این زمینه پیش برویم و در رابطه با بورس و سهام عدالت نیز می‌توانیم با همفکری به روش‌های اجرایی بهتر دست پیدا کنیم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان