ایران نازنین زاغری و انوشه آشوری را آزاد کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 16:46

ایران نازنین زاغری و انوشه آشوری را آزاد کرد

شماره: 17167
Aa Aa

این دو تبعه ایرانی – انگلیسی به دلایل امنیتی در ایران و با اتهام طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم محکوم شده بودند.

خبرنگار گاردین و خبرگزاری رویترز اعلام کردند؛
ایران نازنین زاغری و انوشه آشوری را آزاد کرد

خبرنگار گاردین و خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های رسمی انگلیس از آزادی نازنین زاغری خبر دادند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، پتریک وینتور سردبیر سیاسی گاردین در توئیتر خود نوشت:
مقامات رسمی اعلام کردند نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شده‌اند.

این دو تبعه ایرانی – انگلیسی به دلایل امنیتی در ایران محکوم بودند.

پیشتر، منابع خبری اعلام کرده بودند که گذرنامه خانم زاغری به او تحویل شده است.

تولیپ صدیق، نماینده مجلس انگلیس نیز در توئیتر اعلام کرد که دو نفر برای ترک ایران به فرودگاه منتقل شده‌اند.

حجت کرمانی -وکیل- نیز به رویترز گفت:

در حالی که تهران و لندن مذاکرات طولانی مدت ۴۰۰ میلیون پوندی را ادامه می دهند نازنین زاغری رتکلیف و انوشه عاشوری دو تبعه ایرانی-بریتانیایی بازداشت شده برای خروج از کشور به فرودگاه تهران می روند. هر دوی آنها برای خروج از ایران راهی فرودگاه تهران هستند.

نازنین زاغری تبعه ایرانی ـ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد.

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» یاد کرد و در این باره توضیح داد:

«وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفته بود:

شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.

  •  

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز در رابطه با آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری و انوشه آشوری گفت:

خانم نازنین زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی کشور انگلیس به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل کشیده و حبسش به اتمام رسیده است و بر همین اساس ممنوع الخروجی وی لغو و چندی پیش آزاد شده است. وی پرونده‌ دیگری نیز دارد که در آن محکوم به یک سال حبس شده ولی این پرونده تاکنون به اجرا گذاشته نشده است.

خداییان در مورد وضعیت قضایی پرونده انوشه آشوری اظهار کرد:

انوشه آشوری به اتهام همکاری با سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه و به جرم جاسوسی  به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود و حدود ۴ سال و ۷ ماه از مدت محکومیتش سپری شده که تقاضای آزادی مشروط کرد. وی به عنوان دست مزد مبالغی را از سرویس‌های جاسوسی بیگانه اخذ کرده بود که این مبالغ نیز از وی دریافت شد لذا با توجه به شرایط سنی و جسمی دادگاه با آزادی مشروط ایشان موافقت و مورد رأفت حکومت اسلامی قرار گرفت و آزاد گشته است.

  •  

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در توییتر نوشت:

بسیار خرسندم که تایید کنم که امروز آن چه حبس ناعادلانه نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری در ایران می خواند به پایان رسیده است و حالا به انگلیس بازخواهند گشت. انگلیس سخت برای آزادی آن‌ها تلاش کرده بود و از اینکه می‌توانند به خانواده و عزیزانشان بپیوندند خوشحالم.

  •  

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس هم با تایید آزادی دو زندانی دوتابیعتی از ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد:

ما همچنین همانطور که وعده داده بودیم بدهی سرویس نظامی بین‌المللی را تسویه کردیم. بدهی سرویس نظامی بین‌المللی در پایبندی کامل با تحریم‌های انگلیس و تحریم‌های بین‌المللی و تعهدات حقوقی، تسویه شده است. از این اموال تنها برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده خواهد شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان