ایران و تاجیکستان ۱۷ سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 8:26

ایران و تاجیکستان ۱۷ سند همکاری امضا کردند

شماره: 17986
Aa Aa

رئیس جمهور ایران در نشست خبری مشترک با همتای تاجیک خویش گفته نگاه این است که حضور بیگانگان در منطقه به هیچ وجه امنیت‌ساز نبوده و نخواهد بود.

ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با امامعلی رحمان؛
ایران و تاجیکستان ۱۷ سند همکاری امضا کردند

۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری و گردشگری میان ایران و تاجیکستان به امضا رسید.

به گزارش اسپادانا خبر، مقامات ارشد ایران و تاجیکستان در حضور سید ابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان، روسای جمهور دو کشور ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، سرمایه گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری به امضا رساندند.
این اسناد توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، میراث فرهنگی و گردشگری، دادگستری، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و همتایان تاجیک آنها به امضا رسید.

«سید ابراهیم رئیسی» در نشست خبری مشترک با همتای تاجیک خود ابراز امیدواری کرد این سفر گام مؤثری برای ارتقای روابط دو کشور و زمینه‌ساز تصمیمات خوبی در عرصه روابط دیپلماتیک و دیگر حوزه‌ها باشد.

او گفت:

با کشور تاجیکستان به دلایل مختلف همسایگی و روابط فرهنگی، دینی و روابط همزبانی و هم تمدنی ارتباطات خوبی به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داریم. سفری که در آغاز کار دولت سیزدهم به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگهای و دیدار دوجانبه به این کشور داشتم نقطه عطفی برای روابط دو کشور بود.

رئیسی با بیان این‌که بعد از این سفر روابط دو کشور به‌گونه‌ای متحول شد که امروز فقط در حوزه اقتصادی و تجاری شاهد افزایش ۴ برابری مبادلات تجاری هستیم اظهار داشت:

در حوزه‌های دیگر هم گام‌های خوبی برداشته و تفاهم‌نامه‌هایی در دوشنبه امضا شد. امروز با سفر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید بین دو کشور تردیدی ندارم گام بلندی در روابط برداشته خواهد شد و مصمم هستیم براساس گفت‌وگوهای انجام شده بین دو کشور، روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تجاری و حوزه‌های مختلف انرژی، گردشگری، معدن و علم و فناوری به نحوی تداوم یابد که هر دو کشور و ملت شاهد روابط بهتر از گذشته و حال حاضر باشند. این روابط دو جانبه را می‌توانیم به روابط خوب منطقه‌ای و جهانی و بین‌المللی تبدیل کنیم و این روابط بین دو کشور همسایه مسلمان برای دو ملت و منافع دو کشور می‌تواند بسیار امیدبخش باشد.

او با اشاره به وجود نظرات مشترک دو طرف نسبت به مسائل منطقه‌ای و همچنین عدم حضور بیگانگان در منطقه گفت:

نگاه این است که حضور بیگانگان به هیچ وجه امنیت‌ساز نبوده و نخواهد بود و مسائل منطقه باید با برگزاری نشست‌هایی با سران منطقه حل شود. نگاه مشترک در مسئله افغانستان این است که دولتی فراگیر به نمایندگی از همه احزاب، گروه‌ها و اقشار باید شکل بگیرد.

رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه امنیت افغانستان برای ما، تاجیکستان و خود ملت افغانستان بسیار مهم است گفت:

نظر مشترک ما این است که در افغانستان باید آرامش، امنیت و ثبات برقرار شود و حضور تروریست‌ها در این کشور نگران کننده است. ما حضور تروریست‌ها را نمی‌پذیریم. معتقدیم بیگانگان و دست‌های پلیدی که داعش را می‌پرورد به تنها چیزی که فکر نمی‌کند امنیت افغانستان است و تاکنون ۲۰ سال حضور آمریکا و ناتو امنیت‌ساز نبوده و این حضور نتیجه‌ای جز جنگ، خونریزی و تخریب نداشته است؛ پس آینده افغانستان باید به دست مردم این کشور رقم بخورد.

او ادامه داد:

ایران و تاجیکستان در مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته هم تأکید دارند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان