باید کارآمدی نظام را به اثبات برسانیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 15:21

باید کارآمدی نظام را به اثبات برسانیم

شماره: 14764
Aa Aa

 محسنی اژه‌ای با بیان این که همه باید حامی حقوق و حافظ کرامت زنان باشند بر لزوم بازنگری و تغییر برخی رفتارها و قوانین به نفع زنان تأکید کرده است.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران؛
باید کارآمدی نظام را به اثبات برسانیم

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران در دیدار اعضای هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که همه باید حامی حقوق و حافظ کرامت زنان باشند بر لزوم بازنگری و تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان و خانواده تأکید کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او اعتماد مردم را از مهم‌ترین سرمایه‌های نظام مردم سالار دینی دانست و متذکر شد که اگر این سرمایه گرانبها و عظیم از دست برود زیان بزرگی در پی خواهد داشت:

جمهوری اسلامی نظامی برخاسته از متن و رأی مردم است و مشکلات بزرگ در کشور تاکنون با کمک مردم حل شده اما امروز دشمن و بدخواهان تلاش می‌کنند اعتماد مردم به نظام و مسئولان را خدشه دار کنند.

وی حفظ سرمایه عمومی نظام را در گرو تکریم مردم و اعتماد به آن‌ها و مشارکت دادن آحاد ملت در تصمیم گیری‌ها و امور مختلف حکومتی و شنیدن حرف مردم و گام برداشتن برای حل مشکلات آن‌ها دانست و خاطر نشان کرد:

یکی از وظایف بسیار مهم ما در این شرایط این است که کارآمدی نظام را به اثبات برسانیم و امید و اعتماد مردم را افزایش دهیم تا توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن خنثی و نقش بر آب شود.

رئیس دستگاه قضا فرصت خدمت را بزرگ‌ترین نعمت خدا برای کارگزاران نظام دانست و گفت:

امروز یک انسجام و همدلی بسیار خوبی برای خدمت رسانی به مردم بین قوا شکل گرفته که باید روز به روز بیشتر شود و هر چه در توان داریم خالصانه و بی‌منت به پای مردم بریزیم و آن‌ها را امیدوار کنیم. شاید هیچ معروفی بالاتر از گره‌گشایی از کار مردم و امیدبخشیدن به جامعه و هیچ منکری بدتر از این نباشد که حق کسی تضییع و به احدی ظلم شود و یا استقلال و آزادی‌های مشروع و امنیت و عزت مردم خدشه دار شود و اگر می‌خواهیم نهی از منکر کنیم باید مانع از چنین رفتارهایی شویم.

رئیس قوه قضاییه گفت:

خداوند به زن کرامت بخشیده و زن را گرامی داشته و بزرگ‌ترین فضیلت یک زن و مادر این است که انسان از دامن زن به معراج می‌رود.

 محسنی اژه‌ای با بیان این که همه باید حامی حقوق و حافظ کرامت زنان باشند بر لزوم بازنگری و تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان و خانواده تأکید کرد و افزود:

باید منزلت و عظمت زن و کمک به زن به‌عنوان یک انسان دارای شرافت و جایگاه والا سرلوحه کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد. تربیت فرزند به نوع تربیت پدر و مادر و هم به جامعه گره خورده است اما مسلماً رفتارهای مسئولانه یک مادر وظیفه شناس و آگاه به وظایف تربیتی بیشترین نقش را در شکل گیری شخصیت فرزند دارد.

رئیس قوه قضاییه برنامه ریزی برای جلوگیری از افزایش طلاق و تبعات ناشی از آن در کشور را امری ضروری دانست و گفت:

مجلس و دستگاه قضا و نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به طور جدی درباره مسائلی، چون حضانت، تربیت و دیگر موضوعات مرتبط تدبیر کنند که اگر پدر و مادری ناچار به جدایی و متارکه شدند کمترین آسیب به زن و فرزندش وارد شود.

رئیس دستگاه قضا مبارزه با فساد در همه ساحت‌ها به ویژه فساد مالی و اداری را از مطالبات اصلی مردم دانست و از مجلسی‌ها خواست تا دستگاه قضا را در انتخاب بهترین روش برای برخورد و ریشه‌کنی فساد کمک کنند تا ضمن مقابله با مفاسد خللی در روند سرمایه‌گذاری و تولید پیش نیاید. گاهی به‌دلیل عدم جامع‌نگری و برخی رفتارها و چند وجهی ندیدن مسائل نتیجه حاصله کاریکاتوری می‌شود. از یک‌سو کشور از بیکاری رنج می‌برد و نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید داخلی داریم و در این مسیر گام برمی داریم و از سوی دیگر ناگهان متوجه می‌شویم به محیط زیست آسیب وارد شده است. وقتی می‌بینیم محیط زیست دارد نابود می‌شود فریادمان بلند می‌شود که چرا در زمستان در اصفهان یا شهرهای دیگر از مازوت استفاده کردیم که هم به محیط زیست لطمه می‌زند و هم سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و فضای سنگینی به وجود می‌آید که بلافاصله می‌گوییم فعالیت کارخانه متوقف شود. اگر متوجه شویم در مواردی اقدام ما برای حمایت از تولید با وجود رضایت‌مندی مردم بعضاً عوارض سوء دارد فوراً مجبور به توقف سرمایه‌گذاری می‌شویم که به همین دلیل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های دولت ناتمام مانده که نه دولت توان انجام آن‌ها را دارد و نه بخش خصوصی حاضر به تکمیل آنهاست.

رئیس دستگاه قضا گفت:

برخورد قاطع، سریع و بدون ملاحظه با مفسدان حرف درستی است اما از یک‌سو با فساد کلان فردی که با فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی منابع عمومی را برده برخورد می‌کنیم و از سوی دیگر بعد از اجرای حکم نمی‌توانیم اموال زیادی که بر جا می‌ماند اداره کنیم چون سازوکاری برای این کار نداریم.

وی افزود:

بعضی موضوعات نیاز به جرم انگاری ندارد و در دنیا هم همه مسائل جرم تلقی نمی‌شود چرا که اگر حجم کار بالاتر از توان همکاران دستگاه قضا برود به طور طبیعی در نحوه برخورد، سرعت انجام کار و اتقان رأی آن‌ها اثر می‌گذارد. وقتی روزانه ۲۰ تا ۲۵ پرونده به یک قاضی یا بازپرس ارجاع شود که باید در فرصت کم و در شرایط سخت و تحت فشار اصحاب دعوا آن‌ها را بررسی کند حتماً کیفیت کار او نمی‌تواند مطلوب باشد.

محسنی اژه‌ای با بیان این‌که دستگاه قضایی مأموریت‌های قانونی متنوع و گسترده‌ای دارد متذکر شد که تجیزات، امکانات و نیروی انسانی این مجموعه متناسب با این حجم از مأموریت‌هایش نیست‌. در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که قوه قضاییه سالانه ۸۰۰ قاضی و ۳ هزار و ۲۰۰ کارمند جذب کند اما هنوز دولت مجوز جذب این نیروها را نداده است.

محسنی اژه‌ای همچنین با تأکید بر مبارزه جدی با تغییر کاربری ها گفت:

وقتی یک هتل چند طبقه در اراضی ملی ساخته می‌شود که با آلونک‌سازی تفاوت زیادی دارد نشانگر آن است که دستگاه‌های مسئول از جمله جنگل‌بانی و محیط زیست و منابع طبیعی و شهرداری و حتی خود قوه قضاییه وظایف خود را به درستی انجام نداده‌اند که یک برج فرضاً در کنار رودخانه جاجرود قد برافراشته و حالا باید آن را تخریب کنیم.

وی ادامه داد:

رئیس سازمان زندان‌ها ظرف مدت کمتر از یک سال همراه با تعدادی از مدیران عالی این سازمان از همه زندان‌ها در ۳۱ استان کشور بازدید کردند که اقدامی بی‌سابقه بوده است.

رئیس قوه قضاییه همچنین به بازدید هیأت ویژه دادستان کل کشور از بخش‌های مختلف زندان‌های اوین و قزلحصار و تهیه گزارش از وضعیت این زندان‌ها و ارائه دستورات لازم برای پیگیری و حل این مشکلات اشاره کرد و اقدام دادستان تهران برای بازدید از زندان همراه با هیأت ۲۰۰ نفره و بازدید رئیس دادگستری تهران از زندان قزلحصار همراه با یک تیم ۵۰ نفره و گفتگوی رو در رو با هزار زندانی و پیگیری مشکلات آن‌ها را نیز امری بی‌سابقه دانست:

طی یک ماه گذشته، دادستان‌ها در ۲۸ استان کشور ۷۶ بار و رؤسای دادگستری‌ها نیز در ۲۲ استان ۴۲ بار از زندان‌ها بازدید کرده‌اند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان