بایدن خواستار لغو محدود تحریم‌ها در قبال توقف غنی‌سازی است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 22:55

بایدن خواستار لغو محدود تحریم‌ها در قبال توقف غنی‌سازی است

شماره: 14385
Aa Aa

پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که علی‌رغم فشارهای اقتصادی مداوم ناشی از تحریم‌ها ایران آمادگی تسلیم شدن در قبال آمریکا را ندارد.

پایگاه خبری و تحلیلی «بلومبرگ» گزارش کرد؛
بایدن خواستار لغو محدود تحریم‌ها در قبال توقف غنی‌سازی است

پایگاه خبری و تحلیلی «بلومبرگ» گزارش کرد که با توجه به این که ایران راههای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده را پیدا کرده است دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با این واقعیت هشداردهنده روبرو است که بازگشت به برجام احتمالاً دیگر امکانپذیر نیست.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، این پایگاه تحلیلی مدعی شده است که مقام‌های آمریکایی پس از آن که چندین ماه گفت‌وگو برای بازگشت به برجام هم‌اکنون در حال بازبینی و بررسی گزینه‌های خود هستند. گرچه ایالات متحده همچنان خواستار بازگشت سریع به برجام به عنوان مسیری به سوی یک توافق «طولانی‌مدت‌تر و مستحکم‌تر» است اما همچنان تمایل دارد جایگزین‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار دهد که شامل برداشتن گام‌های موقت به سوی کاهش محدود تحریم‌ها در قبال اقدام ایران در متوقف کردن اکثر فعالیت‌های غنی‌سازی است.

ایالات متحده مدعی است که ایران با افزایش سطح غنی‌سازی خود قصد دارد به مواد مورد نیاز برای تولید بمب دست یابد و این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده اند که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است و ایران هرگز به دنبال ساخت بمب نبوده و نیست.

بلومبرگ نوشته است عدم بازگشت به توافق اولیه هسته‌ای یک شکست بزرگ و چشمگیر برای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود که احیای توافق چندملیتی برجام را به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده بود و برای طرح‌هایش در غرب آسیا عامل کلیدی بود.

طبق گزارش بلومبرگ منابع آگاه می‌گویند که هدف آمریکا همچنان بازگشت کامل به مفاد برجام است اما واشنگتن هیچ شواهدی در دست ندارد که نشان دهد آیا دولت جدید ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی آمادگی دارد یا خیر. چالشی که مذاکره‌کنندگان آمریکا در مذاکرات وین برای احیای برجام با آن روبرو هستند این است که دولت بایدن نتوانسته از اهرم تحریم‌ها در قبال ایران بهره جوید و حتی پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که علی‌رغم فشارهای اقتصادی مداوم ناشی از تحمیل تحریم‌ها ایران آمادگی تسلیم شدن در قبال آمریکا را ندارد.

بلومبرگ گزارش کرده که گروههایی که از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام حمایت کردند به وضوح گفته اند که در تلاش هستند به رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آینده کشورشان فشار می‌آورند که مجدداً هر تحریمی را که بایدن با لغو آن علیه ایران موافقت کند بازگرداند. علی‌رغم وجود برخی تنش‌ها و مذاکرات پیچیده درباره احیای برجام برخی دیپلمات‌ها و تحلیلگران بر این باورند که ممکن است ایران همچنان برای توافق آماده باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان