برای احیای برجام نیازمند تضمین‌های نیرومندتر هستیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 10:24

برای احیای برجام نیازمند تضمین‌های نیرومندتر هستیم

شماره: 19336
Aa Aa

وی با بیان این که اتهامات جدید علیه ایران درخصوص پرونده هسته ای را نمی پذیریم گفته به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ایران دخالت کند.

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با لاوروف؛
برای احیای برجام نیازمند تضمین‌های نیرومندتر هستیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسکو از ارسال پیام یکی از رهبران اروپایی در خصوص اوکراین به وزیر خارجه روسیه خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او پس از دیدار با همتای روس خود و در نشست خبری مشترک با لاوروف گفت که درخصوص اوضاع انسانی در اوکراین و تدابیری که مسکو در این زمینه اتخاذ کرده است تا با خسارت های احتمالی مقابله کند رایزنی کردیم.

وی گفت:

در خصوص اوضاع نیروگاه هسته ای زاپوروژیا تبادل نظر کردیم. ایران از تجارب هسته‌ای برخوردار است و آماده تقدیم کمک در این زمینه به منظور مقابله با آسیب‌ها است.

امیرعبداللهیان با بیان این که مردم لیبی‌ باید خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند گفت:

در مورد روند آستانه به منظور پایان بحران سوریه و تحولات عراق و افغانستان و لیبی نیز با طرف روسی رایزنی کردیم.

وی با بیان این که اتهامات جدید علیه ایران درخصوص پرونده هسته ای را نمی پذیریم گفت:

به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که در امور داخلی ایران دخالت کند. برای احیای برجام نیازمند تضمین‌های قابل اعتماد هستیم. از آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهیم که از سیاست دوری کند و تنها در چارچوب فنی عمل کند. نسبت به برداشتن تحریم های مربوط به برنامه هسته ای خوشبین هستیم و هدف از مذاکرات وین رسیدن به توافق با ثبات و پایدار است. درباره مذاکره ایران برای لغو تحریم‌ها ما اخیرا آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من به دقت در حال بررسی متن هستند. ما همچنان در موضوع تضمین نیازمند متنی نیرومندتر هستیم لذا داریم فکر می‌کنیم چگونه می‌توان به یک متن نیرومند در موضوع تضمین دست یافت و ضمانت‌ها‌ی قوی تر و قابل اعتناتری را داشته باشیم. برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم البته یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته ولی باید در متن هم آن را نیرومند سازی کنیم این است که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکیلف و وظیفه فنی خود متمرکز شود ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پسی از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگا‌ه‌های سیاسی و اتهامات بی اساس آژانس باشیم. در حوزه تضمین‌ها موضوع حل و فصل مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس هم مورد توجه جدی ماست. معتقدیم چنانچه طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها و برخی نگرانی‌ها که ما داریم واقع بینانه عمل کند و بتوانیم متن موجودی که در دستورکار داریم نیرومند سازی کنیم رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.

وزیر خارجه از نقش سازنده مسکو در حمایت از مواضع منطقی ایران در مذاکره برای لغو تحریم‌ها قدردانی کرد:

همکاران من با دقت و سرعت لازم در حال بررسی دقیق پیشنهادات طرف آمریکایی هستند و به محض اینکه بررسی‌هایمان را نهایی کنیم از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا پاسخ را ارائه خواهیم کرد ولی تاکید می‌کنم هیئت ایرانی و مذاکره کننده ارشد ما ماه‌ها در وین توقف و حضور داشت و گفت‌وگو کرد و هدف ما از این گفت‌وگو رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار است و امیدوارم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم به این نقطه توافق دست یابیم.

امیرعبداللهیان گفت:

مواضع ما با مسکو در خصوص تحولات عراق یکسان است و امیدواریم که به زودی اوضاع این کشور به حالت عادی بازگردد.

سرگئی لاوروف نیز در این نشست خبری مشترک تاکید کرد که ایران و روسیه خط مشی غربی‌ها که می خواهد جای قوانین بین‌المللی را بگیرد را نمی‌پذیرند.

وی گفت که مسکو از احیای توافق هسته‌ای و برداشتن تمام تحریم های وضع شده علیه ایران حمایت می‌کند.

لاوروف همچنین گفت که در حال تلاش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران هستیم. با امیرعبداللهیان درخصوص پرونده سوریه نیز رایزنی کردیم و در مورد اجرای روند آستانه برای حل بحران توافق نظر داریم.

سرگئی لاوروف اعلام کرد:

ایران آماده کمک به حل وضعیت نیروگاه زاپوریژیا و مناطق اطراف آن است.

لاوروف گفت:

کار بر روی یک سند جامع در مورد روابط روسیه و ایران در مرحله نهایی است و نشست منظم کمیسیون بین‌دولتی فدراسیون روسیه و ایران تا پایان سال برگزار می‌شود. مطمئن هستم که سیستم های پرداخت "میر" و "شتاب" ایران در آینده نزدیک ادغام خواهند شد، بانک مرکزی فدراسیون روسیه و ایران روی "نقشه راه" کار خواهند کرد. در خصوص ادغام و استفاده متقابل از سیستم های پرداخت "میر" روسیه و سامانه "شتاب" ایران مذاکرات اساسی در سطح بانک مرکزی در حال انجام است. فکر می کنم آنها در ماه ژوئیه صحبت کردند و روی یک نوع نقشه راهی توافق کردند که ما را به این نتیجه برساند. مطمئنم به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان