برخی‌ می‌خواهند از رفراندوم به منزله چماق استفاده کنند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 0:38

برخی‌ می‌خواهند از رفراندوم به منزله چماق استفاده کنند

شماره: 12690
Aa Aa

سخنگوی شورای نگهبان گفته رابطه گسترده و وسیعی بین تائید صلاحیت‌ها و مشارکت وجود ندارد؛ افراد نباید بگویند که شورای نگهبان چه کسانی را تائید کند.

شورای نگهبان هیچ وقت مخالف رفراندوم نیست؛
برخی‌ می‌خواهند از رفراندوم به منزله چماق استفاده کنند

در هر موضوعی که قانون اجازه می‌دهد رفراندوم بلامانع است و ما هیچ نگرانی نداریم.

به گزارش اسپادانا خبر، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با میزان گفته است:

شورای نگهبان هیچ وقت مخالف رفراندوم نیست ولی باید ترتیبات قانونی آن رعایت شود. اگر ترتیبات قانونی رعایت شود ما هم استقبال می‌کنیم اما من نمی‌دانم چرا برخی‌ها فقط می‌خواهند این را به منزله یک چماق استفاده کنند و هر از گاهی فقط این موضوع را مطرح می‌کنند. هر وقت که تشخیص دادید اگر اختیارش را در چارچوب قانون دارید بروید و رفراندوم هم برگزار کنید. شورای نگهبان هیچ وقت مانع نشده است. چون به نیات افراد دسترسی نداریم و از علم غیب هم بی خبریم نمی‌دانیم نیات افراد چیست،اما آنچه که مربوط به ماست این است که هر جایی که قانون اختیاری داده آن اختیار را می‌توانند استفاده کنند و نیازی به رسانه‌ای کردن و تبلیغات هم ندارد. گاهی اوقات رسانه‌ای کردن این مسائل تنها تردید‌ها را اضافه می‌کند ولی بنده نمی‌توانم نیات افراد را حدس بزنم.

او ادامه داده است:

رابطه گسترده و وسیعی بین تائید صلاحیت‌ها و مشارکت وجود ندارد و برخی‌ها به غلط این را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند. بار‌ها به رویه‌ها و نظر سنجی‌هایی استناد کردم که وجود دارد مثلا در انتخابات گذشته سهم بهبود معیشت مردم و وضعیت اقتصادی در مشارکت بالای ۵۰ درصد، سهم کارآمدی و ناکارآمدی مسئولان بالای ۳۰ درصد و سهم وعده‌هایی که مسئولان در برنامه‌های‌شان می‌دهند و آن‌ها را انجام نمی‌دهند بالای ۲۰ درصد است در حالی که اگر سهم شورای نگهبان را هم در بحث تائید صلاحیت‌ها و رابطه آن با میزان مشارکت ببینید این سهم اصلا به درصد نمی‌رسد و چند دهم درصد است. پس رابطه‌ای که به غلط برخی‌ها در افکار عمومی مطرح می‌کنند که اگر شورای نگهبان افراد بیشتری را تائید کند، مشارکت هم افزایش می‌یابد امر غلطی است و آمار‌ها نشان می‌دهد که اینطور نیست. در همین انتخابات مجلس حدود ۷۵ نفر از نمایندگان صلاحیت‌شان تائید نشد اما به ۱۱۷ نفر مردم رأی ندادند. آیا آنجا هم مشکل شورای نگهبان بود؟ افراد نباید بگویند که شورای نگهبان چه کسانی را تائید کند. مطالبه‌ای که از شورای نگهبان انتظار می‌رود رعایت قانون و بی طرفی است. این مطالبه‌ای است که هم ما باید پاسخگو باشیم و هم مطالبه قانونی است که مردم، مسئولان، احزاب و گرو‌ها باید از شورای نگهبان داشته باشند و ما هم استقبال می‌کنیم. اگر بگویند چه کسی را تائید کنید و چه کسی را تائید نکنید یعنی نقض قانون و نقض بی طرفی که باید به این موضوع توجه داشت.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان