به قله نزدیکیم و ناامید نخواهیم شد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 15:09

به قله نزدیکیم و ناامید نخواهیم شد

شماره: 23307
Aa Aa

سفره مردم را از دلاریزه شدن نجات می دهیم| در جامعه التهاب وجود ندارد؛ در کشور امید ایجاد شده| اگر افرادی محدود خواستند نظم دانشگاه را برهم بزنند خود دانشگاه باید مقابله کند| غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند| اگر ما در مذاکرات قبلی بودیم برجام را طور دیگری تنطیم می کردیم.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در نشست خبری؛
به قله نزدیکیم و ناامید نخواهیم شد

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در نشست خبری با حضور خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران داخلی و بین‌المللی گفت:

بازگشت به مردم و رجوع به ظرفیت‌های کشور در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی اظهار داشت:

۲ سال پیش با اعتماد به داشته‌های کشور و جوانان توانمند کار را آغاز کردیم. دشمنان باور نداشتند که می شود کار را پیش برد اما ظرفیت‌های کشور را فراوان می‌بینیم و این می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

او با بیان این که در کشور امید ایجاد شده است ادامه داد:
دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را شروع کرد که وضعیت کشور، وضعیت خاصی بود. نگاه «رجوع به داخل» می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند.

او گفت که کسری بودجه را جبران کردیم و وضعیت تورمی نزدیک به 60 درصد را به 40 درصد رساندیم:

رشد اقتصادی در سال 1400 بیش از 4 درصد را نشان داد و رشد تولید به 6 درصد رسید. دولت سیزدهم تورم قریب ۶۰ درصد را به ۴۶ درصد فعلی کاهش داد و وضعیت کالاهای اساسی را اطمینان‌بخش کرد. رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ بر خلاف گذشته ۴ درصد را نشان داد؛ این نشان از ایجاد امید در کشور است.

او با بیان این که غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند گفت:

دشمن با دیدن پیشرفت کشور برای ایجاد اغتشاش در کشور تلاش کرد. بعد از اغتشاشات پیام دادند که ما می‌خواهیم به میز مذاکره برگردیم. به‌دنبال ناامید کردن مردم بودند که مردم آنها را ناکام گذاشتند. دشمنان می خواستند با مساله بنزین مردم را عصبانی کنند ولی مردم آنها را ناامید کردند.
وی گفت که در بسیاری از شهرها مشکل آب و برق رفع شده و توجه به قشر محروم مورد توجه دولت بوده است:
رایگان شدن آب و برق و گاز وبیمه سلامت رایگان اقداماتی است که در دستور کار دلت بوده است.
او گفت که با حضور مردم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ به قله نزدیکیم و هرگز دردل ناامیدی راه نخواهیم داد. در فاز ۱۱ پارس جنوبی متخصصان ایرانی نشان دادند که کار روی زمین نخواهد ماند. ناترازی‌های برق و گاز را نیز شناسایی کردیم. مدیریتی شد که خاموشی در تابستان نداشته باشیم.
او اظهار  داشت که باید کنار راهیان نور راهیان پیشرفت راه‌اندازی شود.
رئیسی با بیان این که منتظر لبخند آمریکا و اروپا نخواهیم شد ادامه داد:

ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم، دیگران ترک کردند و پشیمان هم شدند و برای بازگشت اعلام آمادگی کردند. رفع تحریم‌ها تنها پرونده ما نبود، عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای یکی دیگر از پرونده‌های ماست. ارتباط با زیرساخت‌های شانگهای و آسیا برای ما بسیار مهم است؛ اینکه برخی می‌گویند راهکار برون رفت از مشکلات لبخند آمریکایی‌ها و اروپا است، من می‌گویم که منتظر لبخند آنها نخواهیم شد. اقتصاد کشور و زندگی مردم را به اراده آمریکا و اروپا متصل نمی‌کنیم. ایران کشور بسیار پر ظرفیتی است و عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای بسیار ثمر بخش می‌دانیم.

رئیس جمهور اسلامی ایران همچنین گفت که تخلف دانشگاهیان پیگیری می‌شود:

در جریان اغتشاشات پارسال افرادی از دانشگاهیان دچار غفلت شدند که حتما باید آن‌ها را آگاه کرد. با الهام از عفو عمومی رهبر انقلاب نسبت به دانشگاهیانی که مرتکب خطایی شدند هم این عفو را اعمال کردیم. اگر افراد محدودی خواستند نظم دانشگاه را برهم بزنند خود دانشگاه باید مقابله کند. در چند روز گذشته هم برای من از تخلف افرادی در دانشگاه گزارشاتی آمده است که بررسی می‌شود.

او با بیان این که تمام تلاش دولت این است که ارزش پول ملی روز به روز افزایش یابد گفت که ثبات در بازار و ثبات در قیمت‌ها دستور کار جدی دولت است:

با تغییری که در کالابرگ رخ داد مبلغ یارانه برای ۵ دهک به ۵۲۰ هزارتومان رسید. توزیع عادلانه یارانه‌ها نیز در دستور کار جدی دولت است.

رئیسی اظهار داشت که هنر مردم ایران تبدیل تهدید به فرصت است و رمز عصبانیت دشمنان این است که فکر می‌کنند با تحریم‌ها ملت ایران را متوقف می‌کنند اما متوقف نمی‌شود.

او همچنین با بیان اینکه «برخی اوایل از من به‌خاطر سفرهای استانی انتقاد می‌کردند» گفت:

«حضور در استان‌ها به انسان حس می‌دهد، شنیدن کی بود مانند دیدن».

رئیسی با بیان این که به زودی در تولید کاغذ به خودکفایی می‌رسیم اظهار داشت:

میزان تولید کاغذ در کشور قابل قبول نبود و در این دو سال افزایش چشمگیری پیدا کرد. کتب درسی ما که عدد بالایی است با کاغذ تولیدی داخل چاپ و توزیع می‌شود. 

ابراهیم رئیسی همچنین با بیان این که اگر ما در زمان مذاکرات قبلی بودیم برجام را طور دیگری تنطیم می کردیم گفت:

اخیرا اروپایی ها متن پیشنویس را بررسی کردند و گفتند متن دقیقی است و خواسته های به حقی است. اروپایی ها هم به تعهداتشان عمل نکردند. دارند از مسائل هسته ای استفاده سیاسی و ابزاری می کنند. طرف مقابل بعد از اغتشاشات مجدد اعلام کردند مذاکرات را ادامه خواهیم داد. دولت برای احقاق حقوق ملت ایران در مذاکرات کوتاهی نخواهد کرد و ادامه خواهد داد. باید برجام را دقیق‌تر می‌نوشتند. نه آمریکا و نه اروپا به تعهداتشان عمل نکردند. دولت در مذاکره کردن کوتاهی نکرده است تا حقوق حقه ملت ایران را برآورده کند و گلابی‌‌های برجام که آقایان وعده آن را میدادند دست مردم برسد اما طرف مقابل به تحریم‌ها ادامه داد. ما هم ضمن دنبال کردن رفع تحریم به دنبال خنثی‌سازی آن هم رفتیم.

وی با بیان این که آزاد سازی پول ها در دستور کار ما است گفت که دولت ژاپن باید مبالغ طلب ایران را در داد و ستد به ایران برگرداند:

با کشور ژاپن بنای همکاری داریم و به دنبال توسعه روابط سیاسی و اقتصادی هستیم. توصیه‌مان به دولت ژاپن این است که مستقل باشد و تحت تأثیر آمریکا قرار نگیرند. هر کشوری که بخواهد با ما دست دوستی بدهد دستش را به گرمی می‌فشاریم و هر کشوری که بخواهد با ایران دشمنی بکند دستش را قطع می‌کنیم.

وی گفت:

ما پول بلوکه شده فقط در کشور کره جنوبی داشتیم و در کشورهای دیگر نداریم و با اشرافی که بانک مرکزی دارد در جریان کامل پول‌ها هستیم. پول‌هایی در کشورهای دیگر داریم اما تماما تحت اشراف و در اختیار بانک مرکزی است.

او با بیان این که شمن می‌خواهد دو قطبی و التهاب را به جامعه القا کند گفت:

معتقد نیستیم که در جامعه التهاب وجود دارد بلکه اعتقاد داریم التهاب در دل دشمن وجود دارد.

او اظهار  داشت که به وعده‌های داده شده وفادار است:

ما آمده‌ایم که مشکل جامعه را به گردن بگیریم و حل کنیم. ۶۱ اقتصاد دان به دولت نامه نوشتند که مراقب باشید با تورم سه رقمی مواجه خواهید شد. نمی‌خواهم بگویم آنها اقتصاد نمی‌دانستند یا دغدغه کشور را نداشتند. من حتی با افراد مخالف هم این‌گونه سخن نمی‌گویم و احترام آنها را حفظ می‌کنم. برخی هم اعلام کردند که اگر بر مبنای اصول پیش‌ رویم حتما تورم کاهشی خواهد شد؛ این دو نگاه متفاوت اقتصادی است نه دوقطبی.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران گفت:

درفضای اینترنتی کاملا آمادگی داریم که هر پلتفرمی اینجا فعالیت کند اما پاسخگو باشند. به پلتفرم‌های خارجی گفتیم همانطور که در کشورهای خارجی و اروپایی پاسخگو هستید اینجا هم پاسخگو باشید.

رئیسی همچنین اظهار داشت که دنبال حداقلی‌کردن تنش‌های آبی هستیم:

تاکید ما پایبندی به قراداد‌ها با کشورهای منطقه در بحث آبی است.

او با بیان این که توجه به جمهوریت در کنار اسلامیت افتخار نظام است ادامه داد:

دولت تلاش خود را برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بکارخواهد گرفت. از افتخارات جمهوری اسلامی است که تمام نهادهای آن با رای مردم شکل می‌گیرد و توانسته‌ایم این افتخار را تاکنون حفظ کنیم.

رئیسی گفت که دولت برنامه دارد سفره مردم را از دلاریزه شدن نجات دهد به نحوی که قیمت ارزهای مختلف تاثیری بر زندگی و سفره مردم نداشته باشد:

توجه به قشر محروم، پرداخت یارانه‌ها و مسئله مسکن خانواده‌های محروم در اولویت است.

او همچنین با بیان این که اهانت به قرآن کریم یک توطئه است که نقش بر آب شده گفت:
اهانت به قرآن اهانت به همه ادیان و مقدسات و انسان و آزادی است. اهانت به قرآن کریم از طرف دولتمردان اروپایی باید محکوم شود.
رییس جمهور اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه با بیان این که اولین مدعی مباره با فساد، خود دولت است گفت:
در بازرسی ریاست جمهوری بخشی ایجاد شده که خبرهای مرتبط با فساد را سریعا دریافت و اقدام می‌کند. وزارت اطلاعات و حراست‌های درون سازمانی را فعال کرده‌ایم تا به‌ موارد فساد رسیدگی کنند.
او از رسانه‌ها خواست تخلفات را گزارش کنند.
ابراهیم رئیسی بیان داشت:
رژیم صهیونیستی امروز از هر زمانی ضعیف‌تر است. تحرکات اخیر این رژیم راه به جایی نمی‌برد و نشان از ضعف آن است. ابتکار عمل امروز در دست مقاومت است و از هر زمانی قدرتمندتر است.
 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان