تحریم های سپاه پاسداران مغایر با توافق هستهای نیستند
«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت:
واشینگتن بازگشت به برجام را بهترین مسیر در خصوص برنامه هستهای ایران میداند.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس،او ادامه داد:
«بدون اینکه بخواهم نیش و کنایه بزنم باید بگویم ما موقعیت بسیار چالشانگیزی را به ارث بردیم. برنامه هستهای ایران که در حال تاخت و تاز بود و فعالیتهای مخربی که در سراسر منطقه تشدید شده بود. تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و بر عکس باعث ایجاد یک برنامه هستهای خطرناکتر شده بود. زمان گریز هستهای ایران از یک سال به حدود چند هفته رسید. اینها مسائلی هستند که باید به آنها رسیدگی کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی به برجام بهترین روش برای رسیدگی به چالشهای هستهای ایجادشده از سوی ایران خواهد بود.»
او ادعا کرد:
«از این طریق همچنین میتوانیم اطمینان حاصل کنیم ایران که همین حالا به ستیزهجوییهای باورنکردنی روی آورده به سلاح هستهای یا توانایی دستیابی به آن در مدت زمان کوتاه دست پیدا نخواهد کرد.»
او مدعی شد که چنانچه ایران به «سلاح هستهای» دست پیدا کند تهدید این کشور در تمامی زمینههای دیگر نیز افزایش پیدا خواهد کرد:
«توافق [برای بازگشت به برجام] اگر به آن دست پیدا کنیم به هیچ عنوان توانایی یا عزم ما در کنار متحدان و شریکانمان را برای مقابله با آنها (ایرانیها) در تمامی این زمینههای را کم نمیکند. ما زمان زیادی را با شریکان و متحدانمان به کار بر روی همین موضوعات اختصاص میدهیم.»
«میت رامنی»، سناتور جمهوریخواه آمریکایی در بخشی از جلسه استماع امروز از آنتونی بلینکن خواست که طبق مفاد قانون موسوم به «اینارا» هر گونه توافق احتمالی با ایران را برای بررسی توسط قانونگذاران آمریکایی به کنگره ارائه دهد.
بلینکن به قانونگذاران آمریکایی قول داد که یک جلسه استماع با موضوع توافق هستهای برای گفتوگو بر سر توافق احتمالی ترتیب خواهد داد.
آنتونی بلینکن در واکنش به سؤال یک سناتور آمریکایی درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که از ۱۰۷ مورد تحریم که در دولت بایدن صادر شده ۸۶ مورد علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است:
«در مدت زمان فعالیت این دولت از میان ۱۰۷ موردی که در فهرست تحریم قرار دادهایم ۸۶ مورد علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا بخشهای آن بوده است. هیچ کدام از این موارد مغایر با توافق هستهای نیستند؛ چه این توافق [از سوی آمریکا] در حال اجرا باشد یا نباشد.»
آنتونی بلینکن ادامه داد:
حتی در صورت محقق شدن توافق اگر ایران برای رفع تحریمی به اقداماتی متعهد شود و بعد تعهد خود را نقض کند اقدامات تنبیهی دوباره اجرا خواهند شد. ایران میداند برای خروج سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه چه کار باید بکند. تنها در شرایطی سپاه از لیست تروریسم حذف میشود که ایران گامهای لازم را بردارد که حذف سپاه از این لیست را توجیه کند. ایران میداند باید چه کار کند که این اتفاق بیافتد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که وضعیت فعلی مذاکرات وین چگونه است و چه چیزی موجب تداوم وقفه پیش آمده در روند آن شده است گفت:
ما هنوز هیچ سفری به وین را پیشبینی نمیکنیم. با هماهنگکننده اتحادیه اروپا که پیامها را انتقال میدهد مستقیما در تماسیم. ما همچنان امید داریم توافق انجام شود اما تنها در صورتی میتوان به آن دست یافت که ایران آماده نهایی کردن توافق بدون مطرح کردن به طور مثال مسائلی باشد که خارج از چارچوب برجامند. اگر این طور باشد ما بر این باوریم که میتوانیم در زمانی نسبتا کوتاه به بازگشتی دوجانبه به برجام دست بیابیم و به چند دلیل هدف ما هنوز همین است. شما امروز اظهارات وزیر امور خارجه را شنیدید. در اصل این موضوع هدف ماست چون رئیس جمهور تعهد دارد اطمینان بیابد که ایران در موقعیت دستیابی به یک سلاح هستهای قرار نگیرد.
پرایس گفت:
واقعیت این است که وقتی برجام از اوایل ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۸ به طور کامل اجرایی میشد ایران به طور دائمی و قابل راستی آزمایی از دستیابی به یک سلاح هستهای منع شده بود. وقتی برجام کاملا اجرا میشد زمان گریز هستهای یعنی زمانی که ایران نیاز دارد مواد شکافتپذیر کافی برای یک سلاح اتمی را تولید کند حدود ۱۲ ماه بود اما حالا وزیر امور خارجه گفته است زمان گریز چندماهه نیست بلکه متأسفانه چند هفتهای است. این به عنوان قضیهای طولانی مدت برای ما غیرقابل قبول است. به همین دلیل است که همچنان سعی داریم ببینیم آیا میتوانیم به نتیجهای برسیم یا نه اما همان طور که قبلا گفتیم ما به یک اندازه برای هر دو مورد آمادهایم؛ هم برای جهانی که در آن برجام داریم و هم برای جهانی که مجبوریم در آن دنبال ابزارها و شیوههای دیگری باشیم که در راستای تعهد رئیس جمهور باشند. حالا چالش این است که ما هر دوی این جهانها را دیدهایم. دیدهایم جهانِ با برجامی که کاملا اجرایی میشود چگونه است، جهانی که ایران به طور قابل راستیآزمایی و دائمی به واسطه زمان گریزی که طولانیتر شده، از دستیابی به یک سلاح هستهای منع شده است و جهان بدون برجام را هم دیدهایم. بنابراین این یک تجربه ذهنی نیست. در جهانی که برجام به تعلیق درآمده است نه تنها ما شاهد گامهای بلند برنامه هستهای ایران با نصب سانتریفیوژها، انباشت مواد هستهای و پیشرفتهای متعددی بودهایم که ناقض تعهدات تحت برجامند بلکه شاهد این بودهایم ایران با مصونیت بیشتری عمل کرده است. شاهد ایرانی بودهایم که نیروهای نیابتیاش را قدرت بخشیده و از گروهها و بازیگران بدنهاد در منطقه حمایت کرده است. شاهد ایرانی بودهایم که به برنامه هستهایاش ادامه داده است. شاهد ایرانی بودهایم که همچنان یک نیروی عمیقا ثباتزدا در منطقه بوده است. ما بر این باوریم که اگر بتوانیم دوباره برنامه هستهای ایران را محدود کنیم، اگر بتوانیم مانع به دست آوردن آن چیزی از ایران شویم که دربرگیرنده بزرگترین چالش ممکن پیش رویمان و بزرگترین چالش ممکن پیش رویمان در منطقه است میتوانیم در این صورت در موقعیت موثرتر و بهتری برای مقابله با چالشهای دیگری قرار بگیریم که در قبال ایران با آنها مواجهیم. بنابراین، هنوز با آن نقطه فاصله داریم. مشخص نیست بتوانیم به آنجا برسیم یا نه اما ارزیابیمان این است که بازگشت دوجانبه به برجام میتواند تا حد زیادی به نفع ما باشد و تا زمانی که به نفعمان باشد دنبال این بازگشت دوجانبه خواهیم بود.
او در پاسخ به این سؤال که آمریکا حاضر است تا چه مدت دیگر برای رسیدن به این مقصود منتظر بماند گفت:
ما طرح بازگشت دوجانبه به برجام را تا زمانی که این کار به نفعمان باشد ادامه خواهیم داد. واقعیت امر این است که زمان گریز ایران در حال حاضر کوتاهتر از حدی است که مطابق میل ما باشد. اگر قرار باشد به برجام بازگردیم، دقیقتر این که اگر ایران دوباره قرار باشد تحت سختترین مقررات راستیآزمایی و نظارتی قرار بگیرد، این زمان گریز طولانیتر خواهد شد. بنابراین مادامی که مزایایی که بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هستهای ارائه میدهد، بهتر از چیزی باشد که در حال حاضر وجود دارد، این احتمالا نتیجهای در راستای منافع ما خواهد بود اما ممکن است نتوانیم به آنجا برسیم چون مذاکره در این باره، فارغ از این که به وجود دو طرف[ایران و آمریکا] نیاز دارد، چند کشور در آن وجود دارند و مسائل پیچیدهای وجود دارد که برخیشان حلنشده باقی ماندهاند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا طبق اظهارات جدید آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر این که وزارت امور خارجه و جامعه اطلاعاتی آمریکا اطمینان یافتهاند تهدید ناشی از ایران علیه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت پیشین آمریکا و برایان هوک، نماینده ویژه دولت پیشین آمریکا در امور ایران هنوز وجود دارد و دولت آمریکا همچنان مبالغی را برای حفاظت از آنها میپردازد، آیا چنین چیزی صحت دارد، گفت:
چیزهای زیادی میتوان در این باره گفت اما ما تعهد داریم که بسیار جدی از مقامات پیشین اینجا[وزارت امور خارجه آمریکا] که ممکن است در معرض یک تهدید قرار داشته باشند، حفاظت کنیم. فکر میکنم میتوانید درک کنید که چرا اگر کسی در معرض یک تهدید خارجی قرار داشته باشد ما احتمالا مایل نباشیم درباره آن به طور علنی صحبت کنیم تا توجهها به آن و اقداماتی معطوف نشود که ممکن است برای کاستن از شدت آن تهدید انجام دهیم.
او در پاسخ به این سؤال که اخیرا روزنامه تایمز اسراییل گزارش داده است مقامات آمریکا اساسا دیگر به شکست مذاکرات وین پی بردهاند و قرار است این موضوع را به زودی اعلام کنند، آیا توضیحی در این باره برای ارائه دارد یا نه، گفت:
ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام خواهیم بود تا زمانی که در راستای منافع ملی ما باشد.
پرایس در پاسخ به این سؤال که آیا از نظر او اسرائیل دارد در این زمینه اغراق میکند گفت:
شما به نظر به گزارشی مطبوعاتی اشاره دارید که از مقامات ناشناس اسراییلی نقل قول کرده است. این اغلب موجب کسب اطلاعاتی میشود که ممکن است کاملا دقیق نباشند.