حاکمیت عراق باید مانع فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 0:13

حاکمیت عراق باید مانع فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب شود

شماره: 20245
Aa Aa

مقامات دولت عراق و اقلیم به قول های مکرر خویش عمل نکرده و ایران برای حفاظت از امنیت سرزمین، شهروندان و دفع تهدید اقدام می‌کند.

سوابق حقوق بشری آلمان تیره و تار است؛
حاکمیت عراق باید مانع فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب شود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود گفت:

ایران حصول نتیجه در مذاکرات رفع تحریم‌ها را به زمستان سرد اروپا گره نزده است. چیزی به نام گره زدن مذاکرات به جنگ اوکراین یا زمستان سرد اروپا را تایید نمی‌کنم.

به گزارش اسپادانا خبر، کنعانی ادامه داد: 

آنچه باعث عدم جمع‌بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها شده عدم وجود اراده سیاسی در طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی است.

وی همچنین گفت:

ما موضع خود را در ارتباط با فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب در نواحی مرزی دو کشور ایران و عراق پیش از این اعلام کرده‌ایم. امیدواریم که دولت مرکزی عراق با بسط حاکمیت خود و استقرار نیروهای مرزبانی و نظامی خود در طول مرزهای مشترک دو کشور مانع فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب شود تا ایران مجبور نشود برای دفع تهدیدات علیه خود دست به اقدامات بازدارنده دیگری بزند. ما به وعده‌هایی که دولت عراق در این زمینه داده همچنان امیدواریم و انتظار داریم که دولت عراق به تعهدات خود در این زمینه عمل کند و مرزهای دو کشور مرزهای صلح و امنیت باشد. قطعا انتظار ما این است که از خاک عراق هیچ گونه تهدیدی متوجه امنیت ایران نشود و خاک عراق به عنوان محل و نقطه تهدید علیه ایران مورد استفاده قرار نگیرد. این انتظار را داریم که دولت عراق و مقامات دولت محلی اقلیم کردستان عراق  به مسئولیت‌های بین‌المللی خود و  به تعهداتی که در چارچوب مذاکرات دوجانبه با مقامات ذیربط ایران داده‌اند عمل کنند. متأسفانه این اتفاق به رغم قول‌های مکرری که از مقامات دولت عراق و اقلیم دریافت کردیم نیفتاده است و ایران در نتیجه مبتنی بر حقوق قانونی خود برای حفاظت از امنیت مرزها، سرزمین و شهروندانشان برای تامین امنیت و دفع تهدید اقدام می‌کند. نباید اقلیم کردستان عراق محل صدور تسلیحات و تجهیزات برای داخل ایران باشد و آنها در اختیار آشوبگران و تروریست‌ها برای سلب امنیت شهروندان ایرانی قرار بگیرد. متأسفانه تا الان این انتظاراتی که ایران داشته است برآورده نشده است. ایران حتما معتقد به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است و این موضوع برای ما بسیار مهم است. در عین حال گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی که در داخل خاک عراق هستند قبل از آنکه امنیت ایران، مرزبانان و شهروندان ایران را نقض کنند با این اقدامات تروریستی حاکمیت عراق را نقض کردند. ایران از بسط حاکمیت دولت عراق در طول نوار مرزی با ایران استقبال می‌کند و امیدواریم با این اقدام، دولت عراق از ادامه اقدامات گروه‌های تجزیه طلب مسلح، علیه امنیت ملی ایران پیشگیری کند.

او در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ارتباط با اعتراضات اخیر در ایران گفت:

نگاه ایران این است که سیاسی کردن موضوع حقوق بشر به هیچ وجه سازنده نیست و استفاده ابزاری از موضوع حقوق بشر نمی‌تواند به ارتقا و پیشبرد ارزش‌های این موضوع در جامعه جهانی کمک کند. تلاش تعدادی از کشورهای مشخص از جمله آلمان در ارتباط با طرح مسائل ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل اقدامی با انگیزه و رویکرد سیاسی است و ما این اقدام را محکوم می‌کنیم. همانطور که پیش از این گفتم رویکرد سیاسی به موضوع حقوق بشر یک رویکرد غیر سازنده است و هیچ کمکی به ارتقای حقوق بشر نمی‌کند. کشورهایی که در این ارتباط در حال تلاش هستند از جمله کشور آلمان سوابق حقوق بشری آنها تیره و تار بوده و در این ارتباط دارای جایگاه اخلاقی و سیاسی نیست.

او در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی ایران و وزارت خارجه در ارتباط با عملکرد برخی از رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن در خصوص تحولات اخیر داخلی ایران گفت:

در این زمینه اقدامات سیاسی و دیپلماتیک انجام شده است. این اقدامات ادامه دارد. اقدامات حقوقی نیز در حال انجام است و دستگاه دیپلماسی از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود در این ارتباط استفاده خواهد کرد و نهادهای حقوقی نیز در این زمینه اقدام خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با نتایج اخیر انتخابات کنگره آمریکا و انتشار برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه با توجه به در اختیار گرفتن مجلس نمایندگان توسط جمهوری خواهان احتمال احیای برجام کمرنگ‌تر از پیش شده است افزود: ایران اساسا به روند تحولات داخلی آمریکا به این معنا نگاه نمی‌کند و آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که آمریکا رویکرد غیر سازنده خود در مورد ایران را اصلاح کند و در ارتباط با موضوع برجام نیز به تعهدات خود به صورت عملی پایبند باشد. ما به تغییرات و تحولات داخلی و جابجایی‌های حزبی در مراکز قدرت آمریکا توجهی نداریم و همانطور که پیش از این گفتم آنچه که برای ما حائز اهمیت است که دولت آمریکا فارغ از اینکه کدام‌یک از دو حزب در مراکز قدرت آمریکا امور را در دست دارند از اقدامات خصمانه خود علیه دولت و ملت ایران دست بردارند و اجازه دهند که مناسبات بین‌المللی در روند صحیح و درست خود قرار گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تعامل ایران و جمهوری آذربایجان و ادامه اظهارات منفی رسانه‌های آذربایجان علیه ایران و واکنش تهران به این موضوع گفت:

سیاست ما در حوزه تعامل با همسایگان از جمله آذربایجان، احترام متقابل و توسعه مناسبات است. ما از هر گونه تحول مثبت در مناسبات دو جانبه استقبال می‌کنیم و تلاش های دو کشور در راستای تقویت مناسبات است. در عین حال بعضا شاهد این هستیم که موضوعاتی حادث می‌شود که خلاف روند اراده سیاسی مشترک دو کشور برای توسعه مناسبات است. مبنای ایران این است که بر منافع و موضوعات مشترک متمرکز شود  و از تمرکز بر اقدامات و اتفاقات منفی خودداری کند. توصیه ما همواره به مقامات آذربایجان این بوده که روی موضوعات مشترک تمرکز کنیم و در مورد اختلاف نظرها از پشت تریبون صحبت نکنیم و رسانه‌ها را ظرفیتی برای تقویت روابط قرار دهیم. ما همواره توجه مقامات آذربایجان را بر این موضوع جلب کرده‌ایم که بر موضوعات مشترک و منافع مشترک متمرکز شوند. اخیرا پیام‌های مثبتی از سوی آذربایجان در قالب گفت‌وگوهای دو جانبه انجام شده میان دو کشور دریافت کرده‌ایم و امیدواریم در همین چارچوب گام‌های بعدی را در راستای برطرف کردن سوءتفاهم‌های احتمالی و تقویت همکاری‌های دو کشور برداریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان