حجاریان: اصلاح طلبان به صورت مشروط در انتخابات مشارکت کنند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 18:56

حجاریان: اصلاح طلبان به صورت مشروط در انتخابات مشارکت کنند

شماره: 7343
Aa Aa

تئوریسین اصلاحات ایران از اصلاح طلبان خواسته از فرصت انتخابات استفاده کنند اما در صورت برآورده نشدن شروط، عطای انتخابات را به لقایش ببخشند.

هفت پیشنهاد به جبهه اصلاحات در آستانه انتخابات؛
حجاریان: اصلاح طلبان به صورت مشروط در انتخابات مشارکت کنند

سعید حجاریان از تئوریسین های برجسته جبهه اصلاحات در یادداشتی هفت پیشنهاد به هم جبهه ای های خود در آستانه انتخابات ارائه کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خراسان، حجاریان در یادداشت خود تأکید کرده: مقدمه هر نوع کنش‌گری سیاسی از جمله سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه‌ در چنین شرایطی ارائه تصویری دقیق و روشن از وضعیت امروز و ماه‌های آتی است تا در پرتو آن، جهت‌گیری و خط‌مشی‌ها مشخص و به هنگام شود.

وی در بخشی از یادداشت خود با اشاره به ناکام بودن برنامه های ضدایرانی دولت آمریکا نوشت: اعتراضات بر پایه مطالبات اقتصادی شامل دستمزد، بدهی معوق و حتی اختلاس و ارتشا به‌ دلیل نبود انسجام گفتمانی و رهبری مشخص، به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. حجاریان همچنین با شکست خورده خواندن تلاش های گروه های اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: مخالفان خارجی جمهوری اسلامی همچنان نتوانسته‌اند یکی از چهره‌های اپوزیسیون را به‌عنوان «رهبر» بپذیرند و مردم و دیگر گروه‌های اپوزیسیون را حول وی گردآوردند.

این چهره برجسته جریان اصلاحات در ادامه افزود: اصلاح‌طلبی در سال ۹۸، با توجه به وضعیت سیاسی داخل و خارج و همچنین شرایط اقتصادی و معیشتی، در ابعاد مختلف نیازمند چابک‌سازی و نواندیشی است اما اساسی‌ترین موضوع «بقای اصلاح‌طلبی» است. حجاریان در ادامه اتخاذ موضعی ترکیبی از «آرامش فعال» و «فعالیت تمام قد» را به اصلاح طلبان پیشنهاد می کند.

وی در بخشی از این یادداشت درخصوص انتخابات امسال نوشته: شاید عقلانی‌ترین راهبرد را بتوان در «مشارکت مشروط»‌ جست؛ از فرصت انتخابات استفاده کرد ولی چنان چه شروط مطرح شده برآورده نشد، عطای انتخابات را به لقایش بخشید. وی در ادامه هفت پیشنهاد مشخص خود به اصلاح طلبان را این گونه بیان می‌کند:
۱) روندها و چشم‌اندازها را به‌زبان قابل فهم تحلیل و ترجمه و ذیل آن نقش، جایگاه و کارکرد خود را به‌عنوان نیروی تحول‌خواه تعریف کنند.
۲) عقلای جناح راست را درباره وخیم بودن شرایط آگاه کنند تا در ادامه، نیروهای مؤثر و تصمیم‌ساز حکومت تصویری واقعی از وضع موجود و مطلوب به دست آورند.
۳) از خمودگی و رخوت خارج شوند، تجدید نهادی را در دستور کار قرار دهند و مواضع انتقادی را به راهبرد و راه برون‌رفت بیامیزند.
۴) توان دانشگاهیان تحول‌خواه را در دانشگاه‌های داخل و خارج شناسایی کنند و سپس پلتفرم‌های زیربنایی را در قالب بسته‌های مشورتی در دسترس عموم به‌ویژه دولت قرار دهند.
۵) از طریق وزارت کشور یا کمیته‌ای متشکل از نیروهای زبده و اصیل، درخصوص پالایش احزاب منتسب به خود اهتمام بورزند و احزاب کم‌مایه را درون احزاب بزرگ ادغام یا آن‌ها را منحل کنند.
۶) به نقد اپوزیسیون بدلی دست‌ساز ترامپ توجه ویژه نشان دهند و ذیل آن هویت و کیفیت را به اپوزیسیون بازگردانند.
۷) در برابر اتهامات و جعلیات، دفاع همه‌جانبه از خود را در پیش بگیرند و به‌طور مستند عملکرد و مواضع نیروهای مقابل و اسطوره‌سازی‌هایشان را به تیغ نقد بسپارند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان