حداقل سن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ سال اعلام شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 0:18

حداقل سن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ سال اعلام شد

شماره: 13400
Aa Aa

فرماندهان نظامی با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند| حداقل مدرک تحصیلی نیز کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن اعلام شده است.

مصوبه شورای نگهبان به وزارت کشور ابلاغ شد؛
حداقل سن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ سال اعلام شد

طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان ایران در گزارش ۷۸ از جلسات شورای نگهبان نوشته است:

در هر دوره انبوهی از افراد در کنار شخصیت‌های سیاسی و مدیران کشور در ستاد انتخابات حضور می‌یابند و صرفا با در دست داشتن کپی شناسنامه و چند قطعه عکس اعلام کاندیداتوری و ثبت‌نام می‌کنند.

به گزارش اسپادانا خبر، او نوشته است:

این وضعیت ناخوشایند از نگاه رسانه‌های داخلی و خارجی دور نمی‌ماند و کلیپ‌های طنز آن تا مدت‌ها در فضای مجازی نیز دست به دست می‌شود و موجبات نارضایتی مردم و نخبگان کشور را فراهم می‌آورد و پیام‌های گلایه‌آمیز آنها برای اعضای شورای نگهبان نیز ارسال می‌شود و طبیعتا صلاحیت هیچ‌یک از این افراد احراز نمی‌شود.

پس از بحث و گفتگوهای فراوان مقرر شد مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای نگهبان در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» اصلاح شود و برای روشن‌تر شدن ملاک‌های مذکور، داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند و وضعیت ثبت‌نام داوطلبان نیز تا حدی ساماندهی گردد. این اصلاحیه برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه جدید شورای نگهبان برای مشخص شدن جزییات شرایط  کاندیداتوری از این پس داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت‌نام باید این شرایط را داشته باشند:

۱. سن: ۴۰ تا ۷۵ سال
۲. حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن
۳. سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی
۴. وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای ۲ میلیون نفر، فرماندهان نظامی با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند.
۵. داشتن عدم سوءپیشینه و نداشتن سابقه محکومیت کیفری

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان