حمید نوری به حبس ابد محکوم شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 22:58

حمید نوری به حبس ابد محکوم شد

شماره: 18749
Aa Aa

وی به جرم آنچه که "نقض فاحش قوانین بین‌المللی" و "قتل عمد" خوانده شده به حبس ابد محکوم شده است. وکلای نوری حق اعتراض به حکم دادگاه را دارند

رای دادگاه شهر استکهلم در سوئد صادر شد؛
 حمید نوری به حبس ابد محکوم شد

دادگاه شهر استکهلم در سوئد با برگزاری یک نشست مطبوعاتی مجازی حکم حمید نوری را اعلام کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، بر اساس رای دادگاه شهر استکهلم وی به جرم آنچه که "نقض فاحش قوانین بین‌المللی" و "قتل عمد" خوانده شده است به حبس ابد محکوم شد.

وکلای حمید نوری حق اعتراض به حکم دادگاه را دارند که در صورت استفاده از این حق پرونده به دادگاه تجدیدنظر خواهد رفت.

حمید نوری در ۱۸ آبان ۱۳۹۸ به محض رسیدن به فرودگاه شهر استکهلم بازداشت شد.

محاکمه نوری به اتهام "جنایت جنگی" و "قتل عمد" ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.

بررسی پرونده او ۹۲ جلسه و تا ۱۳ اردیبهشت ماه امسال به طول انجامید.

دادستانی سوئد روز هشتم اردیبهشت ماه پس از ارائه آخرین دفاعیه خود در کیفرخواست محکومیت حمید نوری برای او بابت اتهام جنایت جنگی درخواست ''حبس ابد'' کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران بارها خواستار آزادی حمید نوری شده و به شدت از تصمیم سوئد برای بازداشت و برپایی دادگاه او انتقاد کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تماسی تلفنی با آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد، بازداشت و فرایند دادگاه حمید نوری را به عنوان یک تبعه ایرانی "غیرقانونی'' دانسته و خواستار ''آزادی فوری'' وی شده بود.

مقام‌های سوئد اعلام کرده‌اند که سوئد از دستگاه قضایی مستقلی برخوردار است و دولت این کشور نمی‌تواند در تصمیم سیستم قضایی آن دخالت کند.

  •  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه رسانه ای صادره توسط دادگاه سوئد در ارتباط با اتهامات وارده به حمید نوری اظهار داشت:

جمهوری اسلامی ایران این بیانیه سیاسی را که متضمن وارد کردن اتهامات بی اساس و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام قضایی کشورمان و نیز اعلام حکم حبس ابد برای آقای حمید نوری است قویا محکوم می‌ کند آنچه امروز در خلال اعلام حکم قرائت شد حاکی از آن است که نظام قضایی سوئد به جای پاسخ‌گویی به مردم ایران در مورد اجازه فعالیت به یک گروهک تروریستی در آن کشور و نیز نقض مسئولیت بین المللی خود در زمینه مبارزه غیرگزینشی با تروریسم عملا به حمایت و ترویج تروریسم پرداخته است. برای جمهوری اسلامی ایران کاملاً مسلّم و محرز است که پرونده آقای حمید نوری تنها بهانه ای برای یک اقدام سیاسی فاقد هرگونه استنادات واقعی و وجاهت حقوقی بوده است. ما از عمق خباثت گروهک تروریستی منافقین که دارای تاریخی مملو از جنایت و خیانت علیه مردم ایران و حتی علیه مردم عراق در دوران سیاه دیکتاتوری صدام است تعجب نمی‌کنیم اما عمیقا متأسفیم که سوئد برخلاف پیشینه روابط خوب دو کشور با صرف هزینه‌های هنگفت به اهداف شوم ماشین تبلیغاتی گروهک منافقین تن داده و نظام قضایی خود را در خدمت اهداف جنایتکارانه آنها قرار داده و عملا به تطهیر تروریسم دست زده است. "هوچی گری امروز گروهک منافقین در استکهلم و تمرکز و فشار آنها و رسانه‌های معاند در اطراف محل صدور بیانیه دادگاه" نشان دهنده آن است که آنها تنها در صدد تحمیل نتیجه مطلوب خود بر دادگاه بودند، امری که متأسفانه نظام قضایی سوئد به آن تن داد. آقای حمید نوری دو سال و نیم قبل در پی یک سناریوی فریبکارانه و از پیش طراحی شده توسط عناصر گروهک تروریستی منافقین که خود به روشنی به آن اعتراف کرده اند در بدو ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس سوئد بازداشت شد. بنابراین اساسا مبنای بازداشت توسط مقامات ذیربط سوئدی، مخدوش بوده است.

کنعانی افزود:

آقای نوری در دوره بازداشت 30 ماهه در سلول انفرادی از بنیادی ترین حقوق انسانی محروم بوده و مورد بدرفتاری سیستماتیک و از جمله ضرب و شتم توسط عوامل زندان قرار گرفته است. ایشان همچنین بواسطه تضییقات صورت گرفته از جمله عدم دسترسی به پزشک حتی قادر به قرائت کامل کیفرخواست صادره توسط دادستان نبوده است. بنابراین رفتار صورت گرفته و محدودیتهای اعمال شده بر آقای نوری، مصداق بارز نقض حقوق بشر توسط مدعیان حقوق بشر بوده است. آقای نوری در فرآیند دادگاه بر مبنای دروغ پردازی‌، صحنه آرایی و شاهدسازی جعلی گروهک تروریستی منافقین به‌طور غیر قانونی تحت فضاسازی‌ها و فشارهای سنگین روانی این گروهک محاکمه شده است. گروهکی که از پیش حکمی‌که دادگاه برای ایشان صادر کرده است را اعلام و مطابق سابقه ای که از آنها سراغ داریم به هر روشی بر تحمیل آن اصرار کرده است. متأسفانه مقامات قضائی سوئد به رغم ادعای استقلال رأی در طول فرآیند قضایی، فضا را کاملاً در اختیار گروهک تروریستی منافقین قرار داده و حتی به آقای نوری اجازه ندادند شاهدان خود را به دادگاه معرفی و از حق خود دفاع کند کما اینکه دادگاه در بیست و هفتمین نشست خود و در هماهنگی با دادستانی آلبانی، ارتباط مستقیم ویدیویی با پایگاه منافقین در کشور اخیر برقرار کرد و فرصت موسعی را در اختیار عناصر این گروهک قرار داد. همچنین دستگاه قضایی سوئد در طول مدت رسیدگی به پرونده تنها چند روز زمان را برای دفاعیه در اختیار وکلای تسخیری آقای نوری قرار داد که با توجه به مدت زمانی که در اختیار شاکیان برای طرح دعوا گذاشته شد بسیار ناچیز و غیرعادلانه بود.

او گفت:

با عنایت به موارد پیش‌گفته جمهوری اسلامی ایران مفاد بیانیه دادگاه و از جمله حکم غیرقانونی دادگاه آقای نوری را از اساس مردود، مخدوش و غیرقابل قبول می داند و ضمن اعتراض شدید به حکم دادگاهی که فاقد هرگونه وجاهت و صلاحیت قانونی است سوئد را در قبال خساراتی که بدین دلیل بر روابط دوجانبه وارد می‌شود مسئول می‌داند.

  •  

مجید نوری، فرزند حمید نوری نیز با بیان این کهدادگاه سوئد اصلا حقوقی نبود بلکه سیاسی بود گفت:

فشارها روز به روز بر پدر ما بیشتر شد.

وی اظهار داشت:

حبس ابد در سوئد اصطلاحا ۲۱ سال تعریف شده است. این حکم اولیه است و امکان فرجام خواهی وجود دارد.

  •  

خانواده شهدای ترور ایران" نیز درباره محکومیت حمید نوری بیانیه ای صادر کرده است.

در متن این بیانیه آمده است:

اعلام حکم ناعادلانه و سیاسی دستگاه قضایی سوئد علیه آقای حمید نوری شهروند ایرانی که بیش از ۳۲ ماه در شرایط غیرانسانی و ضدحقوق بشری در سوئد بازداشت و زندانی است دور از انتظار نبود. دادستانی سوئد بر مبنای اظهارات و ادعاهای واهی تعدادی از اعضای گروه تروریستی مجاهدین خلق(منافقین) و بدون انجام رویه ‌های متعارف قانونی و حقوقی و تحقیقات کافی اقدام به بازداشت غیرقانونی این شهروند ایرانی نمود. بخش قابل توجهی از شاکیان و شاهدان که اظهارات کذب و هماهنگ شده ای را در دادگاه مطرح کردند اعضای همان گروه تروریستی هستند. متأسفانه دادگاه طی۹۲ جلسه با دادن تریبون به اعضای این گروه تروریستی که براساس اسناد متقن داخلی و بین المللی و حافظه تاریخی ملت ایران هزاران شهروند را در عملیات مختلف قتل، آدم ربایی، بمب گذاری، شکنجه، تیراندازی و… ترور کرده اند اعتبار و حیثیت دستگاه قضایی سوئد را زیر سؤال برد. بسیار قابل تأسف است که دادستانی سوئد از همان ابتدا به طور آشکار رویه ای کاملا سیاسی و جانبدارانه در این پرونده اتخاذ کرد به گونه ای که علاوه بر حضور تروریست ها به عنوان شاکی و شاهد حتی جلسات دادگاه را برای مدت دو هفته در مقر گروه تروریستی مجاهدین خلق در آلبانی برگزار کرد تا روند شهادت دروغین و فریب کارانه اعضای این گروه تروریست را تسهیل کند و نشان دهد بدون توجه به اسناد متعدد بین المللی که درباره این گروه تبهکار منتشر شده است و بدون مطالعه آنها و ماهیت اعضای این گروه و پیشینه آنها تریبون را در اختیار تروریست های جانی قرار داده است آن هم گروهی که در سال ۲۰۰۷ درخواست های پناهندگی اعضای آن در سوئد به دلیل سوابق عضویت در گروه تروریستی مورد توجه قرار گرفت و ملاحظات محدود کننده برای پناهندگی این افراد در سوئد درنظر گرفته شد. دادگاه ظالمانه آقای نوری، رخدادها و همه قطعات این پرونده، استقلال و بی طرفی دادگاه را به شدت زیر سؤال برده است. خانواده قربانیان ترور ایران در چندین نامه به مقامات قضایی و دادستانی سوئد و همچنین دیدار با سفیر پادشاهی سوئد در تهران ضمن انتقاد از رویه قضایی تأسف برانگیز دادگاه، اعلام آمادگی کرده بودند تا به عنوان قربانیان اقدامات تروریستی سازمان مجاهدین خلق و افراد مطلع در این دادگاه حضور داشته باشند اما متأسفانه با بی توجهی دستگاه قضائی مواجه گردیدند. به هر روی و تحت چنین شرایط ظالمانه و نامتعارفی حکم دادگاه علیه یک هموطن و شهروند ایرانی صادر شد؛ حکمی که به باور بسیاری از حقوقدانان و کارشناسان، مهر تأییدی بر رفتار سیاسی و جانبدارانه دادگاه می زند.

خانواده قربانیان ترور ایران پس از ۳۲ ماه بازداشت آقای نوری و تعامل ضدحقوق بشری با ایشان از جمله حبس طولانی انفرادی و ضرب و شتم و محرومیت طولانی مدت از ارتباط و دیدار با خانواده که ناشی از دروغ پردازی و فریب کاری یک گروه تروریستی است رأی اعلامی دادگاه را فاقد اعتبار حقوقی می‌داند و روند نامتعارف دادگاه را پشتیبانی دادستانی از یک گروه تروریستی قلمداد می کند. خانواده بزرگ ۱۷۰۰۰ قربانی تروریسم در ایران، همچنین این حق را برای خود محفوظ می دارد که از این پس به طور جدی و مستمر نسبت به آگاهی بخشی درباره سازمان تروریستی مجاهدین خلق و رویه جانبدارانه دادستانی سوئد و دستگاه قضائی این کشور از این گروه و اطلاع رسانی به افکار عمومی بین المللی و همچنین سوئد اقدام کند.

بنیاد هابیلیان

(خانواده شهدای ترور کشور)

 ۱۴ژولای ۲۰۲۲

 

  •  
کاردار سوئد در تهران به وزارت خارجه احضار شد

در پی صدور حکم دادگاه در سوئد درباره حمید نوری شهروند ایرلنی زندانی در این کشور رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه، کاردار سفارت سوئد در تهران را در غیاب سفیر آن کشور به وزارت امور خارجه احضار کرد و ضمن محکوم کردن مفاد بیانیه رسانه‌ای و رای صادره از سوی دادگاه ناحیه استکهلم سوئد علیه حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در آن کشور یادداشت رسمی اعتراض جمهوری اسلامی ایران در این باره را به وی تسلیم کرد.

رییس اداره سوم غرب اروپا در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اظهارات مقامات دادگاه سوئدی علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام قضایی کشور و حکم صادره علیه آقای نوری را اعلام و آنرا غیرقانونی و بر خلاف موازین حقوق بین‌الملل دانست.

وی تاکید کرد دادگاه فاقد صلاحیت سوئدی در رسیدگی غیرقانونی به پرونده اصول مسلّم حاکمیت و استقلال دولت ها در حقوق بین‌الملل را نقض کرده است.

در این دیدار تأکید شد ادعاهای مطروحه در فرآیند پرونده آقای حمید نوری مبتنی بر شهادت واهی عناصر گروهکهای تروریستی بوده که دستشان بخون بیش از 17000 ایرانی بی گناه آلوده است و لذا کشور و نظام قضایی سوئد عملا با تطهیر تروریستها، فضای فعالیت را در اختیار این عناصر جنایتکار قرار داده و بدین ترتیب مغایر با تعهدات بین المللی سوئد در زمینه مبارزه غیرگزینشی با تروریسم عمل کرده اند.

رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت خارجه یادآور شد که آقای نوری در بیش از دو سال بازداشت غیرقانونی در سلول انفرادی، متحمل انواع محدودیتها و فشارهای جسمی و روحی شده که مصداق عملی شکنجه و نقض حقوق اولیه و بنیادین بشر محسوب می شوند.

مقام وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران دولت سوئد را در قبال نقض حاکمیت مستقل و حقوق انسانی شهروند خویش و نیز صدماتی که به روابط میان دو کشور وارد می شود، مسئول می‌داند و از دولت این کشور می خواهد تا با لغو حکم صادره علیه آقای نوری نسبت به رفع اثر از حکم، آزادی فوری ایشان، جبران خسارات وارده و تضمین به عدم تکرار چنین اعمالی در آینده اطمینان بدهد.

کاردار سوئد با یادآوری فرصت تجدید نظرخواهی برای آقای حمید نوری، اظهار داشت ضمن ارسال فوری یادداشت رسمی اعتراضی به استکهلم، موارد را فورا به مقامات کشورش منتقل می کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان