حوادث سال ۹۷ به دولت دوازدهم ارتباطی نداشت | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 15:07

حوادث سال ۹۷ به دولت دوازدهم ارتباطی نداشت

شماره: 14214
Aa Aa

او گفته برخی از اموری که پای دولت نوشته می‌شود به دولت مربوط نمی‌شود. اگر جنگ اقتصادی و کرونا نبود الان نرخ دلار حدود ۵ هزار تومان بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران؛
حوادث سال ۹۷ به دولت دوازدهم ارتباطی نداشت

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مراسم شصت و یکمین مجمع عمومی عادی سالانه بانک مرکزی گفت:

بدهی دولت به بانک مرکزی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است. این بدهی در سال ۹۹ هم نسبت به ۹۸ باز هم کاهش یافته است.

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی گفت:

پایه پولی زمانی رشد می‌کند که بانک مرکزی ناچار می‌شود که ذخایر ارزی خودش را بالا ببرد؛ ذخایری که کاملا در اختیار و دسترس نبود. در این زمینه مشکل نه بی انضباطی دولت که جای دیگری بوده است. وقتی منابع بانک مرکزی مسدود و تحریم می‌شود بانک مرکزی ناچار خواهد شد که از این منابع استفاده کند درحالی که این منابع را به راحتی نمی‌تواند در بازار استفاده کند.

او ادامه داد:

در سال ۹۷ ما وارد شرایط جدید شدیم. من از همه مدیران، مسئولین و اقتصاددانان کشور می‌خواهم که ماجرای سال ۹۷ به بعد را برمبنای واقعیت های موجود برای مردم تشریح کنند. حوادث سال ۹۷ مربوط به دولت دوازدهم نمی‌شود. یک زمان دولت دوازدهم تصمیم گیری می‌کند و اقدامی را انجام می‌دهد یا اینکه یک زمانی تصمیم می‌گیرد که از برجام خارج شود یا اینکه یک اقدام اقتصادی خاصی را انجام دهد اما در ماجرای سال ۹۷ اینگونه نبود. اگر جنگ اقتصادی سال ۹۷ و کرونا نبودند قیمت ارز با روند سابق ادامه پیدا می‌کرد. اگر آن جنگ و کرونا نبودند الان نرخ دلار حدود ۵ هزار تومان بود. اینکه برخی افراد در جامعه فکر می‌کنند دولت در این زمینه مقصر بوده و یک بدهکاری دارد صحیح نیست. دولت بدهکاری ندارد، دولت بر مبنای روال کار خودش کار را انجام داده و پیش برده است. یک جنگ اقتصادی بر ما تحمیل شده است. جنگ اقتصادی بی‌نظیر در تاریخ ایران و شاید کم‌نظیر در تاریخ جهان. یک زمانی در مقطع سال ۹۰ و ۹۱ تحریم‌هایی بود که می‌گفت فقط باید یک میلیون بشکه نفت صادر شود اما اینکه حتی یک بشکه نفت فروش نرود و کل نفت ایران در تیغ تحریم قرار بگیرد و کل عملیاتی بانکی مشمول تحریم شود و کل منابع ما یکجا مسدود شود اتفاقی بی‌نظیر است.

حسن روحانی اطهار کرد:

سال‌های ۹۰ و ۹۱ یک راه‌هایی برای فعالیت‌های بانکی وجود داشت و از ۹۲ نیز با توافق موقت یک گشایشی ایجاد شد اما اینکه تمام راه های بانکی و تجاری ما مسدود شود تاریخ کشور ما سراغ ندارد. برخی اقتصاددانان ما در سال ۹۷ می‌گفتند تا پایان ۹۷ ما به تورم ۳ رقمی می‌رسیم. برخی می‌گفتند کالای اساسی باید جیره‌بندی و کوپنی شود.

او گفت:

برخی مشکلات پای دولت نیست اما پای دولت نوشته می‌شود و ربطی به دولت ندارد. الان می‌گویند چرا دولت تحریم را تمام نکرد؟ خب به ما ربطی ندارد. اگر اختیارات لازمی که قانون اساسی به ما می‌دهد را می‌توانستیم عملیاتی کنیم آغاز سال ۱۴۰۰ تحریم نداشتیم. اگر دو کار در اواخر سال ۹۹ انجام شده بود شرایط ما بهتر بود یکی توافق و دیگری FATF اما مصوبه مجلس دست و پای ما را در مذاکرات بست. در غیر این صورت ما در پایان ۹۹ توافق کرده بودیم؛ سند آن موجود و توافق اجمالی بین ما و ۵+۱ روشن است. الان روشن است که آنها حاضر بودند چه به ما بدهند و ما لازم بود چه اقداماتی انجام دهیم و کاملا مشخص است. به هر حال مجلس مصوبه ای گذراند که آن مصوبه دست‌مان را بست و همین الان هم نمی گذارد و گرنه ما اسفند تمام کرده بودیم. در ۱۱ آذر پارسال بود که مجلس اقدام کرد و ما دچار مشکل شدیم. در FATF نیز دولت کار خود را انجام داد و ما از لیست سیاه خارج شدیم. مجلس و شواری نگهبان به ما کمک کرد و یک جای دیگر آمد و آن را نگه داشت.

روحانی بیان کرد:

جنگ اقتصادی به دولت مربوط نمی‌شود. جنگ اقتصادی یک نفر در کاخ سفید تصمیم گرفته است. بعضی از امور هست که دولت به تنهایی قادر نیست. برخی از اموری که پای دولت نوشته می‌شود به دولت مربوط نمی‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان