خاتمی: شهر نمونه شهری است که ارزش‌های دینی در آن موج بزند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 15:12

خاتمی: شهر نمونه شهری است که ارزش‌های دینی در آن موج بزند

شماره: 8188
Aa Aa

برخی فکر می‌کنند شادی یعنی گناه کردن و عبور از خطوط قرمز خداوند. این شادی نیست. جوانان را باید شاد نگهداریم اما نه به قیمت غفلت از خدا.

خدا به حساب آن ها که از خطوط قرمز عبور کنند می رسد؛
خاتمی: شهر نمونه شهری است که ارزش‌های دینی در آن موج بزند

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که در جامعه دینی قسط، عدالت اجتماعی و قانون حرف اول را می‌زند، گفت: جامعه عادل جامعه‌ای است که هیچکس در آن خودش را در حصار امنیتی منهای قانون نبیند، اگر کسی در مقابل قانون بایستند و بگوید فلانی خط قرمز من است و هر کاری کرد حق ندارید بگویید بالای چشمش ابروست؛ این جامعه، جامعه دینی نیست.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، آیت الله سیداحمد خاتمی در همایش ملی شهر پایدار و گام دوم انقلاب در تبریز با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه راه چله دوم انقلاب است،اظهار کرد: مقام معظم رهبری برای همه بیانیه‌ها و رهنمودهایشان، کارشناسی‌شده و مطالعه شده وارد میدان می‌شوند، برای این بیانیه نیز وقت زیادی گذاشتند تا بصورت دقیق آینده ایران اسلامی را ترسیم کنند.

وی افزود: معتقدم که باید به بیانیه گام دوم انقلاب نیز مثل وصیت‌نامه امام راحل به عنوان یکی از اسناد بالادستی نظام نگاه کرد و قوانین و مقررات نیز در چارچوب این بیانیه تنظیم شود.

وی با تاکید بر این‌که هنر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب این است که کارهایی که انقلاب اسلامی سامان داده است را بصورت مقایسه‌ای آورده‌اند افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور در اختیار یک خانواده بود و فقط مراکز استان‌ها که در چشم بود، عمران و آبادی داشت و سایر شهرها پیشرفتی نداشته و وضعیت روستاها نیز از نظر آبادانی به مراتب بدتر بود اما امروز پیشرفت امکانات حتی به روستاهای ده خانواری نیز رسیده و اندک روستای باقی مانده نیز در برنامه قرار دارند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهر در تراز نظام اسلامی از منظر قرآن کریم اظهار کرد: در شهر تراز نظام اسلامی باید در تمامی عرصه‌ها، از برنامه‌ریزی تا اجرای برنامه‌ها، دین و آئین‌نامه دینی حرف اول را بزند، چرا که اگر اجتماعات با خدا رابطه داشته باشند و حریم خدا را نگه‌دارند، آسمان و زمین برکاتش را بر آنان نازل می‌کند ولیکن از خطوط قرمز خدا عبور کردند خدا به حسابشان خواهد رسید.

خاتمی با اشاره به آیه «و لکن کذّبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون»، با بیان این‌که در شهر تراز نظام اسلامی باید برنامه‌ها و اجرای برنامه به صورت دینی باشد،افزود: به بهانه نشاط در بین جوانان برنامه‌های غفلت زا اجرا کردن، مصداق آیه "ولکن کذبوا" است. چه کسی گفته نشاط یعنی عبور از خطوط قرمز خدا؟ این یک مغلطه صریح است. می‌گویند بگذار شاد باشیم و فکر می‌کنند شادی یعنی گناه کردن و عبور از خطوط قرمز خداوند. این شادی نیست اگر دنبال یک شهر نمونه هستیم جوانان را باید شاد نگهداریم اما نه به قیمت غفلت از خدا.

وی با بیان این‌که یک شهر نمونه شهری است که ارزش‌های دینی در تمامی عرصه‌های آن موج بزند افزود: عدالت اجتماعی، یعنی توزیع امکانات در شرایط مساوی به صورت مساوی و در شرایط غیرمساوی به صورت قانونمند که از مهم‌ترین ابعاد عدالت اجتماعی جلوگیری از رانت خواری‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

وی گفت: آرزو و آرمان بلند نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب ایجاد جامعه‌ای با عدالت اجتماعی بوده و عدالت اجتماعی از ویژگی‌های یک شهر دینی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که امنیت، ویژگی دیگر برای شهر نمونه در تراز نظام اسلامی است و الحمدالله در کشوری امن زندگی می‌کنیم، افزود: امنیت زیرساخت هر توسعه‌ای است و باید در مسئله امنیت با هیچکس شوخی نداشت، هرکه بخواهد با امنیت یک شهر بازی کند محارب است و حکم محاربه نیز اعدام است.

وی داشتن اقتصاد آباد را از دیگر ویژگی یک شهر در تراز نظام اسلامی دانست و افزود: قریب یک دهه است که مقام معظم رهبری سال‌ها را با شعارهای اقتصادی نامگذاری می‌کنند و اجزای اقتصاد مقاومتی در نامگذاری‌های مختلف سال‌ها آمده است.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: اگر به نسخه‌ای که مقام معظم رهبری در مورد اقتصادی مقاومتی پیچیده‌اند، عمل می‌شد، امروز وضعیت اقتصادی ما این نبود، البته کارهای خوبی نیز در این رابطه شده است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که با تکانه‌های خارجی نلرزد. همه شاهدیم که ترامپ در سازمان ملل سخنرانی کرد و دنیا به ترامپ خندید، اما فردای همان روز قیمت دلار در ایران بالا رفت.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان به سه نوع زندگی " حقیرانه، تجملاتی و آبرومندانه" اشاره کرد و گفت: دین اسلام زندگی حقیرانه و همچنین زندگی تجملاتی را نمی‌پسندد اما بر زندگی آبرومندانه که همگان بتوانند در آن زندگی خود را سامان دهند تاکید دارد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان