در صورت شکست دیپلماسی با ایران به سایر گزینه ها نگاه می کنیم | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403 - 17:33

در صورت شکست دیپلماسی با ایران به سایر گزینه ها نگاه می کنیم

شماره: 16126
Aa Aa

«جن ساکی» گفته به دلیل نحوه رویکرد ایرانی‌ها در دور اخیر مذاکرات جو بایدن از تیم امنیت ملی خواسته که در صورت شکست دیپلماسی آماده باشیم.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد؛
در صورت شکست دیپلماسی با ایران به سایر گزینه ها نگاه می کنیم

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای با ایران سایر گزینه‌ها را نیز بررسی می‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود:

آمریکا با همراهی شماری از متحدان خود در حال بررسی برخی «گزینه‌های دیگر» در خصوص ایران است.

ساکی گفت:

«به دلیل نحوه رویکرد ایرانی‌ها در دور اخیر مذاکرات رئیس‌جمهوری از ما در تیم امنیت ملی خواسته بود که در صورت شکست دیپلماسی آماده باشیم و هم‌زمان نگاهی به گزینه های دیگر داشته باشیم. ما این کار را با مشورت برخی از هم‌پیمانان خود در سراسر جهان ادامه داده‌ایم. در حال حاضر درباره گام‌های بعدی‌ واشینگتن مطلبی برای ارائه ندارم.»

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران گفت:

برخی پیشرفت‌ها در این مذاکرات حاصل شده است. اگر سرعت دیپلماسی در یک سو بسیار عقب‌تر از سرعت دیپلماسی در سوی دیگر باشد برجام همان‌طور که از تروئیکای اروپا شنیدید به یک پوسته خالی تبدیل خواهد شد و جسدی خواهد بود که قابل احیا نیست البته ما نمی‌خواهیم شاهد پیش آمدن هیچ یک از این رویدادها باشیم. کماکان معتقدیم که فرصتی پیش روی ماست که از طریق آن بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام بهترین گزینه برای ما، بهترین گزینه برای سایر اعضای ۱+۵ و بهترین گزینه برای جامعه بین‌المللی است زیرا این توافق هنوز می‌تواند به نیاز ما مبنی بر جلوگیری از دستیابی همیشگی ایران به سلاح هسته‌ای پاسخ دهد چون هنوز خواهد توانست ممانعت قابل راستی آزمایی از دست یابی ایران به تسلیحات هسته ای را برایمان انجام دهد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد:

ما به دقت سرعت برنامه هسته ای ایران را زیر نظر داریم و به دقت در حال بررسی این هستیم که بازگشت دوجانبه به برجام از نظر حفاظت ها و ضمانت ها چه معنایی خواهد داشت. به همین جهت، همچنان در حال رصدیم که ایران چه می کند و به طور علنی و غیرعلنی در چارچوب این مذاکرات غیرمستقیم در وین چه چیزی می گوید. بر این اساس ارزیابی خواهیم کرد که آیا برجام هنوز به نفع ما هست یا نه. با تمام این ها ما صرفا با فکر کردن به گزینه های دیگر در حال وقت تلف کردن نیستیم و کاری بیشتر از فکر کردن انجام می دهیم. این دیپلماسی که در پیش گرفته ایم متمرکز بر بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام است. ما فعالانه درباره گزینه های دیگر در  حال مذاکره با دیگر اعضای ۱+۵ و شرکایمان در منطقه هستیم. ما آماده ایم تحریم های ناسازگار با برجام را لغو کنیم. ایران هم می‌داند

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان