دولت طالبان دولت فراگیر مدنظر ایران نیست | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 15:24

دولت طالبان دولت فراگیر مدنظر ایران نیست

شماره: 14856
Aa Aa

دولت ابراهیم رئیسی گفت‌وگوهای وین را در آینده نزدیک از سر می‌گیرد| مجوز دسترسی آژانس به فیلم‌ دوربین‌های سایت های هسته ای صادر نمی‌شود.

خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
دولت طالبان دولت فراگیر مدنظر ایران نیست

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود درباره اینکه آیا در سفر الکاظمی به تهران درباره عربستان گفت‌گو شده یا نه گفت:

دولت عراق نقش بسیار مهمی در این گفت‌وگوها داشته است.

به گزارش اسپادانا خبر، او درباره سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به تاجیکستان گفت:

این سفر که اولین سفر خارجی رئیس جمهور خواهد بود دو جنبه دارد که یک جنبه آن اجلاس سازمان همکاری شانگهای هست و جنبه دیگر آن روابط دوجانبه با تاجیکستان خواهد بود. درخواست ایران برای عضویت در شانگهای بررسی خواهد شد و امیدوارم که منتج به نتیجه‌ای که مورد انتظار هست ختم شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات افغانستان گفت:

هیچ دولت اقلیتی نمی‌تواند در دراز مدت صلح و ثبات و امنیت ایجاد کند.  تأکید کردیم مسیری که به برادرکشی در افغانستان بینجامد مسیر درستی نیست. بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید کردیم. همه کشورها باید به خواست مردم افغانستان احترام بگذارند.

او ادامه داد:

ما برای پاسخ به درخواست‌‌های طالبان بر اساس عملکرد طالبان تصمیم می‌گیریم. آنچه آنها عنوان کرده‌اند برای سرپرستی امور معرفی شده است و دولت فراگیر مدنظر ایران و جامعه جهانی نیست. طالبان گفته تدبیر امور است. باید دید نوع پاسخگویی طالبان به مطالبات بین‌المللی چیست.

وی درباره سفر اخیر مدیرکل آژانس به تهران و گفت‌و‌گوهای انجام شده گفت:

دسترسی آژانس به حافظه دوربین‌ها زمانی ممکن است که توافقی حاصل شود. اگر روزی به توافق مرضی الطرفین در حوزه برجام رسیدیم اجرای کامل برجام از سوی ایران از سر گرفته می‌شود. ایران با حسن نیت اجازه می‌دهد فیلمبرداری‌ها انجام شود ولی دسترسی به آژانس به فیلم‌های دوربین‌ها داده نمی‌شود.

خطیب‌زاده درباره از سرگیری گفتگوهای وین نیز گفت:

گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود. دولتی رفته و آمده است. دولت ضمن این‌ که اعلام کرده گفت‌وگوهای وین را در آینده نزدیک از سر می‌گیرد و قطعا انتظار دارد که طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند با واقعیات روی زمین به وین بیایند. ایران هیچ منفعت کمتر از برجام را برای مردم ایران متصور نیست.

وی گفت:

در خصوص واکسن‌های فایزر و مدرنا هیچ محدودیتی نداریم و موارد به وزرات بهداشت ارسال و از سوی این وزارتخانه هم تائید شده است. ما برای تامین نیازهای مردم هیچ خط قرمزی نداریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان