دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده نقض پیمان مودت را رد کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 13:06

دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده نقض پیمان مودت را رد کرد

شماره: 12621
Aa Aa

این نهاد قضایی ۶ اعتراض مقدماتی آمریکا را رد کرده است. ظریف، وزیر خارجه ایران صدور این رای را یک پیروزی حقوقی دیگر برای ایران خوانده است.

با صدور حکمی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری؛
دیوان لاهه اعتراض آمریکا در پرونده نقض پیمان مودت را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور حکمی اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، بر اساس حکم صادر شده که یک نسخه آن در تارنمای دیوان منتشر شده این نهاد قضایی ۶ اعتراض مقدماتی آمریکا را نسبت به عدم صلاحیت دادگاه و از دستور کار خارج شدن پرونده رد کرده است.

ایران پس از تجدید تحریم‌های آمریکا و با استناد به پیمان مودت دوجانبه سال ۱۹۵۵ از آمریکا به اتهام نقض این پیمان به دیوان لاهه شکایت کرده بود.

دیوان لاهه که بازوی قضایی سازمان ملل به شمار می‌رود۱۱ مهر ۱۳۹۷ و پس از چند هفته بررسی شکایت ایران از تحریم‌های ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ آمریکا با تائید برخی از درخواست‌های ایران و تا صدور رأی نهایی، رأی به تعلیق تحریم‌های واشنگتن در حوزه‌های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد.

راء دیوان لازم‌الاجرا بوده و غیرقابل فرجام‌خواهی است.

وزارت امور خارجه آمریکا پس از صدور رأی دیوان اعلام کرد که پیمان مودت را فسخ می‌کند.

بر اساس بند ۳ ماده ۲۳ پیمان مودت هر یک از طرفین می‌تواند با دادن اخطار کتبی یک‌ساله، این عهدنامه را فسخ کند.

آمریکا با اعلام این تصمیم ادعا کرد که ایران از دادگاه بین‌المللی دادگستری برای حمله به آمریکا سوءاستفاده کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حکم دیوان لاهه نوشته است:

«دیوان بین‌المللی دادگستری اکنون تمام موارد استدلالی مخالفت‌ مقدماتی ایالات متحده در پرونده مطروحه از جانب ایران در خصوص تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده را رد کرد. این یک پیروزی حقوقی دیگر برای ایران پس از حکم ۳ اکتبر ۲۰۱۸ است. ایران همواره و به صورت کامل قوانین بین‌المللی را محترم شمرده است. زمان آن فرارسیده است که ایالات متحده به تعهدات بین‌المللی خود پایبند شود.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان