ظریف: نمی خواهم رییس جمهور شوم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 10:30

ظریف: نمی خواهم رییس جمهور شوم

شماره: 8222
Aa Aa

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه پیشرفت و امنیت را از مردم داریم گفته: در سفرم به نیویورک گفته شد اگر پیشنهاد دیدار با ترامپ را نپذیرم تحریم خواهم شد.

امنیت و پیشرفت ایران را هیچ گاه نخواهیم خرید؛
ظریف: نمی خواهم رییس جمهور شوم

به گزارش اسپادانا خبر،«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با خبرنگاران و ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خون خبرنگاران رنگین تر از روز دیپلمات ها است چون این روز را به نام خود ثبت کردند.

وی ادامه داد: آیا افتخار است برای ابر قدرت دنیا که فقط یک جنگ را برده باشد؟ دوره گفتمان ابر قدرتی به پایان رسیده است.

ظریف تاکید کرد: ما با مردم آمریکا هیچ گونه درگیری نداریم. متاسف شدیم از این که مردم بی گناه آمریکا گرفتار  فرهنگ هفت تیر کشی، قلدری و ترویج خشونت شده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: تحریم وزیر خارجه به چه معنا است؟ یعنی شکست در گفت و گو و دیپلماسی. جهان کنونی ما دنیای سلطه نیست. انسان قدرتمند شده است. یک خبر با یک موبایل می تواند جهان را به تسخیر خود درآورد. بنابراین اینها نشان دهنده جهان امروز ما و ارزش رسانه است.

وی اشاره داشت: خبرنگار و رسانه  می تواند به آینده جهان  شکل دهد. خوشحالم که طی 40سال گذشته، کشور ایران هیچ گاه در کنار قدرت ها نبوده است بلکه در کنار مردم بوده است.

محمد جواد ظریف افزود: ما امنیت خود را هیچ گاه نخریده ایم و هیچگاه نخواهیم خرید. امنیت ما از مردم ما نشات می گیرد. پیشرفت خود را هیچ گاه نخریده ایم و نخواهیم خرید زیرا این پیشرفت و امنیت را از مردم داریم.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی هر چه از کشورها درخواست کردیم به ما سلاح نفروختند. حتی یک سازو کار بین المللی ایجاد کردندتا مانع فروش سلاح به ایران شود. ما را از ابتدایی ترین سلاح برای دفاع از مردم کشورمان، محروم کردند. هیچ کشوری به ما ابزار دفاعی نداد ولی در نهایت آن جنگ را با اقتدار پیروز شدیم. کسانی که فکر می کردند ایران ظرف یک هفته نابود می شود کجا هستند؟ صدام کجاست؟

وی خطاب به آمریکا گفت: شما نمی توانید با تحریم مانع پیشرفت ما شوید و جلوی ما را بگیرید.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: همان گونه که امپراطوری ایران پایان یافت هر امپراطوری دیگری  نیز پایان خواهد یافت. تنها ابر قدرت، خدا است. فشار های شما به لطف خدا باعث پیشرفت ایران شده است. فشار های شما را با اقتصاد مقاومتی جبران می کنیم. ما پشت مردم  پنهان نمی شویم چرا که مردم ولی نعمت ما هستند و ما صاحب اختیار مردم نیستیم.

ظریف در خصوص دیدارش با سناتور آمریکایی و دعوتش از ظریف برای دیدار با ترامپ گفت: در مورد آنچه در مذاکرات رخ داده، مطلبی را نمی‌گویم.  در سفرم به نیویورک به من گفته شد اگر پیشنهاد دیدار با ترامپ را نپذیرم،  من تحریم خواهم شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره سوالی در مورد حضورش در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: محضر  برویم و سند امضا کنم که نمی خواهم رییس جمهور شوم. من احساس وظیفه می کنم که وزیر خارجه هستم. برخی نگران ١٤٠٠ نشوند و نگران نباشند و اجازه بدهند که ما در وزرات امور خارجه کار خود را انجام دهیم.  من در منزل می مانم و یا در اینده تدریس خواهم کرد.

ظریف در خصوص ائتلاف دریایی امریکا گفت: امریکا مسئول تنش در خلیج فار س در دنیا است کسی که اتش افروز است نمی تواند این کار را کند. جز خشونت و جنگ امریکا کاری دیگری به بار نیاورده است در منطقه. ترامپ خودش می گوید جز بدبختی در منطقه چیزه دیگری را به بار نیاورده است. ایران معتقد است که اقدام انگلیس در جب لالطارق راهزنی دریایی است و هیچ منطق دیگری هم نداشته است. اتحادیه اروپا ازابتدا با تحریم فرامرزی مخالف بوده است. گرچه به انگلیس ارتباطی نداشته این کشتی به روسیه نمی رفته است. انگلیس  با این اقدام شریک تروریسم اقتصادی منطقه شد.همیشه امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز راایران حفظ کرده است. در اجرای وظیفه خود برای امنیت بعضی اوقات از برخی تخلفات چشم پوشی کردیم اکنون دلیل بر چشم پوشی در برابر انگلیس نمی بینیم. اقدام ما عمل متقابل نیست اقدام ما چشم پوشی نکردن است.

ظریف گفت: دولت موفق شده با همکاری بخش های مختلف جامعه شرایط اقتصادی را به سمت ارامش ببرد. عادت ندارم در حوزه ای که تخصص ندارم اظهار نظر نکنم و همین امر باعث شده که دیگران در حوزه وزرات خارجه هر اظهار نظری می خواهند را بیان کنند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان