رأی اعتراضی بهتر از رای ندادن است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 17:20

رأی اعتراضی بهتر از رای ندادن است

شماره: 24388
Aa Aa

اعتماد عمومی و امید و سرمایه اجتماعی کاهش یافته و سختی معیشت روز به روز بیشتر می‌شود| ما نمی‌توانیم جدا از دنیا زندگی کنیم و بگوییم دور خودمان دیوار می‌کشیم| عدم شرکت در انتخابات نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق اسلامی ایران؛
رأی اعتراضی بهتر از رای ندادن است

 حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دیدار جمعی از رؤسای سابق آموزش و پرورش و فرهنگیان گفت:

آیت‌الله هاشمی به فکر آینده کشور و همواره در پی آبادانی و رشد و عظمت ایران بود. مانند امیرکبیر می‌اندیشید و عظمت، اعتلا و استقلال ایران را می‌خواست.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از جماران، او با بیان اینکه مسائل آموزش و پرورش نمی‌تواند از مسائل کل کشور جدا باشد اظهار داشت:

متأسفانه اعتماد عمومی و امید و سرمایه اجتماعی کاهش یافته و سختی معیشت روز به روز بیشتر می‌شود. برای همه مردم از جمله نوجوانان و جوانان اگر آینده روشن و قابل اعتماد نباشد زندگی بسیار دشوار و سخت خواهد شد. آن‌ها می‌خواهند بدانند اگر درس خواندند آیا حداقل زندگی را می‌توانند تامین کنند؟ خصوصا که شرایط خودشان را حداقل با زندگی مردم در کشورهای همسایه مقایسه می‌کنند.

او با اشاره به وجود شکاف بین خواسته‌های نسل جوان با بخشی از حاکمیت گفت:

عده‌ای درون نظام طبق برنامه‌ریزی ناقص خود تلاش می‌کنند کشور را فقط طبق نظر خودشان اداره کنند اما ما نمی‌توانیم جدا از دنیا زندگی کنیم و بگوییم دور خودمان دیوار می‌کشیم. مگر با ممنوع کردن ویدئو دین جوانان مصون ماند؟ آیا ممنوع کردن ماهواره و جمع‌آوری آن‌ها از پشت‌بام خانه‌ها جواب داد؟ آیا درباره فضای مجازی این روش‌ها نتیجه می‌دهد؟ باید با دنیا زندگی کنیم و دین و ایمان ما هم حفظ شود. افراد فراوان ایرانی و غیرایرانی در خارج از کشور و در غرب هستند که ایمان آن‌ها از ایمان برخی افراد داخل کشور هم بیشتر است. آن‌ها در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که آزادی کامل دارند اما هم نماز می‌خوانند و هم روزه‌ می‌گیرند پس راهش این نیست که برخی می‌روند.

او اظهار داشت:

برخی به من می‌گفتند اگر کسی که خودشان می‌خواهد بیاید و همه قوا یکی شوند مشکلات کشور را حل می‌کنند. من گفتم اگر مشکلات حل شود خوب است اما می‌ترسم این‌طور نشود و دیدیم که نشد. الان می‌گویند تاثیر انتخابات چیست و چه فرقی می‌کند چه دولت یا مجلسی سر کار باشد؟ اما اگر مجلس یازدهم نبود و مجلس دیگری وجود داشت قانونی اقدام راهبردی را در ۹۹.۹.۱۱ تصویب نمی‌کرد. با این قانون دست همه را بستند تا برجام حل نشود. طبق این قانون برجام در صورتی قابل اجراست که همه تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای برداشته شود. معلوم بود که تحریم‌های غیرهسته‌ای با برجام برداشته نمی‌شود. من آن زمان هم اعلام کردم که این مصوبه مجلس خلاف قانون اساسی است. متأسفانه شورای نگهبان به نامه من توجه نکرد و مصوبه تائید شد. پس اینکه چه مجلس و دولتی بر سر کار باشد بسیار تاثیرگذار است.

روحانی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم نسبت به مساله انتخابات بی‌تفاوت باشیم گفت:

من فکر نمی‌کردم بعد از بیانات اخیر مقام معظم رهبری این همه نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی را ردصلاحیت کنند. تصور می‌کردیم هیأت‌های نظارت اقدام هیأت‌های اجرایی را جبران می‌کنند اما بسیاری از افرادی که امید داشتیم در استان‌ها و تهران تائید شوند تا مردم بیشتر پای صندوق رأی بیایند تائید نشدند که کار خیلی سخت شد.

روحانی با بیان اینکه تائید کردن ۱۱ هزار نفر عمدتاً از یک جناح چه تاثیری دارد؟ تاکید کرد:

به جای ۱۱ هزار نفر اگر ۱۱۰ هزار نفر را هم از یک جناح تائید کنید باز همان عده‌ای که قرار بود در انتخابات شرکت کنند پای صندوق رأی می‌آیند و مشارکت را افزایش نمی‌دهد. مشارکت پایین در انتخابات برای کشور و نظام تأثیر نامطلوبی به جای می‌گذارد.

او با تکرار پیشنهاد رأی دادن اعتراضی گفت:

دو نوع می‌توان به شرایط حاکم اعتراض کرد. یک راه اینست که در انتخابات شرکت نکنیم اما این راه نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. راه بهتر اینست که پای صندوق رأی برویم و به فردی که به شرایط امروز معترض است رأی دهیم. رأی اعتراضی بهتر از رای ندادن است. مشکلات ما در نهایت باید با صندوق رأی حل شود، راه دیگری نداریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان