رافائل گروسی: برنامه هسته ای ایران بسیار پیچیده است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 12:47

رافائل گروسی: برنامه هسته ای ایران بسیار پیچیده است

شماره: 11369
Aa Aa

غرب ادعا می کند ایران برجام را نقض می کند و ایران نیز از نقض طرف مقابل شکایت دارد؛ این مرا به یاد رقص های پانتومیم در تئاتر کابوکی می اندازد.

آژانس هر روز تحت فشار قدرت های بزرگ جهانی است؛
رافائل گروسی: برنامه هسته ای ایران بسیار پیچیده است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با نشریه اشپیگل آلمان گفت:

هر دقیقه و هر روز فشار قدرت های بزرگ جهانی را احساس می کنم. این باد از هر طرف می وزد. وقتی یک قدرت بزرگ، عضلات خود را نشان می دهد و یا تهدیدهای مبهمی ایجاد می کند، چگونه باید رفتار کنم؟ من خیلی دقیق به این فکر کرده ام. من با آن مبارزه نمی کنم و ناامید هم نمی شوم. کشورها نماینده منافع ملی خود هستند. می توانم از عهده آن بر آیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از نورنیوز، گروسی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید رهبران ایران تمایل به کسب بمب اتم دارند؟ گفت:

من دقیقاً آنچه را که اتفاق می افتد رصد می کنم اما به عنوان یک بازرس نباید در مورد نیت ها حدس بزنم. ما در آژانس باید کاملاً دقیق، تسلیم ناپذیر و همچنین منصفانه عمل کنیم و ما باید همیشه هر احتمالی را در نظر بگیریم. آنچه ما به دنبال آن هستیم، مقادیر و سطوح غنی سازی است. ما تشخیص داده ایم که ایران امروز اورانیوم غنی شده بیشتری نسبت به دو سال پیش دارد. از سوی دیگر، مقادیر هنوز بسیار کمتر از سال 2015 است، زمانی که توافق با ایران حاصل شد.

او در پاسخ به این ادعا کارشناسان مستقل با استفاده از داده های آژانس به این نتیجه رسیده اند که ایران برای تولید اورانیوم مورد نیاز برای بمب، فقط به سه ماه و نیم زمان نیاز دارد. دولت ایالات متحده نیز هشدار داده است اظهار کرد:

من به این تحلیل ها احترام می گذارم گرچه لزوماً با آن ها موافق نیستم. ما باید مراقب باشیم. هیچ سوالی در این مورد وجود ندارد. در نظر گرفتن این نکته مهم است که حتی اگر مقدار مورد نیاز اورانیوم در اختیار داشته باشید به این معنی نیست که می توانید بلافاصله سلاح اتمی بسازید. آنچه که من می دانم و آن را در نظر می گیرم این است که طی دو دهه گذشته، ایران پیگیری قابل توجهی در فعالیت هسته ای خود نشان داده است. این فعالیت ها پس از امضای توافق هسته ای کاهش یافت اما هرگز کاملاً متوقف نشد. این به هیچ وجه برای کشوری که معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای را امضا کرده است، چیز غیر معمولی نیست البته به شرط آنکه ما فعالیت کنترلی خود را اعمال کنیم. برنامه هسته ای ایران بسیار پیچیده است و دارای یک نیروگاه هسته ای است که قصد دارد آزمایشگاه های تحقیقاتی و تاسیسات غنی سازی را برای آن گسترش دهد. به همین دلیل است که ما چنین رژیم بازرسی گسترده ای داریم. ما سال گذشته بیش از 400 بازرسی در ایران انجام دادیم و تیم ما در 365 روز سال در آنجا حضور دارد.

گروسی بیان کرد:

توافق برای کشورهایی که به آن پایبند هستند، بسیار زنده است. آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و ایران به روشنی اعلام کردند که این توافق نامه را بسیار مهم می دانند. یک اختلاف وجود دارد چرا که سه کشور غربی ادعا می کنند ایران آن را نقض می کند. ایران نیز به نوبه خود از نقض طرف مقابل شکایت دارد. هیچ کس کاری نمی کند. هر کس می خواهد ما به بازرسی ها ادامه دهیم. این مرا به یاد رقص های پانتومیم در تئاتر کابوکی می اندازد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان