روحانی: مردم ایران باید بتوانند در یک محله‌ای زندگی کنند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 10:40

روحانی: مردم ایران باید بتوانند در یک محله‌ای زندگی کنند

شماره: 10273
Aa Aa

رئیس جمهور گفته موضوع زمین مساله اول ما است؛ وزارتخانه‌های دیگر یا نیروهای مسلح باید زمین‌های مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

در آیین افتتاح و آغاز عملیات طرح های زیربنایی ملی؛
روحانی: مردم ایران باید بتوانند در یک محله‌ای زندگی کنند

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در آیین افتتاح و آغاز عملیات طرح های زیربنایی ملی در حوزه راه و شهرسازی در استان های البرز، ایلام و مازندران گفت:

خداوند توفیق داد تا بار دیگر دستاورد همه تلاشگران مسیر تولید در معرض دید ملت بزرگوار ایران عزیز و همچنین جهانیان در سال بسیار سخت کووید ١٩ و تحریم ها قرار داده شود؛ این افتتاح ها پیام دیگری به همه جهان است که ایران و ملت ایران از حرکت خود برای تعالی و سربلندی باز نمی ایستد.

به گزارش اسپادانا خبر، رییس جمهوری افزود:

امروز ما شاهد طرح‌های بسیار مهم در استان‌های البرز، قزوین، مازندران و ایلام بودیم. یک پروژه بسیار مهم که پروژه استانی نیست و ملی هست، افتتاح ۱۰۴ کیلومتر راه‌آهن و خط دوم راه آهن کرج- قزوین بود که این راه آهن باعث می‌شود هم برای کسانی که در این دو استان تردد دارند و هم مردمی که از این مسیر به مقصد رشت و گیلان و یا تبریز و یا از آن طرف از این استان‌ها به مشهد مقدس انجام می شود، مسیر راه کوتاه شود.

روحانی ادامه داد: مجموعه این تلاش حدود یک ساعت راه را کوتاه می کند و در مسیر رشت به کرج یا در قزوین این مسیر را مجموعاً ۴۵ دقیقه کوتاه می‌کند و از ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه مسیر به چهار ساعت کاهش می‌یابد.

وی یاد آور شد: با افتتاح این طرح هم سرعت دسترسی مردم سریعتر می‌شود، هم صرفه جویی در سوخت و همچنین مساله ایمنی که این کار بزرگ امروز شاهد آن بودیم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از تاکیدات دولت یازدهم و دوازدهم بخش ریل بوده است. هم به خاطر ایمنی و سلامت و هم صرفه‌جویی در سوخت به حمدلله در این مسیر حرکت های خوبی انجام شده که آقای وزیر راه قول دادند تا پایان سال ما شاهد افتتاح‌های دیگری در مسیر بستان آباد تبریز شاهد باشیم و همچنین راه آهن رشت - کاسپین و انزلی و راه آهن اقلید به یزد که امیدواریم تا پایان سال آقای وزیر تا پایان دولت اشاره کردند.

روحانی گفت: قرار ما تا پایان همین امسال است. فکر می‌کنم تا پایان سال هم راه آهن انزلی و هم تبریز را به نتیجه برسانیم .برای ما افتتاح هر یک از این دو راه آهن را بسیار حائز اهمیت است و مردم عزیز ما از یک مسیر مطمئن برای مسافرت و یا حمل بار که بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و محیط‌زیست الحمدلله شاهد این افتتاح بودیم.

وی گفت: در مجموع ۳۹۶ کیلومتر راه افتتاح شد و هم بزرگراه و هم راه های اصلی در دو استان مازندران و ایلام و همچنین واحدهای مسکونی امروز افتتاح شد.

روحانی، مسکن را جزو کالاهای اساسی زندگی مردم عنوان کرد و گفت: مردم باید در یک محله‌ای بتوانند زیست کنند و فرزندان خود را بزرگ کنند. باید مسکن مطمئنی برای آنها ساخته شود.

رییس‌جمهوری ادامه داد: اینکه چه اقداماتی باید امروز شود یکی از مواردی است که هم دولت و هم ستاد اقتصادی و هم شخص معاون اول که درباره قیمت مسکن و اجاره بها مسئول شده است. امروز مردم ما با مشکل مواجه هستند. دولت در این زمینه وظیفه دارد اقدام کند.

رییس جمهوری افزود: یک سری اقدامات است که در بلند مدت جواب می‌دهد اما ضروری است. زمین‌هایی که ما باید در اختیار مردم قرار دهیم و محدوده شهرها باید به مقدار لازم توسعه پیدا کند. وزارتخانه‌های دیگر یا حتی نیروهای مسلح باید زمین‌های مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا بتوانند زمین را به قیمت مناسب و ارزان در اختیار کسانی قرار دهد که ساخت مسکن را به طور انبوه یا غیر انبوه انجام می‌دهند یا مردمی که نیازمند خانه هستند. بنابر این موضوع زمین مساله اول ما است.

روحانی گفت: مساله مصالح ساختمانی که به وزارت صمت مربوط می‌شود و مسئولیت بر دوش آنهاست، قیمت‌ها باید متناسب باشد برای اینکه مردم بتوانند صاحب مسکن شوند.

رییس جمهوری با بیان اینکه اقدامات بانکها برای ساخت و خرید مسکن اهمیت زیادی دارد گفت: مقرراتی که ما امروز برای اجاره یا فروش مسکن داریم کافی نیست و این مقررات چه در قانون و چه مقررات دولت و آیین نامه‌ها باید اصلاحاتی انجام دهیم برای اینکه فشار را از دوش مردم برداریم.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط فعلی ایران از نظر شیوع کرونا گفت:

محدوديت‌های شديدی که در اسفند و فروردين اعمال شد، امروز مد نظر نيست اما فعالیت اقتصادی اگر با عدم رعایت اصول بهداشتی توام شود، نمی تواند ادامه پیدا کند چراکه سلامت مردم در اولویت است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان