روحانی مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان را فاقد وجاهت قانونی خواند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 18:33

روحانی مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان را فاقد وجاهت قانونی خواند

شماره: 13458
Aa Aa

رئیس جهور ایران می گوید هم میدان و هم دیپلماسی به همه آحاد ملت تعلق دارد و کسی حق ندارد رزمنده خط مقدم دیپلماسی را تضعیف کند.

با پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ایران؛
روحانی مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان را فاقد وجاهت قانونی خواند

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ایران پس از ابلاغ مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان به وزارت کشور طی نامه‌ای در 7 بند تفسیر حقوقی خود از این مصوبه را ارائه کرده است.

این نامه صلاحیت وضع معیارهای نوعی یا قانونگذاری را بر اساس اصل 71 قانون اساسی صرفا بعهده مجلس شورای اسلامی دانسته و تاکید کرده است که در صورت تصویب قانون از سوی مجلس هم ابلاغ آن برای اجرا با رئیس‌جمهور است.

به گزارش اسپادانا خبر، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در نامه خود آورده است:

به موجب اجزای (1و2) بند (10) سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری، شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام صرفا از طریق « شیوه‌های مناسب قانونی» مجاز است و این یعنی در صورت خلاء و لزوم تعیین شرایط این مسئله باید در قانون مصوب مجلس پیش‌بینی شود نه هیچ مصوبه دیگری.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری وزارت کشور را مکلف دانسته تا وظایف اجرایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه انجام دهد.

در پی اعلام این نظریه از سوی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور ایران به وزارت کشور دستور داده است طبق جمع‌بندی نظریه معاونت حقوقی عمل نماید. 

حسن روحانی به وزارت کشور متذکر شده است که الزامات باید در چارچوب قانون و با ابلاغ رئیس‌جمهور عملی گردد.

حسن روحانی در دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران نیز گفت:

شهداء و ایثارگران و خانواده‌های آنان متعلق به همه مردم هستند و به جناح خاصی تعلق ندارند. کسانی هم که تلاش می کنند تا این عزیزان را مصادره به مطلوب کنند، آغشته و آلوده به انگیزه‌های سیاسی بوده و خیرخواه نیستند.

روحانی با اشاره به قالب بندی‌های ایجاد شده با موضوع «میدان» و «دیپلماسی»، خاطرنشان کرد:

هم میدان متعلق به ملت ایران است و هم دیپلماسی به همه آحاد ملت تعلق دارد و آنچه تا امروز ما را از همه کوره راه ها دور نگه داشته و همه را در بزرگراه نظام قرار داده، یگانگی میدان و دیپلماسی بوده و خواهد بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز انقلابی بودن، قدم برداشتن در مسیر پرکردن هرگونه شکافی میان ارکان نظام، دولت – ملت و میان اقوام ایرانی است، گفت:

هرگونه تلاش در مسیر ایجاد شکاف خواسته یا ناخواسته هیچ نسبتی با ارزش های انقلاب ندارد.

رییس جمهوری با اشاره به انجام مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: امروز درحال گفت و گو با قدرت‌های جهانی بر سر حق خودمان و منافع راهبردی کشور هستیم و همانطور که کسی حق ندارد روحیه رزمنده در خط مقدم جنگ را تضعیف کند، چنین حقی درباره رزمنده خط مقدم دیپلماسی را هم ندارد.

او تاکید کرد: اگر دشمنان ایران بویژه آمریکایی ها توان درک و فهم روحیه ایثار و شهادت نزد ملت ایران را داشتند، هیچگاه ایران اسلامی را تهدید نمی کردند به همین خاطر باید با حفظ اصول و ارزش ها و موازین خودمان، افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار دهیم و این هدف نه با انزوای سیاسی که تنها از طریق گفت و گو و همکاری با دنیا به دست خواهد آمد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان