روسیه برای احیای برجام از آمریکا ضمانت نامه کتبی خواست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 10:21

روسیه برای احیای برجام از آمریکا ضمانت نامه کتبی خواست

شماره: 17012
Aa Aa

مسکو اعلام کرده است که ضمانت‌های کتبی از آمریکا می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم‌های مربوط به اوکراین مانع از تجارت گسترده با ایران نخواهد شد.

یا اعلام سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه؛
روسیه برای احیای برجام از آمریکا ضمانت نامه کتبی خواست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت:

ما به تضمینی نیاز داریم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری را که در توافق هسته‌ای تعیین شده است تحت تأثیر قرار ندهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از انتخاب، وی افزود:

ما ضمانت نامه کتبی خواسته ایم که روند کنونی آغاز شده توسط ایالات متحده به هیچ وجه به حق ما برای همکاری آزاد و کامل تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همکاری نظامی-فنی با ایران لطمه نمی زند.

لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشته است:

درخواست‌های جدید روسیه مذاکرات احیای برجام را تهدید می‌کند چراکه مسکو اعلام کرده است که ضمانت‌های کتبی از آمریکا می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم‌های مربوط به اوکراین مانع از تجارت گسترده با ایران نخواهد شد.

این درخواست‌ها که روز شنبه توسط سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مطرح شد در حالی مطرح شد که مقامات غربی و ایرانی گفتند که به دستیابی به توافقی برای احیای برجام نزدیک هستند. مقامات غربی گفته اند که باید در این هفته توافقی در مورد پرونده هسته ای حاصل شود. مذاکره‌کنندگان ارشد قدرت‌های اروپایی روز جمعه وین را ترک کردند تا به پایتخت‌های خود بازگردند در حالی که منتظر بودند ایران و ایالات متحده تلاش کنند تا اختلافات نهایی خود را در مورد تحریم‌هایی که واشینگتن لغو خواهد کرد حل کنند.

پیشرفت های برنامه اتمی ایران باعث شده که اگر ظرف چند روز آینده برجام احیا نشود دیگر هرگونه بهره‌برداری غرب از منافع این توافق غیرممکن می شود.

همیشه این درک وجود داشت که نقش ویژه روسیه در برجام باید از شر تحریم ها محافظت شود. این شامل دریافت اورانیوم غنی شده از ایران و مبادله آن با کیک زرد، فعالیت برای تبدیل تاسیسات هسته ای فردو ایران به مرکز تحقیقاتی و سایر محموله های ویژه هسته ای به تاسیسات تهران است با این حال به نظر می‌رسد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواستار تضمین‌های بسیار گسترده‌تر است که می‌تواند خلأهای بزرگی را در تحریم‌های شدید مالی، اقتصادی و انرژی که غرب در روزهای اخیر به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین اعمال کرده است ایجاد کند.

یک دیپلمات ارشد غربی گفت که احتمال دارد که تقاضای لحظه آخری روسیه احیای برجام را در زمان درست غیرممکن کند.

 

«میخاییل اولیانوف» سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی و نماینده این کشور در مذاکرات وین نیز با بیان اینکه متن توافق نهایی شده اما لازم است تا درباره چند مورد دیگر نیز حل و فصل شود گفت:

همکاران ایرانی مانند شیر از منافع ملی ایران دفاع می‌کنند.

او به ایرنا گفته است:
 هیات‌های سه کشور اروپایی برای وقفه‌ای جزئی وین را ترک کرده و به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. تا جایی که من می‌دانم وقفه‌ای جزئی در مذاکرات اتفاق افتاده است. سه نفر از همکاران ما تصمیم گرفتند تا وین را برای یک دوره زمانی کوتاه ترک کنند. ظاهرا این سه همکار ما جایی برای خود در این مقطع از مذاکرات نمی‌دیدند و باور داشتند که کار خود را انجام داده و حضورشان در این مقطع ضروری نیست. در همین حال دیگران، ایران، روسیه، چین و ایالات متحده در حال تلاش برای نهایی کردن موضوعاتی هستند که مورد علاقه آنهاست بنابراین ما به ارتباطات ادامه می‌دهیم. مذاکرات ادامه پیدا می‌کند اما در شکلی کوچک‌تر در ترکیب‌های مختلف. ما نیاز داریم که موضوعات باقی مانده را حل کنیم و بسیاری از این موارد در چارچوب گفت‌وگوهای دو جانبه انجام می‌شوند نه گفت‌وگوهای چندجانبه.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات نیز گفت:

مسائل باقی‌مانده مهم هستند اما در مقایسه با آنچه تاکنون انجام شده کوچک هستند. من فکر می‌کنم که متن کلان توافق به‌صورت غیررسمی مورد موافقت قرار گرفته ولی برخی موارد از جمله مواردی که مورد علاقه هیئت ایرانی است باقی مانده‌اند. همکاران ایرانی برای منافع ملی ایران همچون شیر می‌جنگند و واقعا همین‌طور است. آنها برای هر ویرگول و کلمه‌ای می‌جنگند و موفق بوده‌اند. من باید این را بگویم که دکتر باقری و تیمش دیپلمات‌های بسیار کارآمدی هستند.

اولیانوف اظهار داشت:

من بارها به همکاران غربی خود گفته‌ام که در اینجا یک جبهه واحد علیه ایران وجود ندارد. دست‌کم روسیه از چنین جبهه‌ای بیرون است، همچنین چین. من همیشه به این موضوع اشاره کرده‌ام که همه ما هدف مشترکی داریم و باید با هم همکاری کنیم. جبهه مشترکی علیه ایران وجود ندارد.

  •  

علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا نیز در توییتی از درخواست چین و روسیه از امریکا برای تضمین معتبر در مذاکرات وین خبر داد.

او  نوشته است:

«چین و روسیه برای آینده روابط اقتصادی با ایران، از آمریکا خواستار تضمین معتبر کتبی شده‌اند.»

  •  

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدید علیه روسیه ارتباطی به توافق هسته‌ای با ایران نداشته و نباید بر روی آن تاثیر بگذارد.

وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد:

«روسیه نیز منفعت عمومی در تضمین این موضوع دارد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان