روسیه قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 12:55

روسیه قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد

شماره: 16935
Aa Aa

چین، امارات و هند نیز به پیش‌نویس این قطعنامه که از مسکو خواسته شده فورا، کامل و بدون قید و شرط از خاک اوکراین خارج شود رای ممتنع دادند.

تصویب قطعنامه‌ محکومیت حمله روسیه به اوکراین؛
روسیه قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد

تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ محکومیت حمله روسیه به اوکراین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک با رای منفی روسیه وتو شد.

به گزارش اسپادانا خبر، در پیش نویس‌ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا آن را تهیه کرده بود بر تعهد به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید و "تجاوز روسیه" نقض صلح و امنیت بین‌المللی عنوان شده بود.

این پیش نویس پیش از ارائه در شورا تغییر و در آن به جای عبارت «محکوم می‌کند» از عبارت «ابراز تاسف می‌کند» علیه حمله روسیه استفاده شد.

روسیه از اعضای دائم شورای امنیت است.

در پیش‌نویس قطعنامه از مسکو خواسته شده بود که فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج و این کشور را ترک کند.

پیش نویس قطعنامه خواستار توقف فوری استفاده روسیه از زور علیه اوکراین و پرهیز از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل شده بود.

 چین، امارات و هند نیز از میان ۱۵ عضو شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا رای ممتنع دادند.

این قطعنامه علاوه بر محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و درخواست عقب‌نشینی نیروهای مسکو از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواسته بود تا «به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک» در شرق اوکراین را پس بگیرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در توییتر با تشکر از کشورهایی که در حمایت از تصویب این قطعنامه رای دادند روسیه را به دلیل وتو کردن این قطعنامه "لکه خونی" بر شورای امنیت توصیف کرد.

آمریکا پس از وتوی قطعنامه توسط روسیه اعلام کرد که این قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو خواهد رفت؛ جایی که روسیه در آن حق وتو نخواهد داشت.

مصوبات مجمع عمومی بر خلاف شورای امنیت ضمانت اجرایی ندارد.

  •  

ایالات متحده پوتین و لاوروف را از ورود به قلمرو خود منع می‌کند

آمریکا می‌گوید که قصد دارد علاوه بر تحریم ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه این دو مقام بلند پایه کرملین را از ورود به قلمرو خود منع کند.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ممنوعیت سفر به ایالات متحده «بخشی» از تحریم‌های آمریکا علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواهد بود.
وی این اقدام را «عنصری متداول» در تحریم‌ شخصیت‌های خارجی خواند و افزود:

«جزئیات تحریم‌های تاریخی علیه رئیس‌جمهوری روسیه به زودی فاش خواهد شد.»

  •  

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای جدید با اعلام اینکه آمریکا از "وجب به وجب" ناتو دفاع می‌کند دستور داد تا برای تقویت توانایی نظامی کشورش در اروپا و حمایت از متحدان ناتو نیروهای بیشتری به اروپا اعزام شوند.

او گفت:

از آنجا که ولادیمیر پوتین بنیان‌های صلح و امنیت بین‌المللی را هدف قرار داده بار دیگر ناتو نشان می‌دهد که حامی آزادی و دموکراسی است. آمریکا از وجب به وجب خاک ناتو دفاع خواهد کرد. تعهد ما به ماده ۵ استوار و آهنین است. برای تقویت توانایی آمریکا در حفاظت از شرکای ناتو در اروپا دستور اعزام نیروهای بیشتر را داده‌ام.

او همچنین  دستوری برای ارائه «کمک نظامی فوری» به اوکراین به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار صادر کرد.

 رویترز نیز گزارش داده که کاخ سفید از کنگره درخواست کرده با توجه به وضعیت اوکراین، بودحه ۶٫۴ میلیاردی را تصویب کند.

  •  

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در جمع اعضای کنگره گفت در صورتی که روسیه کنترل اوکراین را در دست بگیرد، از راه دور به نظامیان اوکراینی آموزش داده خواهد شد.

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است:

به حمله روسیه پاسخ بی‌سابقه می‌دهیم.

او گفت:

به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه‌ می‌دهیم.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان