سلامت فعالیت هسته‌ای ایران اثبات شده است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 2:03

سلامت فعالیت هسته‌ای ایران اثبات شده است

شماره: 18501
Aa Aa

ایران بدهی ندارد و  اقتصاد ایران در بین بیست اقتصاد برتر دنیا قرار دارد| می‌گویند صادر کن. چطور میسر است وقتی از خروج کالای ایرانی جلوگیری می‌شود؟

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران؛
سلامت فعالیت هسته‌ای ایران اثبات شده است

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بزرگداشت شهدای هفت تیر و یادواره ۱۷ هزار شهید ترور در مسجد هارونیه گفت:

ریشه مصیبتی که برای هسته‌ای ایران ایجاد شده در دشمنی منافقین است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

منافقین از بیست سال پیش خدمت به استکبار و صهیونیست‌ها و اتهام زدن به جمهوری اسلامی را آغاز کردند. منافقین در این مدت هر روز گزارشاتی علیه فعالیت‌های هسته ایران به آژانس دادند که ایرانی‌ها دارند در فلان مرکز بمب‌اتم می‌سازند. رویه آژانس انرژی اتمی نیز این گونه است که برای اثبات اخبار این چنینی دنبال ادله می‌گردد، مسائل را بررسی می‌کند تا به مستندات کافی برسد موضوعی که البته درباره ایران تا امروز به اثبات نرسیده است.

وی گفت:

زمانی ادعا می‌شد ایران  در جایی در لویزان بمب‌اتم می‌سازد، غوغایی در رسانه‌ها ایجاد شد، بالاخره دسترسی گرفتند، بازرسی انجام شد و دیدند هیچ چیز نیست. بعد سال ها گفتند شیان، مدتی بعد بلوا کردند که جایی در لوکیشنی در جنوب غرب تهران بمب اتمی می‌سازند. باز بی نتیجه بود. سالیان سال دشمن با نام پارچین به مسئله هسته ای ایران دامن زد و مذاکرات هسته‌ای نیز در تمام این سال‌ها در جریان بود، زمانی روحانی به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، سال‌ها علی لاریجانی مذاکره کننده هسته‌ای ایران بود، بعد از او سعید جلیلی تا زمانی که پرونده از شورای امنیت به وزارت خارجه تحویل داده شد و ظریف، روند مذاکرات را در دولت گذشته پیش بردند.

وی با بیان اینکه برنامه اقدام مشترک (برجام) یک سند معامله است اظهار کرد:

برجام حاصل بیست سال مذاکره است؛ سندی واضح که اتهامات کار پنهان یا نظامی در قالب  ابعاد احتمالی نظامی‌برنامه هسته‌ای (PMD) با یک شرح و بسطی بسته است. در حقیقت برجام یک تعهد از طرف آن‌ها برای برداشتن همه تحریم‌هایی است که به بهانه هسته‌ای طی چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع شده است. در برجام، ایران در مقابل پدیرفته است که حقوق مسلم درج شده در پادمان را محدود کند، سرعت حرکت خود در فناوری هسته‌ای را آرام کند، زمینه‌های فعالیت خود را کاهش دهد و نظارت تشدید شده فراتر از برنامه‌های پادمانی را نیز پذیرفته است تا اعتمادسازی میان طرف‌ها اتفاق بیفتد.

او با اشاره به کارشکنی‌های دائمی اسرائیل در روند فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران ادامه داد:

اسرائیل ادعا دارد ۵۰ هزار برگ مدرک درباره فعالیت هسته ای ایران را دزدیده و هر چند وقت یک بار نیز  چند برگ از آن ها را لو می‌دهد؛ خب این همان PMD است، در حالی که یک بار مذاکره انجام شد و این موضوعات بسته شد اما باز در هر دور از مذاکرات مجددا مطرح می‌شود.

وی به سلامت فعالیت هسته‌ای ایران برای غرب به گواه ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا اشاره و اضافه کرد:

این سازمان‌ها در سال ۲۰۰۹ اعلام کردند که ایران بعد از این سال‌ها هیچ فعالیت هسته‌ای غیر شفاف نداشته است، آنها حتی همین چند روز پیش‌هم دوباره در گزارشی بر این مطلب صحه گذاشتند به هر حال آنها خود ادعا کرده اند که این فشار حداکثری بر ایران شکست خورده و تصمیم گرفتند به برجام باز گردند.

اسلامی گفت:

مذاکراتی هم در آن دولت و هم در این دولت برای بازگشت به تعهدات انجام شده اما قدر مسلم این است که دلیل و مایه اصلی که برجام برای آن متولد شده نمی‌تواند دوباره زنده شود اما طرف مقابل مدام دوباره مسائل را روی ‌میز می‌گذارد در حالی که جمع‌بندی و اقناع یک بار برای همه مسائل گذشته اتفاق افتاده است. به هر حال امیدواریم تیم مذاکره کننده با استدلال قوی از نظرسیاسی و حقوقی این شررا از سرملت برطرف ‌کند و کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد:

کشور ما با تراز اقتصادی مثبت، جزء نادر کشورهایی است که در بین بیست اقتصاد برتر دنیا قرار دارد، ایران بدهی اقتصادی ندارد اما به دلیل آنکه استکبار جهانی با ایران موافق نیست با ایجاد مزاحمت و تخریب، ریسک و هزینه سرمایه‌گذاری در ایران را بالا می برد و همین مساله تبعات موضوع را برای وضعیت اقتصادی و معیشتی ما بالا می برد.

اسلامی با اشاره به تغییرات اقتصادی جهانی پس از جنگ روسیه و اوکراین گفت:

امروز قیمت علات در دنیا قیمت ۱۲۰ درصد افزایش یافته، قیمت هر گالن بنزین در کشور آمریکا امروز به ۵ دلار و ۶۰ سنت رسید که در تاریخ این کشور بی سابقه بود، هر تن گندم هیچ وقت بالای ۲۰۰ دلار نبود، اما امروز به بالای ۴۷۰ دلار رسیده است.

وی ادامه داد:

می‌گویند صادر کن. چطور صادرات میسر است وقتی در لب مرز از خروج کالای ایرانی جلوگیری می‌شود و می گویند ممنوع است؟ خب با این توصیف برای حیثیت تجارت کشور اعتباری باقی می ماند؟

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان