سپاه مسئولیت حملات موشکی به اربیل عراق را برعهده گرفت | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 15:21

سپاه مسئولیت حملات موشکی به اربیل عراق را برعهده گرفت

شماره: 17122
Aa Aa

در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها مورد هدف موشک های نقطه زن سپاه پاسداران قرار گرفته است.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران بیانیه داد؛
سپاه مسئولیت حملات موشکی به اربیل عراق را برعهده گرفت

روابط عمومی کل سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حملات موشکی به اربیل عراق را برعهده گرفت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از سپاه نیوز، در متن این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت ها و شرارت های این رژیم منحوس شب گذشته "مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها" مورد هدف موشک های قدرتمند و نقطه زن "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" قرار گرفت.

 بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

به ملت عظیم‌الشأن ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی، خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.

 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

  •  

"مقتدی الصدر" رهبر جریان صدر پس از حمله موشکی ایران به اربیل خواستار احضار فوری سفیر ایران و اخذ ضمانت‌های لازم مبنی بر عدم تکرار این حملات شد. 

او از دولت خواست به سازمان ملل شکایت کند.

صدر از مقامات امنیتی نیز خواسته درباره ادعای وجود پایگاههای اسرائیلی در عراق سریعا تحقیق کنند.

دفتر ویژه مقتدی صدر اعلام کرد:

صدر اتاق عملیاتی تشکیل داده که در آن برخی تماس های داخلی و خارجی با مقامات دولتی و سیاسی در مورد بمباران اربیل برقرار می شود.

  •  

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بخشی از یک گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به این سؤال که آیا حمله موشکی ایران به مواضعی در شمال عراق را که کنسولگری آمریکا نیز در آن‌جا واقع شده است محکوم می‌کند یا نه گفت:

البته. ما ایران را به خاطر انجام دادن این حمله محکوم می‌کنیم. ما هنوز در حال گردآوری اطلاعات درباره این هستیم که دقیقا هدف مورد نظر کجا بوده‌ است. چیزی که تا این ساعت از آن مطلعیم این است که هیچ یک از مواضع آمریکا مورد اصابت قرار نگرفته‌اند و هیچ فرد آمریکای آسیب ندیده است. آمریکا کاملا با صراحت می‌گوید که هر کاری لازم باشد برای دفاع از مردم، منافعمان و متحدانمان انجام خواهیم داد. آمریکا با دولت عراق و دولت کردستان عراق در حال رایزنی است و برای کسب توان موشکی در دفاع از شهرهایشان به آن‌ها کمک می‌کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت:

تنها چیزی که خطرناک‌تر از ایران مسلح به موشک‌های بالستیک و [مجهز به] توانمندی‌های نظامی پیشرفته خطرناک است ایرانی است که علاوه بر دارا بودن تمامی آن‌ها یک سلاح هسته‌ای هم داشته باشد و رئیس جمهور بایدن هنوز مصمم است مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای شود. واشینگتن کمک خواهد کرد که عراق برای دفاع از خود به سیستم‌های ضد موشک مجهز شود.

  •  

وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه ای حمله موشکی به اربیل را محکوم و آن را نقض آشکار حاکمیت عراق توصیف کرد.

در این بیانیه ادعا شده است: 
ما این حمله موشکی را که منازل شهروندان در استان اربیل منطقه کردستان عراق را هدف قرار داد محکوم می کنیم زیرا نقض آشکار حاکمیت عراق، متزلزل‌کردن امنیت وثبات در منطقه کردستان و کل کشور در مرحله‌ای بسیار مهم و حساس  است. این تجاوز تعدی به امنیت عراق و ثبات مردم آن تلقی می‌شود و مستلزم اتخاذ موضعی واحد برای مقابله و ایستادگی قاطعانه در برابر هر اقدامی با هدف گسترش هرج و مرج است.
  •  

تسنیم به نقل از یک منبع آگاه درباره جزئیات حمله موشکی سپاه پاسداران نوشت که مجازات صهیونیست‌ها با 10 فروند موشک نقطه‌زن ایرانی از خانواده موشک‌های فاتح ازجمله فاتح 110 انجام شده است.

مرکز محل اصابت موشک‌ها محل اجتماع تعداد قابل توجهی از صهیونیست‌ها بوده و با توجه به تعداد افراد حاضر در این پایگاه احتمال تلفات انسانی این رژیم بسیار بالاست. موشک‌ها از منطقه شمال غرب ایران شلیک شده و تمام این موشک‌های قدرتمند به هدف اصابت کرده است. هدف اصلی موشک‌های سپاه از این حمله مقر صهیونیست‌ها بود که با مقرّ نظامی آمریکایی‌‌ها فاصله دارد. برخی شرارت‌های اخیر صهیونیست‌ها علیه ایران از خاک عراق صورت گرفته است و به همین دلیل سپاه قصد داشت این رژیم را در همان خاک نیز تنبیه کند. قاعدتاً در صورتی که این شرارت‌ها ادامه داشته باشد دست‌کم در همان سطح و بلکه به میزانی به مراتب بالاتر و از جایی که انتظار آن را ندارند پاسخ خواهند گرفت.
  •  

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توئیتی با هشتگ‎ مذاکرات وین و تنبیه رژیم صهیونیستی نوشته است:

تجربه بیش از ۴۰ سال انقلاب به مردم ایران آموخته که اتکا به شرق و غرب حقوق و امنیتشان را تامین نمی‌کند. میدان و دیپلماسی ابزارهای تولید قدرت جمهوری اسلامی ایران هستند که به تناسب برای دفاع از منافع و ‎ امنیت ملی به‌صورت هوشمندانه بکارگرفته می‌شوند.

  •  

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر موساد در اربیل عراق اظهار داشت:

معتقدیم کنسولگری ما هدف این حمله نبود. این واقعا یک حمله نگران کننده بود. خوشحال هستیم که به هیچ یک از تاسیسات ما آسیبی نرسیده است و هیچ آمریکایی ها مجروح نشده و زنده هستند. این یک حمله به حاکمیت عراق بود و برای ما بسیار نگران کننده است.

او همچنین در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره حمله موشکی‌ اخیر سپاه پاسداران گفت:

این حمله، حمله‌ای بسیار نگران‌کننده بود.  ما بر این عقیده نیستیم که مقر کنسولگری واقعا هدف این حمله موشکی بوده باشد. خیلی خوشحالیم که مواضع ما در امان هستند و هیچ کسی آسیب ندیده یا کشته نشده است. با تمام این‌ها این نگرانی بزرگی است. این حمله گذشته از بقیه چیزها حمله‌ای به استقلال عراق بوده و نگرانی بزرگی برای همه ماست. ما این موضوع را از نزدیک دنبال خواهیم کرد.

  •  

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق از احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به عملیات موشکی در کردستان عراق خبر داد.

او در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی ضمن محکوم کردن این عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که علیه مراکز جاسوسی و آموزشی موساد در اربیل صورت گرفت گفت که وزارت خارجه عراق با احضار «ایرج مسجدی» سفیر ایران، یادداشت اعتراض خود را تحویل او داده است. وزارت خارجه عراق به صراحت موضع خود را به اطلاع سفیر ایران رسانده است و این وزارتخانه تمامی اقدامات لازم برای ممانعت از وقوع چنین حملاتی در پیش خواهد گرفت.
  •  

شورای وزارتی امنیت ملی عراق تاکید کرد که حمله به اربیل ناقض قوانین بین المللی است.

عراق بارها مخالفت خود را با نفض حاکمیت خود و استفاده از اراضی عراق برای تسویه حساب‌ بین طرف‌ها و کشورهای مختلف را اعلام کرده است.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق حمله موشکی ایران به اربیل را حمله به اصل حسن همجواری میان عراق و ایران و روابط تاریخی میان دو ملت دانست.

این شورا افزود که عراق از کانال های دیپلماتیک خواستار توضیح صریح و واضح ایران درباره این حمله شده و منتظر موضع رهبران سیاسی ایران در رد کردن این حمله است.

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق اعلام کرد که شورای وزارتی امنیت ملی عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور نشستی اضطراری به منظور بررسی حمله موشکی به شهر اربیل برگزار کرد.

  •  

کتائب حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به مقر موساد واکنش به بمباران فضای داخل ایران توسط صهیونیست‌ها از خاک عراق بود.

در این بیانیه آمده است:
عملیات بمباران پایگاه پیشرفته رژیم صهیونیستی در اربیل توسط نیروهای ایرانی که در آن تعدادی از افسران اسرائیلی "موساد" کشته و زخمی شدند روندی است که مرحله‌ای از درگیری از نوع متفاوت را در سرزمین عراق پیش‌بینی می‌کند. این عملیات در واکنش به بمباران فضای داخل ایران در‌هفته‌های گذشته توسط رژیم صهیونیستی از خاک عراق با هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد. بار دیگر بر ضرورت اخراج پایگاه‌های نظامی و مقرهای اطلاعاتی خارجی از کشورمان تاکید می‌کنیم تا از بار بیشتر درگیری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در خاک خود دور نگه داشته شود. به کسانی که صدایشان بلند شد و بر حاکمیت گریه کردند و بمباران پایگاه‌های صهیونیستی را محکوم کردند می‌گوییم:
وقتی اشغالگران آمریکایی و صهیونیستی نیروها و انبارهای اسلحه عراق را بمباران می‌کردند این صداها کجا بودند؟ مثل الان نشنیدیم که آنها را محکوم کنند. پس آیا تبدیل به دو جبهه شده‌ایم که یکی از ما از اسلام و مقدسات و کشور دفاع می‌کند و دیگری از آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و حاکمان خونریز خلیج [فارس] دفاع می‌کند (مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ).
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان