ظریف: میزان تعهدات ایران در برجام به اقدامات شرکا بستگی دارد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 4:03

ظریف: میزان تعهدات ایران در برجام به اقدامات شرکا بستگی دارد

شماره: 7813
Aa Aa

وزیر خارجه ایران گفته: شاهد هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود اما کسی که با ما جنگ را شروع کند پایان‌دهنده‌اش نخواهد بود.

ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آلمان؛
ظریف: میزان تعهدات ایران در برجام به اقدامات شرکا بستگی دارد

وزیر امور خارجه ایران گفت: هدف ایران، اتحادیه اروپا و آلمان حفظ برجام و جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا ، محمدجواد ظریف پس از مذاکره با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک، گفت‌وگوهای خود با همتای آلمانی‌اش را جدی، صریح و طولانی عنوان کرد .

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران درباره دیدارش با همتای آلمانی گفت: گفت و گوی جدی و صریح داشتیم. ما، آلمان و اتحادیه اروپا هدف مشترکی داریم و آن حفظ برجام و جلوگیری از تنش در منطقه و بهره مندی مردم ایران از برجام است.

وی در ادامه افزود: ایالات متحده اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران کرده است و این جنگ برای جهان، منطقه و بین الملل بسیار خطرناک است. اقداماتی که در ایالات متحده پس از خروج از برجام انجام داده است هدف گرفتن مردم ایران است که قرار بود بیشترین نفع را از برجام ببرند.

ظریف با بیان اینکه ایران ثابت کرده که به تعهدات خود پایبند است، تصریح کرد: 19 گزارش آژانس پایبندی ایران را ثابت می کند. اما ایران موظف است از حقوق مردمش به همان اندازه که به تعهداتش پایبند است دفاع کند. یکی از این حقوق ماده 36 برجام است. اقدامات جدید ایران کاملا منطبق با این ماده است.

ظریف با اشاره به اینکه ایران امادگی دارد کاهش تعهدات را ادامه دهد، متوقف کند و یا برگردد به حالت قبل، ادامه داد: ما به حسب اقدامات شرکای ما در برجام میزان تعهداتمان را مشخص می کنیم. 

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بیلد درباره مشکلات خاورمیانه و نقش اسرائیل در این مساله گفت: مشکل خاورمیانه مشکل سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و حمایت بدون حد و مرز ایالات متحده از این رژیم است.

ظریف افزود: مشکل این است که برخلاف همه قواعد حقوق بین الملل اشغال قدس شریف و بلندی های جولان به رسمیت شناخته شده و جنایات رژیم صهیونستی به فراموشی سپرده شده است.

وی گفت: مشکل منطقه ما این است که ایالات متحده تلاش کرده با یک معامله جنایتکارانه به نام معامله قرن حقوق مردم فلسطین را زیر پا بگذارد و منطقه را با خطر روبرو کرده است. شما باید سوال کنید از رژیمی که دارای سلاح هسته ای است. ناتنیاهو که کنار نیروگاه دیمونا می ایستد و می گوید ایران را نابود خواهیم کرد، او باید این سوال را جواب بدهد. هیچ کس نمی تواند علیه مردم ما کاری کند مگر اینکه پاسخ قاطع ما را بشنود. ما شروع کننده هیچ جنگی نبودیم اما اگر کسی جنگی علیه ما شروع کند آن کشور پایان دهنده نخواهد بود.

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به خبرنگار آلمانی مبنی بر اینکه آیا ایران خارج از برجام و درباره رفتارهای تنش آفرینش در منطقه مذاکره می کند یا نه نیز جواب داد: درباره بحث هایی که امریکا و اروپا مطرح می کنند دو نکته داریم. اول اینکه ما توافقی داریم که حاصل دو سال مذاکره فشرده و 12 سال کار دیپلماتیک است. آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت و گو درباره مسائل دیگر دارند؟ نخست باید نشان دهند گفت گو کردن با ایالات متحده فایده دارد بعد درخواست مذاکره بعدی را کنند.

وی در ادامه افزود: اما موضوع دوم چه کسی باعث بی ثباتی در منطقه است آیا ما به صدام حسین سلاح دادیم، آیا ما از القاعده حمایت کردیم؟ ما نخست وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ ما غیر نظامی های یمن را کشتیم یا ما از داعش حمایت کردیم؟ اگر قرار باشد درباره رفتار تشنج آفرین صحبت شود دیگران باید پاسخ بدهند. ضمنا ما یک تفاوت دیگر هم داریم با دیگران ما هفت هزار سال است در این منطقه هستیم دیگران از کجا آمده اند؟

ظریف گفت: گفت و گوهای منطقه ای پیشنهاد همیشگی ایران بوده است. پیشنهاد ما برای تشکیل مجمع گفت و گوهای منطقه ای همیشه روی میز است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان