عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق شد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403 - 5:13

عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق شد

شماره: 17343
Aa Aa

مجمع عمومی این موافقت را به دلیل اتهامات مربوط به «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر» از سوی نیروهای روسیه در اوکراین اعلام کرد.

با ۹۳ رأی موافق اعضای مجمع عمومی سازمان ملل؛
عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر رای مثبت داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد موافقت کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل با ۹۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع، عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر به حالت تعلیق درآورد.

مجمع عمومی این موافقت را به دلیل اتهامات مربوط به «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر» از سوی نیروهای روسیه در اوکراین اعلام کرد.

چین، ایران، قزاقستان، بلاروس، سوریه و کوبا از جمله کشورهایی هستند که با تعلیق عضویت روسیه مخالفت کردند. 

ایالات متحده در پی حوادث بوچا اوکراین اعلام کرده بود که تلاش خواهد کرد عضویت روسیه را به تعلیق در بیاورد.

  •  

نمایندگی ایران در سازمان ملل در گزارشی درباره رای ایران در مخالفتش با تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر اعلام کرد:

دولت جمهوری اسلامی ایران مجددا بر ضرورت حل و فصل صلح آمیز اختلافات بر مبنای حقوق بین‌الملل و احترام کامل تمام طرف ها به منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل تاکید می‌کند.

در متن این بیانیه آمده است:
ایران تاکید دارد حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها باید به طور کامل مورد احترام بوده و امنیت و ایمنی تمام غیرنظامیان تضمین گردد. دولت ایران عمیقا در خصوص تداوم تشدید وضعیت بشردوستانه در اوکراین که موجب توجه گسترده بین المللی شده، ابراز نگرانی میکند. ایران متن پیش نویس قطعنامه حاضر را داری انگیزه های سیاسی می‌داند که بی طرف سازمان ملل را خدشه دار میکند. دولت ایران اهمیت ویژه به ارتقا و صیانت از حقوق بشر قائل است لیکن سواستفاده از سازوکار حقوق بشر ملل متحد برای اهداف سیاسی را مغایر اصل ضرورت جهانشمولی و عدم برخورد گزینشی در پرداختن به موضوعات حقوق بشری میداند. ما بر این باوریم که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی کوته بینانه باشد. ما تاکید میکنیم که کار شورای حقوق بشر باید به صورت غیرسیاسی و غیر تقابلی پیگیری شده و عضویت در این نهاد نباید بر مبنای سیاسی کاری باشد.

  •  

پارلمان اروپا نیز تحریم فوری نفت و گاز روسیه را تصویب کرد.

این قطعنامه با رای ۵۱۳ نماینده پارلمان اروپا از جمله ۲۲ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع به تصویب رسید.

«روبرتا متسولا - Roberta Metsola» رئیس پارلمان اروپا پس از رای گیری در خصوص این مصوبه غیر الزام آور تاکید کرد:

این یک لحظه بسیار مهم و گامی قابل توجه است. موضع پارلمان اروپا روشن است و قوی‌ترین پیام‌های حمایتی را برای کسانی که در خط مقدم قرار دارند، ارسال می‌کند.

کمیسیون اروپا به ۲۷ کشور پیشنهاد کرده که تحریم‌ها علیه روسیه را با توقف خرید زغال سنگ از این کشور که ۴۵ درصد مجموع واردات اتحادیه اروپا از این حیث را تشکیل می‌دهد و نیز بستن بنادر اروپایی به روی کشتی‌های روسی افزایش دهند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان