عملیات سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 2:28

عملیات سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند

شماره: 15549
Aa Aa

آمریکا قصد انتقال محموله نفت نفتکش حامل نفت ایران را داشته اما نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن آن را ناکام گذاشته است.

با اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
عملیات سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند

با اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد.

همزمان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآورد و آن را به سوی آب های سرزمینی ایران هدایت کردد.

در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود نیروهای سپاه ناکام ماندند.

 

214

نیروهای آمریکایی مجددا با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند.

این نفتکش هم اکنون در آب های سرزمینی ایران است.

 

 

 

  •  

وزیر نفت ایران در پیامی از نیروهای سپاه پاسداران به‌دلیل نجات محموله نفتکش ایرانی از چنگ نیروی دریایی آمریکا قدردانی کرد.

در پیام «جواد اوجی» آمده است: 

دشمنان مردم ایران وقتی با چشم دیدند که خادمان مردم ایران در دولت سیزدهم با اراده پولادین و بدون تعلل مصمم به شکستن حلقه سخت محاصره تحریم‌ها هستند و نتیجه این اراده فرزندان ملت را در افزایش صادرات نفت و میعانات و فرآورده‌های ایران مشاهده کردند و دیدند از طرق دیگر نمی‌توانند جلوی این عزم ملی را سد کنند در آخرین حربه به سراغ یکی از راه‌حل‌های قدیمی خود که سابقه تاریخی طولانی هم در آن دارند رفتند. من به‌عنوان وزیر نفت بر دست و بازوی این عزیزان بوسه می‌زنم و مراتب سپاس و قدردانی خود را برای نجات محموله نفتکش ایرانی از دست دزدان دریایی آمریکایی توسط به جان برکفان سپاه اعلام می‌کنم.

  •  

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین نیز درباره شکست عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا سکوت پیشه کرد و به رویترز گفت:

گزارش‌ها درباره حادثه را مشاهده کرده اما اطلاعاتی برای ارائه در اختیار ندارد.

  • روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

با اقدام به موقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست امریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان ناکام ماند. امریکایی‌ها در این اقدام یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کردند و با انتقال محموله نفت به یک نفت کش دیگر  آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند. رزمندگان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش حامل نفت سرقت شده آن را  تصرف و به سوی آب های سرزمینی ایران  هدایت کردند. نیروهای ارتش تروریست امریکا در ادامه با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند.

در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تلاش نافرجام مجدد آمریکایی ها برای تقویت توان خود با استفاده از استعداد بیشتر و گسیل چندین ناو جنگی دیگر برای سد کردن مسیر حرکت نفتکش آمده است:

آمریکایی ها با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران  از ادامه ماجرا منصرف و منطقه را ترک کردند.

این نفتکش در ساعت ۸ صبح مورخ سوم آبان ماه ۱۴۰۰ در آب های سرزمینی ایران اسلامی در لنگرگاه بندر عباس پهلو گرفته است. تصاویر شفاف، گویا و غیرقابل انکار این رخداد تا ساعتی دیگر در اختیار رسانه‌های گروهی قرار خواهد گرفت.

  •  

یک مقام وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که نیروهای ایران یک نفتکش را دریای عمان توقیف کرده اند.

نیوزویک به نقل از یک مقام پنتاگون نوشت:

نیروهای ایرانی هفته گذشته یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرده‌اند.

 

423

این مقام آمریکایی مدعی شده که نیروهای آمریکایی فقط حادثه را تماشا کردند و با نیروهای سپاه پاسداران مقابله نکردند.

او که به شرط عدم افشای نام با نیوزویک گفت‌وگو کرده مدعی شده است:

«ما ادعای ایرانی‌ها مبنی بر اینکه آنها مانع بازپس‌گیری کشتی توسط ما شدند را رد می‌کنیم. اصل مطلب این است. این اتفاق هفته پیش افتاد. نیروهای دریایی در خلیج عمان توقیف این نفتکش توسط نیروهای دریایی ایران را تماشا کردند. حدود 10 قایق تندروی ایران به سمت آن چیز یورش بردند. ما هفته گذشته به دلیل برخی حساسیت‌ها جزئیات این حادثه را منتشر نکردیم اما حالا ایرانی‌ها مسئله را به سمت ما برگردانده‌اند و می‌گویند مانع از آن شده‌اند که ما آن کشتی را توقیف کنیم در حالی که کاملاً روشن است که نیروهای ما داشتند بر اوضاع نظارت می‌کردند.»

  •  

    خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت:

ایران یک نفتکش تحت پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده، هنوز این نفتکش را در اختیار دارد و در بندرعباس نگهداری می‌کند.

  • دو مقام مطلع آمریکایی نیز به اطلاع آسوشیتدپرس رسانده‌اند که ایران در ماه گذشته میلادی یک نفتکش با پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده و این نفتکش در بندرعباس نگهداری می‌شود.

 

 

324

یکی از این مقامات مدعی شدخ که ایران در تاریخ 24 اکتبر (نه روز پیش) نفتکش MV Southys را تحت کنترل خود درآورده است.

به نوشته آسوشیتدپرس هدف از توقیف این نفتکش مشخص نیست.

داده‌های مرتبط ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهند که این نفتکش در روز سه‌شنبه در بندر عباس بوده است.

این دو مقام به شرط فاش شدن نام‌شان این ادعاها رو مطرح کرده اند؛ این اطلاعات به دلیل تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات وین جهت احیای برجام عمومی نشده بود.

  •  

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک نشست خبری مدعی شد که کشورش هیچ تلاشی برای سرقت نفت ایران نکرده و نیروهای آمریکایی در ماجرای توقیف نفتکش در دریای عمان صرفاً نظاره‌گر بوده‌اند.

جان کربی گفت:

«ادعاهای ایرانی‌ها کاملاً نادرست است. هرگز چنین تلاشی [برای سرقت نفت ایران] انجام نشده است. نیروهای ایالات متحده هرگز تلاش نکرده‌اند که آن نفتکش را بازپس بگیرند یا توقیف کنند. آنها یک کشتی تجاری را توقیف کردند و ما نیروهای ما فقط نظاره‌گر بودند. ما برخلاف ایرانی‌ها قانونی رفتار کردیم. ما می‌دانیم که آن نفتکش متعلق به کدام کشور است اما به ما ارتباطی ندارد. این موضوع به آن کشور مربوط می‌شود. آن کشور می‌تواند واکنش نشان دهد. من اطلاعات بیشتری در این مورد ندارم. سنتکام [فرماندهی نیروهای تروریست آمریکایی در غرب آسیا] با جزئیات بیشتری در مورد آن نفتکش صحبت خواهد کرد.»

  •  

دولت ویتنام تایید کرد که در حال مذاکره با طرف ایرانی در مورد نفتکش ساوتیس خود است که ۲۴ سپتامبر از سوی سپاه پاسداران در دریای عمان توقیف شده است.

وزارت خارجه ویتنام اعلام کرد که خدمه نفتکش توقیف شده متشکل از ۲۶ ملوان بوده که در سلامت کامل به سر می برند.

  •  

رمضان شریف، سخنگوی سپاه نیز در مراسم ۱۳ آبان کرج با اشاره به موضوع توقیف یک نفتکش در دریای عمان اظهار کرد:

آنها آمده بودند از سارقان نفت ایران حمایت و آنها را اسکورت کنند. با توقیف این نفتکش، نیروهای آنها پشت سلاح‌هایشان خشکشان زده بود و حتی پلک هم نمی‌زدند و فرزندان این مرز و بوم را نظاره می‌کردند البته از این دست اتفاقات برای اولین بار نبوده و صحنه رویارویی با آمریکایی‌ها و اظهار عجز آنها در مقابل نیروهای ایران چند بار دیگر هم تکرار شده است. استکبار جهانی به ویژه آمریکا می‌داند که اگر بخواهد با ایران دست به مقابله بزند با کوچکترین عملی بارانی از پهباد نصیبش خواهد شد.

او گفت:

دشمنان نمی‌توانند از لحاظ نظامی و امنیتی خسارتی به کشور وارد کنند. دشمن تصور می کند می‌تواند با ایجاد اختلال در سامانه سوخت بنزین مشکلی برای ملت به وجود بیاورد. تا زمانی که مردم ایران پای کار و گوش به فرمان رهبری  هستند آمریکایی ها کاری از پیش نمی برند. باید کشورهای همسایه نیز آگاه باشند که  آمریکا و صهیونست ام الفساد هستند و هر کجا که پای بگذارند کاری جز نابودی آن ملت و نظام نخواهند داشت. مقام معظم رهبری در سه دهه اخیر انقلاب را به گونه‌ای هدایت کردند که اکنون تمام مقدرات این کشور در داخل شکل می گیرد و به استقلال به مفهوم واقعی رسیده ایم.

وی گفت:

اگر صهیونیست‌ها دچار یک خطای راهبردی شوند بستری فراهم می‌کنند که فرزندان امت اسلامی به دفاع از قبله اول مسلمانان وارد عرصه شوند و برای همیشه شر این غده سرطانی را کم کنند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان