راه نجات اقتصاد ایران برجام نیست | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 15:07

راه نجات اقتصاد ایران برجام نیست

شماره: 15579
Aa Aa

حوادث آبان 98 یک سناریوی تهدید ترکیبی بود و پدافند غیرعامل الگویی از پدافند نوین که راهبردهای دفاع در حوزه نظامی را به غیرنظامی پیوند می دهد ایجاد کرد.

جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران؛
راه نجات اقتصاد ایران برجام نیست

جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه پایتخت اظهار داشت:

ما در یک تقابل راهبردی با استکبار جهانی هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او  گفت:

آمریکایی‌ها امروز در نتیجه راهبرد بازدارندگی دفاعی ایران در راهبرد کلان خود پرهیز از رویارویی مستقیم با جمهوری اسلامی را در پیش گرفته اند. این بازدارندگی دفاعی ناشی از تولید و انباشت، نمایش و تفهیم قدرت به دشمنان است به شکلی که در قالب یک قدرت منطقه‌ای قادر است از منافع ملی در ابعاد و حوزه های مختلف دفاع کند. امروز سلب میل جنگجویی از دشمن در میدان‌های مختلف از سوی جمهوری اسلامی یک راهبرد جدی است که آمریکایی ها آن را کاملا رعایت می‌کنند و رویارویی سال 98 ما با آمریکایی‌ها در سرنگونی پهپاد متجاوز آنها در آبهای سرزمینی ما نشان داد که ما در این مقطع توانسته ایم در این حوزه به بازدارندگی جامعی برسیم بنابراین تا آمریکا استکباری است و تا ایران انقلابی این نبرد در عرصه‌های مختلف ادامه دارد.

او گفت:

آمریکا یک کشور شکست خورده و انباشته از آسیب پذیری ها در بدترین شرایط خود سیر می کند و شکست ترامپ و سرنگونی دولت نتانیاهو ناشی از شکست راهبرد فشار حداکثری علیه ایران بود و این یک برگ برنده و پیروزی برای ما است که توانستیم دشمن را در این عرضه شکست دهیم و این موضوعی جدی است که باید در کوران مقابله با دشمن به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. راه نجات اقتصاد کشور برجام و وابسته کردن اقتصاد به خارج از کشور نیست. اگر راه نجات اقتصاد کشور نگاه به خارج و آمریکا بود، امروز شاهد مشکلات اقتصادی در ترکیه و پاکستان و سقوط لیر در ترکیه نبودیم. بنابراین راه نجات اقتصاد کشور اتکا به ظرفیت های درونی است. ما باید از عبرت های دولت گذشته استفاده کنیم. اعتماد به آمریکا و وابسته کردن و شرطی کردن اقتصاد به بیرون یک عبرت بزرگ است که باید دولت جدید مورد توجه قرار دهد.

او با بیان اینکه در حوزه پدافند غیر عامل امروز شاهد تغییر ماهیت تهدید هستیم عنوان کرد:

آمریکایی‌ها در حوزه نظامی گزینه ای ندارند و ما به سقف بازدارندگی رسیدیم و همین مسئله موجب شده تا دشمن در عرصه دیگری در قالب جنگ ترکیبی به مقابله با ما بپردازد. در این نوع مقابله جنگ در لایه های استفاده از شبکه های اجتماعی شکل می گیرد و جنگ در قالب تهدید اقتصادی و سایبری خود را نشان می‌دهد. در آبان 98 تصویری از سناریوی تهدید ترکیبی را مشاهده کردیم که لاجرم پدافند غیرعامل را ملزم کرده تا الگویی از پدافند نوین که می تواند راهبردهای دفاع در حوزه نظامی را به غیرنظامی پیوند دهد، ایجاد کند. امروز راهبرد پدافند غیرعامل نوین علمی، عمیق و لایه به لایه است. بخشی از مجموعه های دولت که به واسطه آن به مردم خدمات می دهند و مردم برای دریافت سرویس ها وابسته به آن خدمت هستند امروز مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است. امروز وقتی دشمن به سامانه سوخت حمله می کند تکه ای از جنگ ترکیبی است که در آن با ترکیب جنگ سایبری و اثرگذاری در سرویس و استفاده از تبلیغات دشمن تلاش می کند تا یک حمله سایبری را به جریان آشوب و اعتراض تبدیل کند. این یک مدل جدید از جنگ سایبری است که مستقیما بر زندگی مردم اثر می گذارد که اتفاقا آمریکایی‌ها در این عرصه با بیشترین تهدیدات در بین کشورهای دنیا مواجه هستند. آمریکایی ها یک جنگ و عرصه جدیدی از نبرد را که به جنگ هیبریدی معروف است با ما شروع کرده اند. این جنگ شامل ترکیبی از مولفه های فناورانه است که امکان تبدیل کردن آن به فشار اعتراض و قطع سرویس‌های مورد نیاز مردم را دارد به طوری که پلی بین فناوری، سرویس و زیرساخت و انتقال به حوزه زندگی مردم است. بنابراین این جنگ سه بعد اساسی دارد که باید به آن توجه کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان