قطار مذاکرات وین از ریل خارج نشده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 20:45

قطار مذاکرات وین از ریل خارج نشده است

شماره: 18298
Aa Aa

ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می کنیم اما آنچه که بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات وین باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
قطار مذاکرات وین از ریل خارج نشده است

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود و در مورد مذاکرات وین گفت:

ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می کنیم و این قطار علی‌رغم بدعهدی آمریکا از ریل خود خارج نشده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

آنچه که بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات وین باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود.

او در واکنش به اظهارات اخیر «جوزف بورل» در خصوص در دسترس بودن توافق و لزوم‌ از سرگیری مذاکرات وین گفت:

سیاست یک بام و دو هوای واشینگتن برای همه روشن است. وقتی اظهارات برخی مقامات آمریکا را می‌شنوید که می‌خواهند خطای دولتِ ترامپ را جبران و کنشگر مسئولی باشند و رفتارهای قانون گریزانه دولت ترامپ را در رفتار آنها می‌بینیند بیانگر این ضرب المثل است که «قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را!»

خطیب‌زاده افزود:

دولت آمریکا جامعه جهانی را نسبت به خود بی‌اعتماد کرده است و ما به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم. آمریکا از برجام یک طرفه و غیرقانونی خارج و فشار حداکثری را اعمال کرد که به شکست مفتضحانه منجر شد. امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد.

او گفت:

اگر آمریکا بپذیرد براساس تعهداتش ذیل برجام باید کلیه حلقه‌های تحریمی را کنار بگذارد و تلاش بیهوده نکند که اجزای فشار حداکثری را حفظ کند براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم. آمریکا بیش از حد ممکن از این ابزار تحریم در نظام بین‌الملل استفاده کرده و برخی از تحریم‌های آنها شوخی است. رفتار آمریکا در بازگشت به تعهداتش مهم است. هر یک تحریمی که آمریکا اضافه می‌کند هر چقدر شکلی کار خودش را سخت می‌کند. عناصری در داخل آمریکا و دولت آمریکا و کاخ سفید کمر همت بسته‌اند که میراث ترامپ را حفظ کنند. قطعا نمی‌توانند میراث ترامپ را حفظ کنند و خواستار مذاکره شوند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش دستگاه دیپلماسی ایران به اخباری مبنی بر سفر احتمالی رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه گفت:

آنچه که می‌بینیم این است که رژیم اشغالگر و جعلی قدس تلاش می‌کند از هر چیزی برای اهداف و نیات شوم ضد ثبات و ضد امنیت خود در این منطقه استفاده کند و هر چیزی را گروگان این موضوع می‌کند. البته مقامات واشینگتن و برخی کشورهای منطقه باید توجه کنند در ادامه مسیری که رژیم اشغالگر قدس طراحی می‌کند، قرار نگیرند اما فعلا منتظر می شویم تا ببینیم در آینده چه خواهد شد.

وی در مورد آخرین وضعیت کشتی های یونانی توقیف شده در ایران نیز گفت:

این کشتی‌ها مراحل قضایی خود را در محل طی می‌کنند. دولت یونان از طریق و کلا تلاش کرده که مستندات خود را ارائه کند که فرایند آزادسازی انجام شود. امیدوارم در عمل شاهد آزادی محموله توقیف شده ایران از سوی یونان باشیم.

او همچنین گفت :

آخر هفته میزبان آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:

بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران نیز پرداخت شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود به سوالی درباره پیگیری های انجام شده ترور سردار قاسم سلیمانی پاسخ داد.

او درباره ترور سردار سلیمانی نیز گفت:
آنچه در خاک عراق رخ داد جنایت آشکار بود و عاملان مباشران و مشاوران در حال تعقیب هستند. دوستان در عراق با همکاری‌های اطلاعاتی و نزدیک و قوه قضاییه به عنوان مسؤول پرونده پیگیری‌ها را انجام می‌‌دهند.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان