ما تهدیدپذیر نیستیم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 21:46

ما تهدیدپذیر نیستیم

شماره: 24085
Aa Aa

هیچ تهدیدی بالای سر ایران نبوده و جمهوری اسلامی ایران نشان داده کشور تهدیدپذیری نیست‌| گروه‌های مقاومت نماینده ملت‌های خود هستند و نیابتی ایران به حساب نمی‌آیند| تروییکای اروپا تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کند.

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
ما تهدیدپذیر نیستیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش گفت:

اگر دولت آمریکا نبود جنگ غزه اتفاق نمی‌افتاد.

به گزارش اسپادانا خبر، او با بیان این که آمریکا همیشه بخشی از مشکل فلسطین بوده نه راه‌حل اظهار داشت:

آمریکا عملا بخشی از جنگ غزه بلکه تمام جنگ بوده است. دولت آمریکا این توان اثرگذاری در رژیم صهیونیستی را داشت که بازدارندگی لازم را ایجاد کند و این همه جنایات در غزه رخ ندهد.

رژیم صهیونیستی تمایل به استمرار ماجراجویی دارد؛ این خطرناک است و جامعه جهانی باید واکنش نشان دهد

وی گفت:

دولت آمریکا مایل است آنچه در طول جنگ نتوانستند محقق کنند در رویکرد سیاسی و از طرق مختلف و به‌ویژه از طریق شورای امنیت سازمان ملل محقق کنند.

اطلاعات ارسال تجهیزات به رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های آمریکا را به طرف‌هایی در منطقه ارسال کردیم

ناصر کنعانی اعلام کرد:
گروه‌های مقاومت نماینده ملت‌های خود هستند و نیابتی ایران به حساب نمی‌آیند. اطلاع دقیق داریم که آمریکا برای ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های منطقه‌ای خود  استفاده می‌کند و ما به طرف‌هایی در منطقه این اطلاعات را ارسال کردیم. رژیم صهیونیستی جز در برابر زور تمکین نخواهد کرد. آمریکا هم اراده‌ای برای متوقف کردن رژیم صهیونیستی ندارد.

هدف قرار گرفتن برخی پایگاه‌های آمریکا در منطقه

 او گفت:

ما بارها اعلام کردیم که در این ارتباط نقشی نداریم و این اقدامات واکنش طبیعی مردم و گروه‌های مقاومت به نقش غیرسازنده و غیرقانونی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی است.

به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی مایل به ادامه جنگ و جنایت است

وی بیان کرد:

خواست ایران به مانند سایر کشورها این است که جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه کاملا متوقف شود و آتش‌بس یک روند پایدار بشود. خواسته جامعه جهانی پایان جنگ در غزه و عدم تکرار آن است. مذاکرات در راستای پایدار شدن آتش‌بس در غزه در حال انجام است.

او گفت که رژیم صهیونیستی هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیست.

اقدام یمنی‌ها واکنش طبیعی به جنایات صهیونیست‌ها بود

کنعانی گفت:

انصارالله یمن اعلام کرده در حمایت از مردم فلسطین علیه اهداف مرتبط با رژیم صهیونیستی اقدام خواهد کرد. حمایت از مردم فلسطین منحصر به یمنی‌ها نیست و دیگر گروه‌های مقاومت و ملت‌های دیگر از سراسر جهان علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از غزه و فلسطین به میدان آمدند.

کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه باید نامحدود باشد

او گفت:

میزان تعیین شده در توافق برای ورود کامیون‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به‌هیچ‌وجه متناسب با نیاز غزه نیست و تلاش‌های دیپلماتیک در این رابطه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این که رژیم صهیونیستی جز در برابر اعمال زور و فشار تمکین نخواهد کرد ادامه داد:

هنوز فشارهای جهانی و بین‌المللی برای بازگشایی کامل گذرگاه رفح کافی نبوده است.

گروه‌های مقاومت نیروهای نیابتی ایران نیستند

او با بیان این که اقدام آمریکا علیه نیروهای مقاومت در منطقه یک اقدام کاملا تجاوزکارانه است گفت:

در صورت تکرار حمایت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی احتمال اقدام مجدد نیروهای مقاومت علیه آمریکا وجود دارد و این موضوع هیچ ارتباطی با ایران ندارد. گروه‌های مقاومت نیروهای تحت‌الامر جمهوری اسلامی نیستند و نسبت به آنچه که انجام می‌دهند خودشان مسئولیت دارند، تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند.

برجام علاوه بر ایران اعضای دیگر هم دارد و ضمیمه‌های آن باید توسط همه طرف‌ها اجرا شود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار داشت:

 فعالیت‌های هسته ای ایران ازجمله غنی‌سازی در سطوح مختلف کاملا صلح‌آمیز است و تحت نظارت و راستی آزمایی پادمان آژانس قرار دارد.

او گفت که اتهامات به ایران با انگیزه‌های سیاسی از سوی برخی طرف‌ها مطرح می‌شود.

ما تهدیدپذیر نیستیم

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره تهدید مکانیسم ماشه گفت:

هیچ تهدیدی بالای سر ایران نیست و جمهوری اسلامی ایران نشان داده کشور تهدیدپذیری نیست‌. ایران به اندازه کافی اقتدار دارد و این اقتدار هم در حوزه سیاسی است و هم در حوزه منطق حقوقی و بین‌المللی است و هم در حوزه‌های دفاعی و نظامی. ایران منطق تهدید را هیچ‌گاه نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

تروییکای اروپا تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کند

او گفت:

طرف‌ها به گونه‌ای ادعا می‌کنند که گویی این ایران است که با نقض قطعنامه ٢٢٣١ از برجام خارج شده است. این اظهارات با انگیزه‌های سیاسی توسط برخی طر‌ف‌ها مطرح می‌شود. این کشورها تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی از واقعیات اتهاماتی را علیه ایران مطرح کنند. برجام علاوه بر ایران دارای اعضا و طرف‌های دیگر و ضمیمه‌هایی است که باید توسط همه طر‌ف‌ها اجرا شود. نمی‌توان اجرای تعهدات را صرفا از ایران طلب کنند و خود به تعهداتشان پایبند نباشند.

او با بیان این که همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌ها قرار نخواهد گرفت اظهار داشت:

مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان