مبارزه با فساد در ذات انقلاب اسلامی است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 5:23

مبارزه با فساد در ذات انقلاب اسلامی است

شماره: 13346
Aa Aa

سیدابراهیم رئیسی با بیان این که با فساد فساد گفتن مشکل حل نمی شود گفته امروز پرچم مبارزه با فساد رهبر انقلاب و نظام اسلامی است. 

رئیس قوه قضاییه ایران عنوان کرد؛
مبارزه با فساد در ذات انقلاب اسلامی است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران در نشست تخصصی ارزیابی روند مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت:

نهاد تقنین باید قوانینی را تصویب کند که منافذ فساد را بر روی سوداگران و سوءاستفاده کنندگان ببندد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید تلاش کنند با اصلاح برخی روش‌ها، بستر‌های فسادزا را از بین ببرند و دستگاه قضایی نیز مأمور مبارزه جدی با فساد است. قوه قضاییه پیش از دوره تحول اقدامات خوبی در مبارزه با فساد داشته اما فضا و شرایطی که حاکم بود شرایط خاصی بود. در آن مقطع هرکسی از مسئول و غیرمسئول یک موضوع یا مورد فساد را مطرح می‌کرد و مباحثی را بیان می‌کردند که مبالغی گم شده یا افرادی را معرفی می‌کردند و دولتی نسبت به دولت قبل یا مسئولی نسبت به مسئول قبل و یا رسانه‌ها، پرونده‌ها و موضوعات مختلفی را مطرح می‌کردند که برای مردم دغدغه ذهنی ایجاد می‌کرد. دشمنان هم بر این آتش می‌دمیدند و فضا را به گونه‌ای کرده بودند که برای مردم این سوال جدی ایجاد شده بود که چرا با مفاسد برخورد نمی‌شود و یا چرا ما مطلع نمی‌شویم و به ویژه صاحبان اصلی انقلاب و خانواده‌های شهدا و ایثارگران و مجاهدان راه خدا و فعالان اجتماعی می‌پرسیدند که چرا اقدام جدی برای رسیدگی به این مسائل صورت نمی‌گیرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، رئیس دستگاه قضا تأکید کرد:

امروز هم اگر کسی مدعی است که از بروز فسادی اطلاع دارد حتما آن را اعلام کند، دستگاه قضایی مصمم و با اراده جدی آن را پیگیری خواهد کرد و فضای دمیدن به فساد به فضای مبارزه با فساد تبدیل شده است. امروز بر همگان روشن شده که نظام پاک و مقدس جمهوری اسلامی اراده مبارزه با فساد دارد و هرجای کشور فسادی رخ دهد پیگیری و با آن برخورد می‌کند و نقشه‌ها و توطئه‌های کسانی که می‌خواهند آبروی مسئولان و دست‌اندرکاران نظام را ببرند نیز نقش بر آب شده است. امروز پرچم مبارزه با فساد دست مقام معظم رهبری و نظام اسلامی و همه ما سربازانی هستیم که باید در این عرصه فعالانه وارد شویم و کار مبارزه با فساد تداوم داشته باشد. مبارزه با فساد در ذات انقلاب اسلامی نهفته است و هیچ زمانی از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون مبارزه با فساد از انقلاب جدا نشده و نمی‌شود.

رئیسی افزود:

رسیدگی به پرونده دانه‌درشت‎ها حتما آثار بیشتری در جوامع دارد و از بروز مفاسد خرد نیز پیشگیری می‌کند اما با فساد فساد گفتن مشکل حل نمی‌شود و آنچه اطمینان‌بخش است این است که مفسد و مجرم به کیفر عمل خود برسند و بستر فسادزا نیز اصلاح شود. امروز بحمدالله بسیاری از قضات ما این ویژگی را دارند که علی‌رغم همه توصیه‌ها نفوذناپذیرند و فقط بر اساس حق و عدل می‌کنند و ما به وجود چنین همکارانی در دستگاه قضا افتخار می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه شرط دیگر موفقیت در مبارزه با فساد را خشکاندن ریشه‌های فساد عنوان کرد و گفت:

اگر ریشه فساد خشک نشود هروز شاهد تولید یک پرونده قضایی خواهیم بود. سیاست رانتی ارزی حتما منجر به تولید پرونده قضایی می‌شود و امروز شاهد آن هستیم که برای همین ارز‌های ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ده‌ها پرونده تشکیل شده و به ده‌ها پرونده رسیدگی و برای آن‌ها حکم صادر شده و موارد زیادی نیز در دست رسیدگی است. پرداخت تسهیلات بانکی بدون اعتبارسنجی و تأمین وثایق از دیگر مشکلاتی است که موجب تشکیل پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی شده و اینکه به یک فردی تسهیلات داده شود که اعتبار سرمایه و صلاحیت او برای دریافت تسهیلات بررسی نشده و وثیقه و پشتوانه مالی هم ندارد این یک اشکال ساختاری است که باید برطرف شود. واگذاری‌هایی در کشور شده که خوب بوده اما برخی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی به دلیل معیوب بودن روند واگذاری‌ها تعطیل شده‌اند و این مسئله به نظام تولید آسیب زده که باید این روند این واگذاری‌ها نیز تغییر کند.

وی بر لزوم تشکیل شعب تخصصی مبارزه با پولشویی در استان‌ها برای جلوگیری از جابجایی پرونده‌ها و اطاله دادرسی تأکید کرد و به بانک‌ها نیز هشدار داد که وظیفه دارند برابر قانون گزارش‌های مربوط به پولشویی را به موقع به مراجع قضایی ارائه کنند و تأکید کرد اگر به این وظیفه قانونی عمل نکنند کوتاهی آن‌ها به هیچ وجه پذیرفته نیست.

رئیسی گفت:

گاهی شاهدیم بررسی هویت شرکت‌های خارجی درگیر در پرونده‌های اقتصادی موجب اطاله دادرسی می‌شود. باید یک خط ارتباطی روشن از طریق وزارت خارجه در بخش‌های حقوقی و قضایی برای همکاری با قضات ایجاد شود تا مباحث مرتبط با پرونده‌های شرکت‌های خارجی که هویت آن‌ها برای قاضی روشن نیست ایجاد شود.

رئیسی از دست‌اندرکاران مبارزه با فساد خواست که به گزارش‌های اصحاب رسانه و همچنین گزارش‌های مردمی درباره مفاسد توجه ویژه داشته باشند و تأکید کرد:

بهترین تشویق برای کسانی که مفاسد را گزارش می‌دهند پیگیری گزارش‌ها و حمایت از آنهاست.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان