مخزن موزه ملی ایران به مرقد امام خمینی (ره) منتقل می شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 14:22

مخزن موزه ملی ایران به مرقد امام خمینی (ره) منتقل می شود

شماره: 10818
Aa Aa

قرار است آثار دوره پارینه سنگی تا دوره قاجار که در کاوش‌های باستان‌شناسی ایران به دست آمده به مرقد امام خمینی (ره) منتقل شود.

نتایج نشست سیدحسن خمینی با علی‌اصغر مونسان؛
مخزن موزه ملی ایران به مرقد امام خمینی (ره) منتقل می شود

۴۰ هزار متر مربع فضا در زیرزمین صحن مرقد امام خمینی‌ (ره) برای استقرار موزه و فروشگاه دائمی صنایع‌دستی برای وزارت میراث‌فرهنگی در نظر گرفته شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از صدای میراث، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران توانسته «محمدباقر نوبخت»، رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون رییس‌جمهوری را قانع کند که بودجه کلانی از دولت برای راه‌اندازی موزه شماره دو مرقد امام خمینی (ره) دریافت و آنرا به وزارت میراث فرهنگی تخصیص دهد تا زیرزمین صحن امام خمینی (ره) تبدیل به شعبه دوم موزه ملی ایران شود. محمدباقر نوبخت تلاش های خود در دولت را برای تخصیص این اعتبار آغاز کرده است. در این پروسه آورده تولیت مرقد امام خمینی (ره) فقط زمین است و تمامی بودجه و اعتبار و آثار و اشیای تاریخی مورد نیاز شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین صحن امام خمینی (ره) باید از سوی وزارت میراث فرهنگی تامین شود.

بخشی از فضای ۴۰ هزار متر مربعی زیرزمین صحن مرقد امام خمینی (ره) نیز قرار است به بازارچه و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی تبدیل شود.

وزارت میراث فرهنگی برای راه‌اندازی موزه شماره دو در مرقد امام‌خمینی (ره) یک سناریوی موضوعی طراحی کرده و آن هم نمایش آثار حاصل از تمامی کاوش‌های باستان‌شناسی در مناطق مختلف کشور در دوران پس از انقلاب است. در این سناریو قرار است آثار دوره پارینه سنگی تا دوره قاجار که در کاوش‌های باستان‌شناسی کشور به دست آمده است به زیرزمین صحن مرقد امام خمینی (ره) منتقل و آنجا به نمایش گذاشته شود.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در نشست سیدحسن خمینی با علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی در محل این وزارت‌خانه گفته است که «۲ تا ۳هزار اثر در موزه شماره ۲ مرقد امام خمینی (ره) وجود خواهد داشت. مسئولان میراث فرهنگی به سیدحسن خمینی گفته‌اند ۴ میلیون اثر موجود در موزه‌های کشور و ۴۰۰ هزار اثر موجود در مخزن موزه ملی ایران ظرفیت بالایی برای نمایش عمومی دارند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان