مذاکرات وین باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید در ایران بماند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 9:02

مذاکرات وین باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید در ایران بماند

شماره: 14131
Aa Aa

در حالی که عراقچی می گوید ۱۰ فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند آمریکا گفته هنوز توافقی در خصوص زندانیان حاصل نشده است.

عراقچی، رئیس هیأت ایران در مذاکرات برجام؛
مذاکرات وین باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید در ایران بماند

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیأت ایران در مذاکرات برجام در توئیتر تأکید کرد که مذاکرات وین باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید در ایران بماند.

به گزارش اسپادانا خبر، او نوشته است:

«در شرایطی که روند دموکرات انتقال قدرت در پایتخت ما در حال انجام است در دوره انتقالی به سر می‌بریم. واضح است که مذاکرات وین باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید ایران باشد. این اقتضای هر دموکراسی است. لازم است آمریکا و انگلیس این مسأله را درک کرده و پیوند زدن یک تبادل انسانی- که آماده اجرا است- با برجام را متوقف کنند. قرار دادن این تبادل به عنوان گروگان اهداف سیاسی، باعث از دست دادن هر دوی آنها می‌شود. اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در چارچوب توافق عمل کنند ۱۰ فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند».

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور آماده برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین پس از پایان دوره انتقال قدرت در ایران است.

این وزارتخانه مدعی شده که طرف آمریکایی آماده ادامه مذاکرات بود اما ایرانی‌ها به دلیل فراهم کردن مقدمات انتقال قدرت به دولت جدید، خواستار زمان بیشتری شدند. 

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به صحبت‌های عباس عراقچی درباره زمان دور هفتم مذاکرات وین پیرامون احیای برجام واکنش نشان داد و در بیانیه ای مدعی شد که هدف از این اظهارات فرار از سرزنش درباره بن‌بست کنونی مذاکرات است.

در این بیانیه آمده است :

آمریکا آماده بازگشت به مذاکرات هسته‌ای در وین است. به رغم این که اگر مذاکراتی در وین برگزار می شد و به پیشرفتی در این خصوص می‌رسیدیم، موثر بود اما ما آماده ادامه‌دادن به مذاکرات درباره زندانی‌ها طی این دوره انتقالی در ایران هستیم. هدف از اظهارات مسئول ایرانی درباره اتباع آمریکایی بازداشتی در ایران دادن امید واهی به خانواده‌های آنهاست و هنوز توافقی در خصوص زندانیان بین طرفین حاصل نشده است.

«سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در توییتر نوشته است:

حیرت‌آور این است که ایالات متحده این حقیقت ساده را انکار می‌کند که «یک توافق در خصوص بازداشت شدگان به دست آمده است.» حتی شامل اینکه چگونه اعلام عمومی شود. در وین - جدا از برجام - با ایالات متحده و انگلیس در خصوص تبادل بشردوستانه و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف‌ها توافق شد. ایران آماده است تا همین «امروز» این توافق را اجرایی کند. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان