نحوه عملکرد ایران نشانگر حرکت به سمت ساخت بمب اتمی است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 5:45

نحوه عملکرد ایران نشانگر حرکت به سمت ساخت بمب اتمی است

شماره: 18911
Aa Aa

جمهوری اسلامی بدون نظارت آژانس در حال پیش بردن برنامه‌های هسته‌ای خود است و اگر توافقی حاصل نشود وارد مرحله‌ای بسیار نامشخص خواهیم‌ شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انر‌ژی اتمی؛
نحوه عملکرد ایران نشانگر حرکت به سمت ساخت بمب اتمی است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انر‌ژی اتمی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت:

«مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهان به مرحله‌ حساسی رسیده‌است اما فضا برای توافق روز‌به‌روز تنگ‌تر می‌شود.»

به گزارش اسپادانا خبر، او با بیان اینکه جمهوری اسلامی، غنی‌سازی اورانیوم را در سطح بسیار بالایی ادامه می‌دهد گفت:

«با واژه‌ها نمی‌توان اعتمادسازی کرد بلکه تنها راه این است که آژانس امکان بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را داشته‌ باشد. آژانس هیچ ارزیابی از توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد اما مسلم است که جمهوری اسلامی در حال ساخت سانتریفیوژهای نسل آخر است که برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا کاربرد دارد.»

او ادامه داد:

«آژانس، اطلاعاتی در اختیار ندارد که ثابت کند جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت بمب اتمی است اما تلاش‌ها و نحوه عملکرد حکومت ایران نشانگر حرکت آنها به این سمت است. ایران در راه رسیدن به غنی‌سازی شصت درصدی است و این میزان بسیار نزدیک به غنی‌سازی نود درصدی است که با آن می‌توان سلاح هسته‌ای ساخت. واقعیتی که مقابل چشم قرار دارد این است که ایران دسترسی و دید بازرسان را محدود و تعدادی از دوربین‌های نصب‌شده را از مدار خارج کرده‌است و حالا آنچه اهمیت دارد این است که آیا آژانس امکان بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران را پیدا خواهدکرد یا نه؟»

رافائل گروسی گفت:

«در روند مذاکرات بین ایران و غرب، مواردی متعدد،از جمله در مورد مسائل مالی، تحریم‌ها، افراد و فعالیت‌هایی خاص وجود داشته که مانع دستیابی به یک توافق شده‌‌ است و بر اساس همین موارد واضح است که مذاکرات نتایج قابل توجهی نداشته‌ است. جمهوری اسلامی در حال حاضر بدون نظارت و بازرسی‌های آژانس در حال پیش بردن برنامه‌های هسته‌ای خود است و اگر توافقی حاصل نشود وارد مرحله‌ای بسیار نامشخص خواهیم‌ شد.»

  •  

همزمان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی شد:

ما در گذشته نیز اعلام کردیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین های آژانس بین المللی انرژی مرتبط به برجام و پاسخ شفافیت کمتر این کشور به خواسته آشکار جامعه جهانی مبنی بر شفافیت بیشتر بسیار تاسف آور است. این اقدامات تنها چالش های بازگشت متقابل به برجام و حل بحران هسته ای را که ایران مسوول ایجاد آن است پیچیده‌تر خواهد کرد.

او گفت:

بر اساس بخشی از هرگونه توافق مذاکره شده ایران باید هرگونه اطلاعات و شفافیت را که از نظر آژانس ضروری باشند ارائه دهد. ما یک تصمیم سیاسی گرفته ایم مبنی بر اینکه اگر ایران آماده بازگشت به برجام باشد آمریکا نیز این کار را انجام خواهد داد. یک توافق چندین ماه است که بر روی میز قرار دارد و اگر ایرانی ها جدی باشند با این توافق موافقت خواهند کرد اما ممکن است این کار را انجام ندهند.

وی ادعا کرد:

در هفته های اخیر ایرانی ها اقدامی انجام نداده اند که نشان دهد آنها علاقه مند به بازگشت به برجام هستند. هر روزی که آنها تاخیر کنند به ما نشان می دهد که ایرانی ها آماده و جدی نیستند اما آمریکا در این زمینه تاخیر نکرده است. ما همزمان برای هر دو سناریوی بازگشت متقابل یا عدم بازگشت متقابل به برجام آماده می شویم. برداشتن گام رو به جلو بر عهده ایران است تا آمادگی خود برای تعامل سازنده و کنارگذاشتن خواسته های خارج از برجام و همچنین گفتگو با حسن نیت در مورد توافقی را که مدتی است روی میز قرار دارد نشان دهد. ما برای بازگشت به برجام بر اساس اقدام متقابل آماده ایم. ایرانی ها باید اقدام مشابه انجام دهند اما تا امروز چنین چیزی را از ایرانی ها شاهد نبوده ایم.

 

منبع| انتخاب

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان