نظارت شورای نگهبان بر روی نمایندگان مجلس دائمی است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 11:22

نظارت شورای نگهبان بر روی نمایندگان مجلس دائمی است

شماره: 10667
Aa Aa

احمد جنتی گفته شورا به دلیل اشکال قانونی نمی‌تواند در دوره ۴ ساله نمایندگی، فردی که دچار انحراف می‌شود را از ادامه کار منع کند؛ این نقیصه باید برطرف شود.

در نشست با اعضای هیئت رئیسه مجلس؛
نظارت شورای نگهبان بر روی نمایندگان مجلس دائمی است

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم که در محل شورای نگهبان برگزار شد گفت:

هر عمل و سخنی که از انسان صادر می‌شود، همگی ثبت می‌شود و انسان باید دائماً مراقب اعمال و رفتار خود باشد و قبل از آنکه به حسابش رسیدگی شود خود به حسابش برسد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی خاطرنشان کرد: دائماً «خود مراقبتی» داشته باشید چراکه ۴ سال به سرعت می‌گذرد و پس از پایان دوره باید اعمالتان مورد رضایت خدا و مردم باشد. باید تا آخر دوره نمایندگی روحیه جهادی و انقلابی خود را حفظ کرده و با کارآمدی رضایت مردم را داشته باشید.

جنتی «نظارت مجلس بر مجلس» را امری بسیار مهم عنوان و تصریح کرد:

هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کارایی و کارآمدی لازم را نداشت و در مقطع گذشته به بسیاری از سوء رفتارها و تخلفات نمایندگان به درستی رسیدگی نکرد؛ امیدوارم نقاط ضعف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، اصلاح و به هیئتی کارآمد تبدیل شود.

وی تأکید کرد: همه دستگاه‌ها و قوای نظام اسلامی باید به هم کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند؛ هرجا ضربه خورده‌ایم از اختلاف بوده است. از این‌رو باید مجلس «وحدت کلمه» را در درون خود نیز حفظ کند؛ دسته‌بندی کردن یکدیگر در مجلس خوب نیست اگرچه کار تشکیلات و فراکسیونی بین افراد همفکر کار خوب و ضروری است اما نباید نمایندگان در مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

جنتی با اشاره به سیاست‌های کلی انتخابات و نواقص قانون انتخابات فعلی تصریح کرد: به دلیل اشکال در قانون انتخابات ۱۶ هزار نفر در انتخابات اخیر ثبت‌نام کردند و هم شورای نگهبان به‌عنوان ناظر و هم دولت به عنوان مجری را شدیداً به سختی انداختند. این مسأله بیانگر آن است که قانون ایراد دارد و باید اصلاح شود البته شورای نگهبان نیز آمادگی دارد که همه ظرفیت‌های کارشناسی خود را در این زمینه در اختیار مجلس بگذارد.

جنتی درباره وظیفه نظارتی شورای نگهبان اظهار داشت: طبق قانون، شورای نگهبان تا پیش از بررسی اعتبارنامه نمایندگان و صلاحیت آن‌ها بر اساس مستندات مراجع قانونی مختلف عمل می‌کند و مانع از تصدی مناصب توسط افراد ثروت‌اندوز و ناسالم می‌شود؛ گرچه نظارت ما بر روی نمایندگان دائمی است اما شورا به دلیل اشکال قانونی نمی‌تواند در دوره ۴ ساله نمایندگی، فردی که دچار انحراف و فساد می‌شود را از ادامه کار منع کند که این نقیصه باید برطرف شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان