هیچ کس حق تظاهرات ندارد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 5:20

هیچ کس حق تظاهرات ندارد

شماره: 14780
Aa Aa

به دنبال اعلام فراخوان احمد مسعود بسیاری از نقاط افغانستان شاهد تظاهرات گسترده مردمی بوده و دست کم ۲ تن جان باخته و شماری دیگر زخمی شده اند.

 
ذبیح‌الله مجاهد، معاون اطلاعات و فرهنگ طالبان؛
هیچ کس حق تظاهرات ندارد

ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می گوید افراد آنها تجربه برخورد با تظاهرات را ندارند و تا زمان تشریح قانون هیچ کس حق تظاهرات ندارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری رها، کابل و بسیاری از نقاط افغانستان به دنبال اعلام فراخوان عمومی از سوی احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی شاهد تظاهرات گسترده مردمی بوده است.

در بعضی نقاط این تظاهرات با خشونت و تیراندازی افراد طالبان مواجه شده و در جریان تیراندازی افراد طالبان به جمعیت دست کم ۲ تن جان باخته و شماری دیگر زخمی شده اند.

  • وزارت امور داخله دولت جدید افغانستان همزمان با برگزاری تظاهرات گسترده علیه طالبان در بیانیه‌ای هشدار داد که برای برگزاری تظاهرات باید اول مجوز از وزارت عدلیه گرفته شود و ارگان‌های امنیتی برای تضمین امنیت، باید در جریان گذاشته شوند.

وزارت امور داخله "امارات اسلامی افغانستان" اعلام کرد که شماری از افراد به بهانه تظاهرات به راه‌ها و جاده‌ها می‌آیند، امنیت را اخلال می‌کنند و سبب آزار و اذیت و اختلال در زندگی مردم می‌شوند. در این مورد به تمام هموطنان خبر داده می‌شود که فعلا با هیچ نام و عنوان به راه‌اندازی تظاهرات دست نزنند زیرا تظاهرات باید قانونی باشد، نخست باید از وزارت عدلیه جواز به دست آورده شود و ارگان‌های امنیتی در جریان گذاشته شوند تا امنیت تظاهرات کنندگان تضمین شود. هدف و شعارهای تظاهرات، همچنان محل و زمان آغاز و پایان تظاهرات و جزئیات دیگر باید دست‌کم ۲۴ ساعت پیش با ادارات مربوطه هماهنگ و اجازه گرفته شود. امارت اسلامی به همه خواست‌ها و حقوق مشروع هموطنان رسیدگی می‌کند و باید فرصت داده شود که پس از استحکام امنیت برای از بین بردن مشکلات دیگر، گام‌های لازم برداشته شود.

اعتراض های عمومی دیروز در کابل ، مزارشریف و غزنی بدنبال فراخوان احمد مسعود رهبر مقاومت افغانستان از مردم برای قیام علیه طالبان و سردادن شعار ضد پاکستانی و الله اکبر به صورت گسترده برگزار شد.

طالبان در تقابل با اعتراض های مردم افغانستان از شلیک تیر برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرد.

ذبیح‌الله مجاهد پیش‌تر نیز اعلام کرده بود تا زمانی که دولت جدید معرفی نشده و بر سر کار نیامده است تمامی افراد داخل افغانستان ممنوع الخروج هستند.

ملا محمد حسن آخوند، رئیس دولت معرفی شده توسط طالبان در لیست تحریم های سازمان ملل متحد قرار دارد.

«ذبیح‌الله مجاهد» همچنین اظهار داشت که در مسائل سیاسی افغانستان به هیچ کشوری از جمله پاکستان اجازه دخالت نخواهند داد:

اگر منظور این است که پاکستان پشت جریان طالبان است این تبلیغات منفی ۲۰ ساله علیه ما است و آن را با جدیت رد می‌کنیم. طالبان برای استقلال، هویت و آزادی با چهل کشور دنیا مبارزه کرد بنابراین چطور ممکن است یک کشوری مانند پاکستان را به عنوان رئیس خود بپذیرد؟ هیچ کسی نمی‌تواند ثابت کند که این گروه گامی را به نفع پاکستان برداشته باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان