هیچ گفت وگوی دوجانبه ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 16:55

هیچ گفت وگوی دوجانبه ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت

شماره: 15875
Aa Aa

کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم ها به وین نمی آیند|برخی به دنبال تجارت از غم و اندوه خانواده های جانباختگان هواپیمای اوکراین هستند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
هیچ گفت وگوی دوجانبه ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود گفت:

فلسطین برای ما یک آرمان بدون خدشه است.

به گزارش اسپادانا خبر، او با توجه به آعاز دور جدید مذاکرات وین گفت:

هیچ گفت وگوی دوجانبه ای با هیئت های آمریکایی صورت نخواهد گرفت.

او ادامه داد:

برخی از کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم ها به وین نمی آیند و این نشان می دهد که برخی از این کشورها نه تنها جدی نیستند بلکه به دنبال زمینه هایی هستند که این مذاکرات تطویل یابد و احیای برجام به صورت مؤثر اتفاق نیفتد. هیئت مذاکره کننده ایران با عزم و اراده جدی برای رسیدن به اصول یک توافق وارد وین شده است و به گفت‌وگوهای نتیجه محور فکر می کند. آمریکایی‌ها با  این رویکرد به وین بیایند که بن‌بست های ایجاد کرده در مذاکرات قبلی را رفع کنند و تحریم های اعمال کرده علیه ایران که از سال ۲۰۱۵ با برچسب های ساختگی  اعمال کرده اند را رفع و لغو کنند. مسئول وضعیت فعلی که در آن قرار داریم چه از حیث خروج آمریکا از برجام و چه از حیث بن بستی که در دور قبلی مذاکرات وین رخ داد آمریکاست. آمریکایی ها مذاکرات را تطویل کردند و برخی از بن‌بست ها را برای حصول توافق ایجاد کردند. اگر آن ها در این دور از مذاکرات برای رفع بن‌بست ها نیایند و عزم جدی برای رفع تحریم ها نداشته باشند شرایط سختی خواهیم داشت. ما با اراده جدی، عزم واقعی و حسن نیت در مذاکرات حضور پیدا کرده ایم و امیدواریم طرف های مقابل نیز بر همین اساس به وین آمده باشند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه برخی از کشورها از جمله اوکراین، کانادا در ارتباط با پرونده هواپیمای اوکراینی و نحوه پیگیری این پرونده از سوی ایران افزود:

ایران طی ماه هایی که پس از این اتفاق بسیار ناگوار مسئولیت پرونده را به صورت فنی بر عهده نهادهای فنی ذی‌ربط گذاشت تمام تلاش خود را داشت که به صورت مسئولانه و با تمام ابعاد همکاری این پرونده را پیگیری کند چنان که در همان ماه های اول تلاش کردیم که از بعد فنی و روابط دوجانبه با اوکراین این موضوع را با تشکیل کارگروه هایی مشترک جلو ببریم. نشست هایی در این زمینه برگزار شد. ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های داغدار می گویم که برخی از کشورها به دنبال تجارت از غم، اندوه و ناراحتی که برای این خانواده ها وجود دارد هستند. برخی از این کشورها پایگاه حقوقی در مورد این اتفاق ندارند. دولت اوکراین نیز از سطح کم و کیف پیگیری های ایران در مورد این پرونده اطلاع دارد. دادگاه تشکیل شده در این زمینه نیز مسیر خود را طی می کند و امیدواریم در بستر فنی و حقوقی که کار پیگیری شده این روند ادامه پیدا کند و بیانیه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه از سوی وزارت خارجه به زودی منتشر خواهد شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان