واقعا نمی‌دانیم که به توافق می‌رسیم یا خیر | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 9:30

واقعا نمی‌دانیم که به توافق می‌رسیم یا خیر

شماره: 17384
Aa Aa

او از آزادسازی مقادیری از پول های بلوکه شده ایران در آینده نزدیک خبر داده و گفته تا آخر هفته‌ یک هیئت ارشد به همین منظور به تهران سفر می‌کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
واقعا نمی‌دانیم که به توافق می‌رسیم یا خیر

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور گفت:

صدای نمایندگان ملت در طی دوره‌های مذاکره همواره شنیده شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، او گفت:

متنی هنوز به توافق نرسیده اما با راهبری شورای عالی امنیت ملی همه خطوط قرمز نعل به به نعل رعایت شده است و دلیل اینکه هنوز به توافق نرسیده‌ایم این است که خطوط قرمز ما هنوز از طرف غربی رعایت نشده است البته واقعا نمی‌توان به نتیجه آنچه در جریان است قضاوت کرد. ما هنوز به آن نقطه‌ای نرسیده‌ایم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده‌ای برای بازگشت به تعهدات خود دارد. واشینگتن انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که برخی فشار حداکثری را حفظ کند. برای ما مهم انتفاع اقتصادی و قطعی ملت ایران است. دولت پیشین ایالات متحده راه‌هایی را تعبیه کرده که منافع ملت یران به حداقل برسد. ما تحت تاثیر فشار رسانه‌ای قرار نمی‌گیریم. واقعا نمی‌دانیم که به توافق می‌رسیم یا خیر اما متعهد به دستیابی به توافق خوب هستیم.

خطیب زاده در پاسخ به خبر رسانه دولت مبنی سفر یکی از مقامات منطقه برای آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران گفت:

من از این خبر بی اطلاع هستم و فردا سفری در دستور کار قرار ندارد. در خصوص بدهی کره باید بدانیم که این کشور یک بدهی قطعی دارد که علی رغم مسلمات و قول‌ها این بدهی را پرداخت نمی‌کند و این یک موضوع دوجانبه است و به هیچ موضوع دیگری هم وابسته نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال از آزادسازی مقادیری از پول های بلوکه شده ایران در آینده نزدیک خبر داد.

او با تایید اخبار منتشر شده درباره آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران گفت:

اصل آزادسازی انجام می شود. تا آخر هفته‌ یک هیئت ارشد به این منظور به تهران سفر می‌کند و بخشی از پول های بلوکه شده ایران به زودی آزاد می‌شود.

او در خصوص موضع ایالات متحده برای خارج شدن نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی گفت:

تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته شود و این موارد برای جلوگیری از انتفاع اقتصادی مردم ایران است. آنچه میان ما و ایالات متحده باقی مانده فراتر از یک موضوع خاص است. ما منتظر تصمیم کاخ سفید هستیم. آنچه بین ما و اروپا است گفتگو شده و نهایی شده و نکته‌ای باقی نمانده است. آنچه باقی مانده تصمیم ایالات متحده است. ما ابتکارات آخر خودمان را هم از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا فرستاده‌ایم و زمانی که پاسخ مناسب دریافت کنیم به وین سفر خواهیم کرد البته این پنجره فرصت تا ابد باز نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که گفته شده آخرین ابتکارات ایران که از طریق انریکه مورا به طرف آمریکایی منتقل شده از طرف این کشور رد شده و پیشنهادات جدیدی ارائه شده. این پیشنهادات چیست؟ گفت:

در خصوص موضوع پیشنهادات ایران روشن است که درباره جزئیات آن نمی‌توانم صحبت کنم آنچه برای ما روشن است این است که آمریکا نمی‌تواند مشکلات دوجانبه را از طریق برجام حل کند. برجام و گفتگو‌های وین صرفا برای اطمینان از بازگشت اطمینان بخش و تضمین شده آمریکا به تعهداتش در برجام است و آمریکا بداند در این مسیر می‌تواند اقدامات خود را پیگیری کند و هر چه بیش از آن زیاده خواهانه است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان