اختلافات مهمی در وین باقی مانده است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 15:18

اختلافات مهمی در وین باقی مانده است

شماره: 16409
Aa Aa

رفع تحریم‌ها منوط به اخذ تصمیمات خاص سیاسی به خصوص از طرف واشینگتن است اما شاید پلن B ایران برای آمریکا جذابیت نداشته باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
اختلافات مهمی در وین باقی مانده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص آخرین روند مذاکرات وین اظهار کرد:

تمرکز جلسات بر روی چهار متن اصلی در خصوص موضوعات مختلف بوده است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:‌

بسیاری از جداول آماده شده است. ستون‌های این جداول نیز آماده است. بخشی از پرانتزها پاکسازی شده‌اند. در مورد ایده‌ها نیز تا حدود بسیار زیادی توافقاتی انجام شده است و در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات هستند البته موضوعات باقی‌مانده، موضوعات کلیدی هستند که نیاز به اخذ تصمیمات خاص سیاسی دارد به خصوص از طرف واشینگتن. آن‌ها باید تصمیمات خود را در مورد مسائل باقی‌مانده به خصوص موضوع رفع تحریم‌ها اعلام کنند. اگر این اتفاقات در بازگشت تیم‌های مذاکره‌کنندگان کشورها به وین رخ دهد می‌توان گفت با سرعت خوبی به سمت رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا در حال حرکت هستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن تفاهم 25 ساله بین ایران و چین اظهار کرد:‌

منطق این تفاهم‌نامه ایجاد یک نقشه راه برای همکاری‌های بلندمدت بین ایران و چین و ارتقای روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف به سطح مشارکت جامع راهبردی است. در پنج ماه گذشته پس از امضای این تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های مختلف مسئول شده‌اند که روی بخش‌های مختلف این تفاهم‌نامه جهت اجرایی کردن آن کار کنند. امیدواریم قراردادهایی که مذاکرات اجرایی شدن آن آغاز شده بتواند افق جدید همکاری‌ها را در روابط راهبردی دو کشور ایران و چین باز کند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی ۱۱۰ قانون‌گذار آمریکایی در نامه‌ای به دولت این کشور خواستار این شده‌اند که واشینگتن میز مذاکرات وین را ترک کند گفت:

سیاست داخلی آمریکا مربوط به خودشان است و ما در مورد سیاست داخلی آمریکا اظهار نظر نمی‌کنیم. ما یک حاکمیت بیشتر در ایالات متحده نمی‌شناسیم و آن هم مسئولیت قطعی آمریکا در عمل به تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. متأسفانه آمریکا تا به امروز گردنکشانه از انجام تعهدات ذیل این قطعنامه سر باز زده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری کارگروه ترتیبات اجرایی در جریان برگزاری مذاکرات وین ادامه داد:

اختلافات مهمی در وین باقی مانده که مهمترین اختلاف سرعت نامناسب حرکت طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در ارائه ابتکارات است. ایران در موضوعات مختلف ابتکارات خوبی داشته است. در موضوعات فنی مذاکرات پیشرفت‌های خوبی داشته است ولی در بحث رفع تحریم‌ها،‌ گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که در طرف مقابل هنوز اتخاذ نشده و معطل مانده است. ابتکاراتی از سوی آن‌ها دیده نمی‌شود و بیشتر شنونده بوده‌اند. ایران در این مدت تلاش کرده ابتکارات خوبی ارائه دهد و براساس این ابتکارات پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد مذاکرات وین گفت:‌

ما به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می‌کنیم که تمام تلاش خود را به کار بگیرد که پلان A به نتیجه برسد فکر می‌کنم پلن B برای هیچ کشوری جذابیت ندارد و وزیر خارجه آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند که هر کشوری برای خودش پلن B دارد و شاید پلن B ایران برای آن‌ها جذابیت نداشته باشد. ما متأسفانه همچنان شاهد پیگیری مسیر اشتباهی هستیم که آن‌ها در گذشته طی کرده‌اند. بهتر است آن‌ها از مسیری که رفته‌اند برگردند. مادامی که در رفتار آن‌ها تغییر نبینیم نمی‌توانیم بگوییم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توافق پایدار و قابل اتکا در دسترس ما است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره ادعای دانمارک مبنی بر جاسوسی ایران در قطب شمال و همچنین ادعای تل آویو درباره جاسوسی ایران در اسرائیل گفت:

گزارش‌های تایید نشده‌ای که از سوی برخی کشورها مثل دانمارک ارائه می‌شود قابل کامنت دادن و توضیح نیست و آنها بهتر می‌داننند خودشان در چه فعالیت‌هایی بودند و سفارت ما در کپنهاگ هم این ادعا را بی اساس خوانده است. رژیم اشغالگر قدس بهتر می‌دانند ما چه اشراف اطلاعاتی داریم و دوستان در نهادهای مربوطه کار خود را ادامه می‌دهند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان